مخالفان: اسلامی وزیر سفارشی است/ موافقان: اسلامی آقازاده نیست

نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نظرات خود را در مورد کارنامه محمد اسلامی و برنامه های پیشنهادی او مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، سهراب گیلانی، نماینده مردم شوشتر و گتوند شامگاه شنبه-۵ آبان- در جلسه فوق العاده مجلس برای رای اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی حسن روحانی، به عنوان مخالف محمد اسلامی گفت: مدیریت‌های فعلی در وزارتخانه راه و شهرسازی هزاران میلیارد بدهی انباشته و هزاران پروژه نیمه تمام به جا گذاشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که با آن مخالفت یا موافقت می‌کنیم بر اساس مسئولیت‌پذیری و تحقق چشم‌انداز کشور است. رفع محرومیت‌ها، جهاد اسلامی محسوب می‌شود، همچنین مردم منتظر هستند دولت که فرماندهی مدیریت بحران را دارد فکری برای آرامش‌بخشی آنها داشته باشد.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه برای ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین چه فکری دارید، عنوان کرد: برای بدهی انباشته پیمانکاران در حوزه راه آهن چه می‌کنید، زیرا گرانی ناشی از تحریم موجب افزایش هزینه پروژه‌ها شده، آیا می‌توانید قول دهید با تأمین بودجه پروژه‌های نیمه‌تمام، پروژه‌های جدید را آغاز کنید.

گیلانی با اشاره به اینکه برای شهرسازی ایرانی- اسلامی هیچ‌گونه برنامه‌ای مطرح نکرده‌اید، مطرح کرد: توسعه شهری حرف اول را در بناها و گردشگری دارد؛ چرا در برنامه شما به این موضوع توجه نشده، مدیریت‌های فعلی در این وزارتخانه هزاران میلیارد بدهی انباشته و هزاران پروژه نیمه تمام به جا گذاشته‌اند، چه تحولی برای این مشکلات دارید و چگونه می‌توانید چشم‌انداز ۱۴۰۴ را تحقق بخشید.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه برای ناوگان مسافربری که بیش از ۸۳ هزار اتوبوس و مینی‌بوس با عمر متوسط ۱۴ ساله دارد، چه برنامه‌ای دارید، ادامه داد: ناوگان حمل و نقل کالا با ۳۶۵ هزار کامیون با متوسط عمر ۱۵ ساله نیازمند برنامه‌ای منسجم است.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: خوزستان قهرمان در حوزه وزارت پیشنهادی شما، ضعف و کاستی جدی دارد، به آن توجه کنید.

به سفارش یکی از وزرا آمده اید

محمد فیضی، عضو هیات رییسه فراکسیون امید گفت: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با لابی و چانه‌زنی یک شبه برای این پست انتخاب شده است، کما اینکه خود او گفته به سفارش یکی از وزرا و با دعوت به حضور رییس جمهور رفته و از او خواسته شده که در عرض یک روز برنامه‌اش را ارائه کند.

فیضی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: آقای اسلامی آیا شما توان اداره وزارت راه و شهرسازی را دارید؟ آیا شما مبتنی بر برنامه‌تان انتخاب شدید یا اینکه با استعفای وزیر و لابی و چانه‌زنی یک شبه برای این پست انتخاب شدید؟ شما خودتان گفتید به سفارش یکی از وزرا و با دعوت به حضور رییس جمهور رفته و از شما خواسته شده تا در عرض یک روز برنامه ارائه کنید.

وی افزود: آیا شما موارد مرتبط با اسناد بالادستی وزارت راه را مورد مطالعه قرار دادید؟ تنها ۳۴ درصد از برنامه‌های شما منطبق بر برنامه توسعه است و در ۳۳ درصد برنامه‌تان به موضوع برنامه توسعه اشاره نشده است.

