شریعتمداری در مسئولیت سابقش چه گلی بر سر تولید زد/شریعتمداری استارت مقابله با فساد را زد

نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی نظرات خود را در مورد کارنامه شریعتمداری و برنامه های پیشنهادی او مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، شهاب نادری در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پرونده استیضاح شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت در مجلس هنوز مفتوحه است، خاطر نشان کرد: ایشان در جلسات استیضاح در کمیسیون حاضر نشد و به قانون احترام نگذاشت. آیا می‌شود به ایشان اعتماد کرد؟ ایشان به توصیه رییس‌جمهور و رییس مجلس به قانون مجلس بی حرمتی کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه موضوع ثبت سفارش خودروها در دوره قبل از وزارت شریعتمداری اتفاق افتاده خاطر نشان کرد: ایشان فساد را کشف کرد، اما آیا با همه حلقه‌های فساد برخورد شد؟ چرا پاسخ استیضاح نمایندگان را نداد؟ چطور بپذیریم که ایشان به عنوان فردی باتجربه در حوزه صنعت در یک حیطه متفاوت توانمند است قطعا جامعه این انتخاب را از مجلس نمی‌پذیرد؟ ضمن اینکه حق بسیاری از هموطنان ما در قراردادهای خرید با شرکت‌های خودروسازی ضایع شد و خودروکاران با گرانی بازار حاضر به تحویل خودرو نشدند.

ولی ملکی، نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با شریعت مداری خاطرنشان کرد: مخالفت با یک وزیر پیشنهادی به معنای سیاه‌نمایی تمامی کارنامه یک شخص نیست، موافقت هم به معنای تأیید تمامی برنامه‌های یک وزیر پیشنهادی محسوب نمی‌شود.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شریعتمداری انسان بااخلاقی است، افزود: متأسفانه در عمل برای درمان اقتصاد بیمار کشور کاری صورت نگرفت، البته همه می‌دانیم کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد و باید هماهنگی در کل کشور برای مقابله وجود داشته باشد و این موضوع هماهنگی باید در مجلس، قوه قضائیه و تمامی دستگاه‌ها ایجاد شود.

توجه جدی به حمایت از اقشار محروم نشده

وی افزود: در تمامی دنیا زمانی که یک وزیر یا یک مدیرکل عملکرد صحیحی ندارد، علاوه بر اینکه استعفا می‌دهد عذرخواهی نیز می‌کند و باید این موضوعات مورد توجه قرار گیرد، آنچه در برنامه آقای شریعتمداری برای تصدی وزارت تعاون مشاهده شد این است که ۴۸ درصد برنامه‌های این وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی  با توجه به گزارش کارشناسی معاونت نظارت مجلس مطابقت ندارد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون توجه جدی به بحث حمایت از اقشار محروم و نیازمندان نشده، به طور مثال یک خانم سرپرست خانوار با ۳ فرزند که شاید مشکل محل سکونت نیز دارند چگونه با ماهیانه ۱۵۰ هزار تومان زندگی کند؟ باید به موضوع فقرزدایی و امنیت غذایی مردم توجه شود و بیان شود که چه مکانیزمی برای انجام این مهم وجود دارد.

شریعتمداری انسان پاک‌دستی است

ملکی ادامه داد: تمامی مدیران باید الگو و وسیله اندازه‌گیری عملکرد ارائه کنند، با توجه به سابقه فعالیت در بنگاه‌های اقتصادی این موضوع را می‌گویم که اگر برنامه‌ها هدفدار نباشند به سرانجام نمی‌رسد و موضوع برنامه‌های هدفدار در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود ندارد، رأی آوردن یک طرف قضیه است، اما مهم این است که برنامه‌ها عملیاتی شوند و در زندگی مردم تأثیرگذار باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در حال حاضر وقتی که همکاران نماینده به وزرا و معاونان رئیس جمهور نامه ارائه می‌کنند آنها شاید به خاطر رودربایستی نامه‌ها را امضا کنند اما چند درصد از این نامه‌ها اجرایی است چرا که بودجه یا ردیف استخدامی برای انجام این مهم وجود ندارد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم توجه به مسائل شستا افزود: تغییرات سریع مدیران صنعتی یک معضل است، در واحدهای صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی میانگین فعالیت مدیران صنعتی دو سال است که معمولا در سال اول می‌گویند مشکلات مربوط به عملکرد آنها نیست و در سال دوم نیز باید مدیریت را واگذار کنند، در هر صورت در برنامه وزیر پیشنهادی به این معضلات توجه نشده است.
وی ادامه داد: باید به مسائل مربوط به امنیت شغلی کارگران توجه شود، همچنین مشکلات سرمایه‌گذاران و بنگاهداران نیز باید رفع شود. وقتی نمی‌توان تولید ناخالص ملی را بالا برد طبیعتا بانک‌ها و بنگاه‌ها نیز سامان نمی‌یابند و نباید فراموش کرد به طور مثال با افزایش چند برابری نرخ ارز هزینه تأمین ماشین آلات چند برابر شده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شریعتمداری که از تجربه وزارت و مسئولیت‌های مختلفی برخوردار بوده انسان پاک‌دستی است، اما برنامه‌های او مشکل دارد و امیدوارم فکری برای رفع مشکل بیکاری کند. همچنین برای وضعیت اقشار کم درآمد جامعه نیز تدابیری اتخاذ شود.

