موافقان و مخالفان رضا رحمانی چه گفتند؟

محمود صادقی، وزیر پیشنهادی صنعت و معدن را به فرار از پاسخگویی متهم کرد، این درحالی است که عزیز اکبریان و علی اصغر یوسف نژاد با توجه به سابقه و پاکدستی رحمانی، به حمایت از این وزیر پرداختند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، محمود صادقی، نماینده مردم تهران شامگاه شنبه-۵ آبان- در جلسه فوق العاده مجلس برای رای اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی حسن روحانی، به عنوان مخالف رضا رحمانی گفت: در برنامه ارائه شده هیچ ارتباط معناداری میان بودجه‌های سالانه دولت و مقدار عملیاتی شدن برنامه ارائه شده با توجه به بودجه‌ سال‌های پیش رو دیده نمی‌شود؛ هدف‌گذاری بسیار فراتر از بودجه سنواتی است.

صادقی تاکید کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند توانمندترین و داناترین شما، سزاوارترین شما به امر حکمرانی است. ترمیم کابینه در شرایط فعلی با چه هدفی انجام می‌شود؟ به نظر می‌رسد هدف از تغییرات فعلی در کابینه  باید افزایش کارآمدی دولت، ایجاد شفافیت بیشتر و مبارزه با فساد، جلب اعتماد از دست رفته عمومی و بازسازی سرمایه اجتماعی باشد، اما متاسفانه حدود یک سال و نیم از رای مردم در ۲۹ اردیبهشت می‌گذرد و این سرمایه اجتماعی رو به افول است.

وی در ادامه بیان کرد: کسانی که بتوانند در شرایط فوق‌العاده تحریمی شجاعانه و مدبرانه با تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی مقابله کنند، باید انتخاب شوند. آقای روحانی فرمودند که نباید سخنان انتخاباتی بگوییم و سخنان انتخاباتی را برای زمان انتخابات بگذاریم، اما رویه ایشان به گونه‌ای است که زمان انتخابات ده‌ها وعده بدهیم، اما بعد از انتخابات به همه آن‌ها پشت پا بزنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: نباید سخنان را برای زمان انتخابات گذاشت. زمان انتخابات باید حرف‌هایی که می‌زنیم در طول چهار سال آویزه گوش‌مان باشد. نقدهای تند را صرفا برای تبلیغات نباید مصرف کنیم. درخصوص برنامه آقای رضا رحمانی بنده نکاتی را اشاره خواهم کرد و برنامه پیشنهادی ایشان را نقد می‌کنم.

وی افزود: برنامه‌ریزی باید فرضیات را به صورت درست و بر اساس داده‌های درست وضع موجود و تحلیل و پیش‌بینی مناسب از شاخص‌های کلان اقتصادی در برگیرد تا تصمیمات خروجی کیفیت کافی را داشته باشد. ظاهرا برنامه پیشنهادی آقای رحمانی از برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت صنعت اقتباس شده است. این برنامه قبل از سال ۹۷ نوشته شده و بر اساس وضع موجود در آن زمان تدوین شده است؛ حتی داده‌های آن بر اساس داده‌های سال ۹۶ است.

برنامه رحمانی به روز نشده

صادقی تصریح کرد: داده‌های قبلی با توجه به شرایط جدید به روز نشده‌اند. به عنوان مثال درخصوص رشد تولید ناخالص داخل، داده‌های فعلی رشد ناخالص داخلی را ۱- پیش‌بینی می‌کنند در حالی که ایشان افزایش ۳ درصدی را پیش‌بینی کرده‌اند. پیداست که داده‌های ایشان بر اساس داده‌های قبلی بوده و ایشان آن را به‌روزرسانی نکرده‌اند. در برنامه ایشان هدف‌گذاری و نگاه خاصی بر روی بخش مهمی از صنایع به خصوص در صنایع کلیدی دیده نمی‌شود. در خصوص صنعت خودرو، آینده واردات، آینده قیمت گذاری و آینده خودروهای برقی برنامه خاصی دیده نمی‌شود.