فیضی با طرح این پرسش که آیا اطلاعی از نیازمندی‌های کشور از نظر شناسایی مصالح ساختمانی و شناخت فنی و مکانیکی خاک دارید؟ گفت: آیا شما اطلاعی از موضوع آمایش سرزمینی دارید و اینکه توجهی به آسایش معلولان و جانبازان در رفت و آمد شهری کرده‌اید؟ اگر معتقد به آموزش هستید، چرا برای کمتر شدن سوانح طبیعی مبتنی بر آموزش برنامه‌ای ندارید؟

وی ادامه داد: شما تنها از بافت‌های فرسوده صحبت کرده‌اید اما سوال این است که چه برنامه‌ای برای جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی دارید؟ اساسا برنامه‌ای برای بهبود وضعیت حاشیه‌نشین‌ها دارید؟

این نماینده مجلس اضافه کرد: کل دنیا به سمت خصوصی‌سازی و برون سپاری فعالیت‌های تصدی دولتی حرکت می‌کنند. شما هم باید بر اساس اصل ۴۴ ، ۸۰ درصد سهام بنگاه‌های دولتی زیرمجموعه وزارت راه را واگذار کنید. حال اینکه در برنامه ارائه شده هیچ توجهی به اصل ۴۴ نشده است.

شما متولی پرونده هواپیماسازی ایران ۱۴۰ بودید که سه فروند آن سقوط کرد

فیضی با طرح این پرسش که راهکار اسلامی برای قطع وابستگی بودجه به نفت تا پایان برنامه ششم چیست؟ گفت: وزارت راه چه طرحی برای بهبود وضعیت طرح‌های هادی روستایی دارد اگر راهکاری دارید، چرا در برنامه‌تان به آن اشاره نشده است؟

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به سوابق تحصیلی اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: بر اساس آنچه به ما ارائه شده شما دارای مدرک فوق‌لیسانس هستید، اما چطور به خود اجازه می‌دهید استاد راهنمای دانشجویان دوره دکترا باشید یعنی شما دانشجویان را برای ارائه تز دکترا راهنمایی می‌کنید. چه کسی به شما این اجازه را داده است؟ چرا اصلا به خودتان با داشتن فوق لیسانس چنین اجازه‌ای داده‌اید؟

فیضی همچنین گفت: یکی از بستگان شما به عنوان ناظر ۵۰۰ واحد ساختمانی برای رزمندگان وزارت دفاع منصوب شده است بگویید که آن فرد امروز کجاست و اینکه پرونده‌اش چه مرحله‌ای را در سازمان بازرسی طی می‌کند؟ از طرف دیگر شما متولی پرونده هواپیماسازی ایران ۱۴۰ بودید که سه فروند آن سقوط کرد. سوال این  است که مابقی هواپیماها در کنج آشیانه‌هاست یا اینکه در آسمان‌ها پرواز می‌کند. ثمره بیش از ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری چه شد؟

فیضی در پایان گفت: آقای اسلامی مطلبی از شما در فضای مجازی در بین مردم منعکس شده است که شما گفته‌اید باید  حرف‌های یک نماینده را از یک گوش شنید و از گوش دیگر رها کرد. در این باره شفاف‌سازی کنید. نماینده، وکیل مردم است که وظیفه نظارت و پاسخگویی دارد. موضع‌تان را شفاف بیان نمایید.

اسلامی اعتقادی به تعامل با نمایندگان ندارد

علی نجفی خوشرودی، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در شرایطی که محمد اسلامی حتی یک روز سابقه کار در وزارت راه و شهرسازی ندارد چگونه می تواند برنامه ای برای اداره این وزارتخانه داشته باشد. بنده از جمله نمایندگانی بودم که از استانداری اسلامی برای مازندران استقبال کردم و نکاتی که امروز مطرح می کنم حاصل تعامل و عملکرد ایشان در استانداری مازندران است.

