مادی‌های اصلی شهر اصفهان تا دو سال آینده ساماندهی می‌شود

رییس اداره انهار و مادی‌های شهرداری اصفهان گفت: از مجموع ۳۲۰ کیلومتر مادی شهر اصفهان تا کنون ۸۰ درصد مادی‌های اصلی ساماندهی شده و بقیه تا دو سال آینده تکمیل می‌شود.

سید جلال عمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مادی‌های اصفهان از قدمت تاریخی برخوردار است و نماد عدالت ۴۰۰ ساله در تقسیم آب محسوب می‌شود که نمونه آن در هیچ کجای کشور وجود ندارد.

وی افزود: حدود ۳۲۰ کیلومتر مادی در شمال و جنوب زاینده‌رود در محلات مختلف شهر اصفهان پخش شده است که از جمله آنها می‌توان به مادی‌های نیاصرم، فرشادی، فدن، تیران، قمیش، صم، کارلادان در شمال شهر و در جنوب رودخانه نیز به مادی‌های شایج، نایج و عبدالله‌خان، جوی سیاه و مادی خونین اشاره کرد.  

رییس اداره انهار و مادی‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه از ابتدای سال ۷۶ شهرداری اصفهان به فکر احیا و ساماندهی مادی‌های شهر افتاد، گفت: هدف از ساماندهی مادی‌ها زنده نگه‌داشتن شریان‌های حیاتی شهر اصفهان، ایجاد پارک‌های خطی و عبور مادی‌ها همچنان به‌صورت رگ‌های حیاتی از دل محلات شهر اصفهان است؛ ساماندهی مادی‌های شهر به‌خصوص در بافت قدیمی، برای اهالی همان محل ارزش افزوده ایجاد می‌کند تا جایی که قیمت زمین‌های اطراف آن تا چندین برابر افزایش پیدا می‌کند.

عمرانی با بیان اینکه هر سال حدود ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای ساماندهی مادی‌های شهر اختصاص می‌یابد، افزود: تا قبل از ساماندهی مادی‌ها، برای ساکنان اطراف آن حتی نظافت مادی‌ها اهمیت چندانی نداشت، اما با ساماندهی و اقداماتی مانند ساخت پل‌های جدید و از بین بردن عناصر مخروبه، مردم نیز دغدغه حفظ تمیزی مادی‌ها را پیدا کردند.

وی اظهار کرد: با توجه به هزینه‌های میلیاردی برای ساماندهی رگ‌های حیاتی اصفهان، اما هنوز مادی‌ها تشنه‌اند و جاری شدن آب در آنها تبدیل به یک آرزو شده است.

وی تأکید کرد: از مجموع ۳۲۰ کیلومتر مادی شهر اصفهان تا کنون ۸۰ درصد مادی‌های اصلی ساماندهی شده و بقیه تا دو سال آینده تکمیل می‌شود.

رییس اداره انهار و مادی‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هزار درخت در اطراف مادی‌های شهر وجود دارد که با قدمتی ۵۰ تا ۷۰ ساله به‌عنوان کلکسیون فضای سبز بر طراوت و زیبایی این محلات افزوده است، گفت: یکی از مشکلات شهرداری آبیاری درختان اطراف این مادی‌ها است، چرا که ریشه درختان عمیق است و به آب دائمی عادت کرده‌اند و اکنون با خشکی زاینده‌رود شهرداری مجبور است با تانکر، لوله‌کشی، حفر چاه آبیاری درختان را انجام دهد.

وی تأکید کرد: طبق طومار شیخ بهایی از ۱۸ سهم زاینده‌رود چهار سهم مربوط به شهر و مادی‌های اصفهان است و مسئولان دست اندر کار همچون آب منطقه‌ای، استانداری و دیگر سازمان‌هایی که در بحث آب دخیل هستند باید چهار سهم حقابه این مادی‌ها را تخصیص دهند تا بتوان این میراث را حفظ کرد.

عمرانی تصریح کرد: در حال حاضر برای آبیاری درختان اطراف مادی‌ها علاوه بر استفاده از تعداد کم چاه‌های شهرداری، تعدادی از چاه‌های در اختیار کشاورزان که در حاشیه مادی‌ها قرار داشت را اجاره کرده‌ و آبیاری درختان را از طریق لوله‌کشی‌های انجام داده‌ایم، اما حاصل  لوله‌کشی این خواهد بود که تا حدودی بتوانیم درختان و فضای سبز حاشیه مادی‌ها را زنده نگه داریم.

وی ادامه داد: بین زنده نگه‌داشتن یک فضای سبز و شادابی و طراوت آن تفاوت زیادی وجود دارد، بی‌شک اگر آب در داخل مادی جاری نباشد، درختان اطراف آن شادابی لازم را نخواهد داشت.

کد خبر 357186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.