صادقی در ادامه بیان کرد: برنامه ایشان بیشتر کلی‌گویی است. با توجه به تحریم‌های ظالمانه و خروج سرمایه‌گذاری‌های خارجی باید تکیه بر بخش خصوصی داخلی و توان داخلی باشد. برنامه ویژه‌ای برای حمایت از تولید در بخش خصوصی به طور خاص ارائه نشده است. در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تکیه زیادی بر ایجاد رقابت سالم در کسب و کارها شده است و به عنوان یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی تکیه بر اقتصاد رقابتی است، اما به نظر می‌رسد در برنامه ایشان به افزایش رقابت سالم و مقابله با انحصاراتی که کمر بخش خصوصی را شکسته است توجهی نشده است.

مدارک و ارتقای تحصیلی شما با این همه مسئولیت تناسب ندارد

صادقی در ادامه بیان کرد: آقای شریعتمداری تقصیر فساد در حوزه خود را به گردن وزیر قبلی انداخت و واردات رانتی در ثبت سفارش خودرو را به عهده وزرای قبل سپرد. شما در این زمینه چه می‌گویید؟ شما در طول چهار سال وزیر قبلی یعنی آقای نعمت‌زاده، معاون ایشان بودید و در طول یک سال گذشته نیز معاون طرح و برنامه و قائم مقام آقای شریعتمداری بودید. شما می‌خواهید از پاسخگویی فرار کنید؟

وی گفت: شما در وضعیت موجود چه نقشی دارید و چگونه توانسته‌اید سه مقطع تحصیلی را در طول این دوره پرکار مدیریتی خود طی کنید و چگونه توانسته‌اید کارشناسی حقوق بگیرید و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دوره دکترای مدیریت را اخذ کنید؟ آیا امکان پذیر است که یک دانشجو بر سر کلاس حاضر شود و  این همه مسئولیت داشته باشد و سه مقطع تحصیلی را نیز پشت سر بگذارد؟ خوشبختانه شما متولد ۱۳۴۵ هستید، ولی مدارک شما با این همه مسئولیت و ارتقای تحصیلی تناسب ندارد. امیدواریم که در این زمینه پاسخ شفافی دهید. آقای روحانی گفتند عده‌ای از ارز یارانه سوء استفاده کردند. به آقای رحمانی گفتم اگر در بعضی از سمت‌ها ابوذر و سلمان هم به کار گرفته‌اید یک سال بعد آن را عوض کنید. آقای روحانی خودتان به این توصیه عمل کردید؟ چرا وزرا را از یک پست به پست دیگر جابه‌جا می‌کنید؟

رحمانی ظرفیت خوب آشنایی با وزارتخانه را دارد

علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: دلایل مختلفی برای صحبت کردن به عنوان نماینده موافق با وزیر پیشنهادی صنعت دارم چرا که با توجه به سابقه تحصیلی و تحصیلات مرتبط با صنعت و معدن، خود را در این مورد ذیصلاح می دانم.

عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: رحمانی انسانی شریف و باسابقه است و باید توجه کرد پذیرش مسئولیت در این شرایط سخت نکته مهمی محسوب می شود؛ چرا که وزرا بعد از کسب رأی اعتماد اصطلاحاً به هتل ۵ ستاره نمی روند و فردا با مشکلات روبرو می شوند.

وی تصریح کرد: رضا رحمانی از سابقه تحصیلی و کاری مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت برخوردار است و دیگر نیازی به آموزش برای شناخت از دستگاه به رحمانی وجود ندارد، چرا که وی آگاهی نسبی به مسائلی مانند سامانه های قیمت گذاری، تجارت خارجی، فعالیت بخش معدن و رویکرد توسعه دارد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای صادقی به عنوان نماینده مخالف اشاره کردند برنامه های رحمانی همان برنامه های قبلی مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است، این در حالی است که باید اینگونه باشد و برنامه ها مطابق با اسناد بالادستی کشور باشد.