نماینده مردم بابل در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: رویکرد محمد اسلامی غیر واقعی است و متاثر از سبیل است، او قائل به تعامل با نمایندگان نیست و اعتقادی به مجلس ندارد. وزیر پیشنهادی راه در برنامه تلویزیونی صحبت هایی دارد که بنده را یاد برخی مدیران و دولتمردان سابق می اندازد، او در این برنامه در پاسخ به سوالی در خصوص تعامل با نمایندگان می گوید عده ای بی ربط حق مداخله در هر موضوعی را دارند باید این فرهنگ تغییر کند و سلسله مراتب رعایت شود.

وی ادامه داد: همچنین محمد اسلامی اظهار کرده که اگر نماینده، فردی را برای سمتی به او معرفی کند اگر فرد شایسته باشد او را می پذیرد در غیر این صورت حرف نماینده را از یک گوش گرفته و از گوش دیگر خارج می کند.

چرا مدعی هستید یک سال در استانداری به اندازه ۱۵ سال کار کرده‌اید؟

نجفی در انتقاد از عملکرد اسلامی در استانداری مازندران گفت: جنابعالی به کدام شاخص اشاره‌ کرده‌اید که می گویید یک سال در استانداری به اندازه ۱۵ سال کار کرده‌اید، چطور می گویید مشکل راه های روستایی کشور را صددرصد حل می کنید، با کدام روش، برنامه و منابع می خواهید چنین کاری انجام دهید.

نماینده مجلس با اشاره به رویکرد وزیر پیشنهادی راه در خصوص مدیریت منابع انسانی، گفت: اسلامی فضای ناامن و بی ثباتی در بین مدیران استان مازندران ایجاد کرده است، با توجه به این روحیه و از آن جایی که ضعف و قدرت وزارت راه بر سرنوشت سیاسی کشور متاثر است بدنه عظیم وزارت راه با حضور اسلامی پمپاژ انرژی منفی می شود.

وی با اشاره به عملکرد سه دهه اسلامی در حوزه فنی و مهندسی عنوان کرد: در مسئولیتی که شما داشتید میلیاردها پول مملکت در شرکت هواپیماسازی شاهین شهر اصفهان هزینه شد، آیا تاکنون یک هواپیما از این شرکت در آسمان ایران پرواز کرده است. این میلیاردها هزینه چه نتیجه ای داشته است.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه اسلامی یک روز سابقه کار در وزارت راه و شهرسازی ندارد، ادامه داد: چگونه شما کمتر از ۲ ساعت برای وزارت راه و شهرسازی برنامه ارائه کرده اید در حالی که این وزارتخانه ۱۲ کلان زیرمجموعه دارد و برنامه اولیه شما نشان از عدم تطابق ۷۰ درصدی با برنامه های بالادستی داشته است.

وی گفت: رییس جمهور بیان کرد در بخش مسکن بدهکار مردم هستند، اسلامی با برنامه هایی که ارائه کرده است آیا از توان پرداخت این بدهی به مردم برمی آید؟

اسلامی آقازاده نیست

محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دغدغه کمبود مسکن در کشور جدی است، گفت: محمد اسلامی یک شخصیت جهادی و انقلابی است و براساس کار و تخصص در سطح کارشناسی کار را آغاز و رشد کرده و مورد اعتماد رییس جمهور قرار گرفته است و نباید فراموش کرد وی آقازاده نیست.

رضایی کوچی در دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: وزارتخانه راه و شهرسازی یک وزارتخانه مهم و موثر در عمران و توسعه و آبادانی کشور است و از معاونت های قابل توجهی برخوردار است که هرکدام از معاونان این وزارتخانه به لحاظ کاری به اندازه یک وزیر باید کار کنند.
وی تصریح کرد: محمد اسلامی دارای فوق لیسانس عمران از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا است و در بنیاد مستضعفان سازمان صنایع دفاع، معاونت پدافند، شرکت هواپیمایی ایران، شورای عالی شهرسازی و شورای عالی هواپیمایی و سازمان های دیگر مسئولیت داشته و از پرونده خوب کاری در مسئولیت هایی که برعهده وی بوده برخوردار است.

اسلامی اهل تعامل با مجلس است و به نظرات نمایندگان توجه می کند

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهندس اسلامی با حضور در کمیسیون عمران مجلس دغدغه نمایندگان را شنید و با توجه به بررسی های صورت گرفته اکثریت اعضای کمیسیون عمران با وی موافق هستند؛ چرا که اسلامی اهل تعامل و همکاری با مجلس است و به نقطه نظرات نمایندگان توجه می کند.

رضایی کوچی اضافه کرد: در وزارت راه و شهرسازی باید به بحث شایسته سالاری توجه شود و از نیروهای متخصص بهره برد؛ چرا که یکی از مشکلات کشور این است که به طور مثال وزیری که مسئولیت برعهده می گیرد به صورت اتوبوسی نیرو وارد دستگاه ها می کند این در حالی است که ملاک تعهد و شایستگی باشد.

وی افزود: در حال حاضر دغدغه مسکن در کشور جدی است و باید ۴.۵ میلیون واحد مسکن تولید شود؛ چرا که در حال حاضر ۲۰ میلیون نفر در بافت فرسوده ساکن هستند و باید سالانه یک میلیون مسکن تولید شود، این در حالی است که حدود ۴۰۰ هزار نفر واحد مسکن تولید می شود.

رییس کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: با توجه به اینکه حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد، باید این پروژه ها به اتمام برسد و ایده مهندس اسلامی در رابطه با استفاده از فاینانس و ظرفیت بخش خصوصی مناسب است و باید همچنین به حل مسائل نظام مهندسی توجه شود.

اسلامی تکمیل مسکن مهر را در برنامه خود دارد

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در دفاع از محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به شرایط خاص کشور و دشمنی های همه جانبه آمریکای خبیث تاکید کرد: امروز نمایندگان مجلس باید با ملاحظه شرایط و درک شرایط حساس کشور به وزرای پیشنهادی معرفی شده با همدلی و اتحاد رأی مثبت بدهند تا بتوانیم با این رویکرد در برابر توطئه های دشمن مقاومت کنیم.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه البته مجلس با هیچکس عهد اخوت نبسته است، تصریح کرد: مجلس براساس برنامه‌های اعلامی وزرای پیشنهادی بر روند کار و عملکرد وزرا نظارت خواهد داشت و بر همین اساس سوال و استیضاح خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مبارزه با فساد یک اصل است و بایستی در دستور کار وزرای پیشنهادی دولت باشد، گفت: همچنین استفاده از نیروهای متعهد، متدین و قوی و انقلابی برای پیشبرد کارها باید در دستور کار وزار قرار گیرد.

اسلامی با ۳۰سال سابقه مدیریتی، شناخت کاملی از حوزه راه و شهرسازی دارد

پورمختار، محمد اسلامی را فردی با مدیریت جهادی و انقلابی توصیف و اظهار کرد: اسلامی فردی است که بیش از ۳۰ سال سابقه مدیریتی در حوزه های مختلف داشته و ۲۶ مسئولیت در دستگاه های مختلف، شناخت کاملی از حوزه راه و شهرسازی دارد.

وی با بیان اینکه اسلامی به هیچ عنوان نگاه حزبی و جناحی ندارد، افزود: اسلامی در حوزه دریا، حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای تسلط ویژه ای دارد و نگاهی به سوابق وی نشان می دهد که چه مقامات بلندپایه ای از جمله مقام معظم رهبری از وی تقدیر و تشکر کرده اند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، عدالت محوری را یکی از برنامه های اصلی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برشمرد، و یادآور شد: موضوع تحقیقات و نوآوری نیز یکی دیگر از برنامه های اسلامی است که وی در این حوزه سال ها سابقه فعالیت موثر داشته است.