وی اظهار کرد: رحمانی از ظرفیت خوب مجلس و کمیسیون های تخصصی می تواند استفاده کند چرا که از زاویه دولت به مجلس و همچنین از زاویه مجلس به دولت به مسائل نگریسته است و قائم مقام وزارت صنعت نیز بوده است و با توجه به اینکه شخصی صبور است می تواند به تنظیم روابط بین دستگاهی و مجلس توجه کند.

یوسف نژاد بیان کرد: مجلس باید کمک کند تا وزرا موفق باشند و رضا رحمانی نیز باید به انتصابات توجه و روابط با کمیسیون های مجلس را بیشتر کند، هر چند که برخی نخواستند از ظرفیت مجلس برای ارتقای امور استفاده کنند.

عضو هیات رییسه مجلس یادآور شد: مهندسی بین بخشی در دیدگاه و برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مشهود است که می تواند به حل مسائل کمک کند، در هر صورت باید مسائل شهرک های صنعتی رفع شود و رویکرد التزامی در حل مسائل کافی نیست و همچنین باید به مسائل و مشکلات در بحث نقدینگی، بیمه های تامین اجتماعی و ارزش افزوده بخش صنعت توجه شود.

«رحمانی» وارث مشکلات وزارت صنعت نیست

عزیز اکبریان، رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در موافقت با رحمانی گفت: کشور در شرایط حساسی است. الان زمان دعوای دولت، مجلس و قوه قضاییه نیست. ما باید به جای دعوای جناحی مشکلات نظام را حل کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت از وزارتخانه‌های حساس است، اضافه کرد: مشکل این وزارتخانه بیمه، مالیات، بانک، گمرک، نوسانات ارزی، تصدی‌گری دولت و شرکت‌های خصولتی هستند. انصافا آقای شریعتمداری در این وزارتخانه زحمت کشید و بهترین همکاری را با کمیسیون داشت. حالا دولت تصمیم گرفته تیم اقتصادی را جابه‌جا کند.

اکبریان، رحمانی را فردی دلسوز، ساده‌زیست، ولایتمدار و وفادار به نظام، با انگیزه و ارزشی توصیف کرد و گفت: ایشان به عنوان مدیر تراکتورسازی و آلومینیوم المهدی تلاش زیادی کرده، سه دوره نماینده مجلس بوده و ۱۵ سال پیش با لیسانس وارد مجلس شده است. دو سال است که ایشان معاون وزیر است حالا او وارث تمام مشکلات وزارت صنعت است؟ وارث این مشکلات تیم اقتصادی دولت و ما در مجلس هستیم.
نماینده مردم کرج در مجلس ادامه داد: آقای رحمانی در تدوین برنامه وزارت صنعت نقش اساسی داشته و برنامه مدون برای تولید دارد و نیازی نیست که از صفر شروع کند. او پاکدست است و برای مبارزه با فساد برنامه دارد. طبیعتا کسی که خودش آلوده باشد نمی‌تواند با فساد مقابله کند.

وی در پایان توجه به مدیران بومی و تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و تولید داخل را از دیگر رویکردهای وزیر پیشنهادی صنعت عنوان کرد.

اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون باید بیش از گذشته پای کار باشند

در نهایت رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با تشریح برنامه‌هایش گفت: با اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون هر هفته جلسه داشتم و اکنون بیش از گذشته باید پای کار باشند. حدود ۳۱ درصد اقتصاد، ۳۳ درصد اشتغال کل و ۶۴ درصد اشتغال مولد در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت است.

وی تصریح کرد: بخشی از نقد نمایندگان مخالف در برنامه پیشنهادی بود و طبیعتا این برنامه ناقص است. در برنامه‌هایم برای راهبری بخش صنعت ۵۷ برنامه عملیاتی پیش‌بینی شده است. برای حوزه معدن ۲۹، بازار و تجارت و بازرگانی ۴۰ برنامه راهبردی دارم. یکی از برنامه‌هایم ایجاد رابطه سازنده و نزدیک با مجلس است.

کد خبر 357169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.