پورمختار یکی دیگر از برنامه های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را توجه ویژه به حوزه مسکن برشمرد و اظهار کرد: یکی از مطالبات ویژه نمایندگان از وزیر پیشنهادی تکمیل پروژه نیمه تمام مسکن مهر است. مسکن مهر به هیچ عنوان مسکن مزخرفی نیست، بلکه مسکن نیازمندان و فقراست.

وی ادامه داد: نگاه به سوابق و تجارب وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نشان می دهد که وی در حوزه حمل و نقل تسلط ویژه ای دارد. همچنین سوابق وی در بنیاد مستضعفان بیانگر فعالیت او در حوزه مسکن است.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه استانداری اسلامی یادآور شد: استانداران با همه مسائل و معضلات کشور مواجه هستند و اسلامی از این سابقه باارزش بهره مند است.

پورمختار یکی از معضلات محرز در دوره وزارت عباس آخوندی را مشکل نظام مهندسی ساختمان برشمرد و اظهار امیدواری کرد با حضور اسلامی این مشکل برطرف و در کنار آن نیز توجه ویژه ای به بافت های فرسوده انجام گیرد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس توجه ویژه به راه روستایی را یکی از نیازهای اصلی حوزه های انتخابی نمایندگان مجلس برشمرد و در پایان ضمن تاکید بر رأی مثبت به ۴ وزیر پیشنهادی دولت اظهار کرد: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یکی از متخصص‌ترین‌ها در حوزه کاری خود است.

اسلامی شفافیت دارد

قاسم احمدی لاشکی ، نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه به عنوان موافق وی گفت: ما برای وزارتخانه بزرگی تصمیم می‌گیریم که ۱۷ معاون و بیش از ۶۵ هزار نفر پرسنل دارد. سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ذیل این وزارتخانه خودش به اندازه چند وزارتخانه کار دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های متعدد بخش‌های بنادر، راه‌آهن، هواپیمایی، هواشناسی و شهرسازی در وزارت راه اظهار کرد: ما در مجلس تشخیص دادیم که این مسئولیت‌ها همچنان در وزارت راه ادغام باشد و جدا نشود، اما همین که آقای اسلامی به عنوان فردی خارج از وزارت راه انتخاب می‌شود یعنی ایشان لابی نداشته است.

احمدی لاشکی با بیان اینکه وزارت راه به یک فرد توانمند و قوی نیاز دارد، اظهار کرد: ایشان در پاسخ نامه فراکسیون زنان گفتند که از زنان در سمت‌های مختلف این وزارتخانه استفاده خواهند کرد. پاکدستی و تعهد ایشان هم برای ما مهم است. طبق اظهار آقای اسلامی ایشان در هیات مدیره هیچ شرکت خصوصی یا دولتی عضویت ندارد و تنها در مجموعه صنایع دفاعی است. من تاکنون ندیده‌ام که در بحث شفاف‌سازی وزیری تا این اندازه شفافیت داشته باشد که حتی آدرس محل سکونت خود را بنویسد.

نماینده مردم نوشهر با اشاره به انطباق برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه با اسناد بالادستی خاطرنشان کرد: آقای نیکزاد، وزیر اسبق راه کمتر به موضوع راه توجه کرد و بیشتر به مسکن مهر پرداخت. آقای آخوندی هم در دوره وزارتش بیشتر به موضوع راه پرداخت و به مسکن مهر اعتقاد نداشت، اما آقای اسلامی اعلام کرد که مسکن مهر و باقی‌مانده‌های آن را در دستور کار دارد. ان‌شاءالله می‌تواند در این حوزه موثر واقع شود.

وی در پایان از نمایندگان خواست به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی رای دهند چراکه به گفته وی این وزارتخانه بزرگ دیگر تاب اداره به شکل سرپرستی را ندارد.

کد خبر 357165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.