شریعتمداری برنامه عملیاتی ارائه کرده است

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در موافقت با شریعت مداری خاطرنشان کرد: در حوزه تعاون و رفاه اجتماعی با چالش‌هایی از جمله بیکاری، پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی، استفاده از همه ظرفیت‌های تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، آسیب‌های اجتماعی، رکود تورمی، کاهش قدرت خرید، صیانت از نیروی کار و مغفول ماندن بخش‌هایی از قانون رفاه و تامین اجتماعی مواجهیم. من تعجب می‌کنم یکی از همکاران ما عنوان کرد که شریعتمداری برای فلان حوزه برنامه‌ای ندارد. در حالی که ما می‌دانیم در سیاست‌های کلی نظام که توسط رهبری ابلاغ شده است برای وزارت تعاون ۳۶ تکلیف در برنامه ششم توسعه، ۵۹ ماده و در قانون احکام دائمی کشور ۲۰ ماده تبیین شده است و هر کسی که وزیر تعاون می‌شود باید برای این مواد و تکالیف برنامه داشته باشد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه شریعتمداری برای این موارد برنامه عملیاتی ارائه کرده است، تصریح کرد: خود شریعتمداری حق نداشت برنامه جدیدی عرضه کند. ما اکنون باید بگوییم آنچه او به عنوان برنامه عملیاتی ارائه کرده است، با اسناد بالادستی تطابق دارد یا خیر که می‌گویم آری او در حوزه‌هایی از قبیل فقرزدایی، کاهش نابرابری، برنامه جامع حمایت اجتماعی، اشتغال فراگیر، ارتقای امنیت شغلی، توسعه و ترویج تعاون برنامه دارد.

وی افزود: شریعتمداری محورهای اصلی برنامه‌های خود را میان نمایندگان توزیع کرده است. ما این محورها و برنامه‌ها را با اسناد بالادستی تطابق داده‌ایم و دیدیم که این برنامه‌ها درست است. برنامه‌های ارائه شده از جمله اشتغال بازار کار، صیانت از نیروی کار، تنظیم روابط کار، سند ملی کار شایسته، توانمندسازی نیروی انسانی از جمله این برنامه‌هاست و وی همچنین در حوزه مقابله با تحریم در بخش‌های اشتغال، رفاه و تعاون برنامه ارائه کرده است.

باید کمک کنیم تا ساختار دولت شکل بگیرد

وی با بیان این پرسش که چرا باید تکلیف وزارت تعاون روشن شود؟ بیان کرد: ۸  ماه است هیات امنای سازمان تامین اجتماعی که ماهی ۸۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌کند، تشکیل نشده است. شورای عالی حقوق و دستمزد نیز شکل نگرفته است چون وزیر ندارد. دشمن از هیچ ظلمی به مردم کشورمان کوتاه نمی‌آید. با قانون منع به کارگیری بازنشستگان ۱۲۰۰ مدیر مسئول و ۱۷ استاندار برکنار شدند. دو وزیر استیضاح شدند و دو وزیر هم استعفا داده‌اند. در این شرایط ما باید کمک کنیم تا ساختار دولت شکل بگیرد تا دولت به مردم کمک کند. هر جا کوتاهی هم وجود دارد ما اهرم‌هایی در اختیار داریم که می‌توانیم از آن برای نظارت استفاده کنیم.

جعفرزاده ایمن‌آبادی اظهار کرد:  به دلایل مسائل حزبی، گروهی و جناحی اقدامات خلاف اخلاق دینی انجام شد. این در حالی است که معاون اقتصادی وزارت اطلاعات نامه‌ای در صحن مجلس توزیع کرد که اتهامات مطرح شده علیه شریعتمداری دروغ است. شریعتمداری خودش استارت مقابله با فساد واردکنندگان خودرو را زد و دستگاه‌های امنیتی را در جریان قرار داد و این مرکز بزرگ اقتصاد را از بین برد.

شفاف‌سازی تخلفات ثبت سفارش خودرو با درایت شریعتمداری انجام شد

حجت الاسلام عبدالحمید خدری نیز در موافقت با محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زمانی که مسئله استیضاح وزیر صنعت مطرح شد، آقای شریعتمداری در نشست استیضاح کنندگان حضور نیافت؛ چرا که از سوی هیات دولت به ایشان ماموریت داده شد تا برای رسیدگی به سیل مازندران به این استان برود ایشان هم از هیات رییسه مجلس اجازه گرفت  تا در جمع استیضاح کنندگان حضور نیابد.

این عضو کمیسیون انرژی در مجلس افزود: سوابق علمی، تخصص و تعهد شریعتمداری دلایل خوبی برای رای به برادر خوبم دکتر شریعتمداری است. تفکر دانش محور، راه برون رفت از چالشهای امروز کشور است. توجه به نقش مردم در قالب سمن‌ها جزو روحیه شریعتمداری است. شریعتمداری براساس رای مجلس محکوم به خدمت خالصانه در خدمت رسانی به مردم خواهد بود. باید با لحاظ کردن جمیع جهات و در نظر گرفتن همه جوانب تصمیم بگیریم.

وی افزود: قطعا به عنوان مدعیان مسؤولیت و مدیریت کشور کمبودها و ضعفهایی داریم و نباید با در نظر گرفتن نیمه خالی لیوان، مردم را از داشتن مدیران توانمندی چون شریعتمداری محروم کنیم. پنج سال عضویت در شورای عالی کار و آشنایی با مقررات و آیین‌نامه‌ها و عضویت در هیات مدیره تامین اجتماعی و آشنایی با مباحث تخصصی تعاون از ویژگیهای شریعتمداری است که موجب آرامش خاطر ما برای اعتماد به شریعتمداری است.

خدری خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از نظرات مجلس از جمله نظرخواهی از مصری، محجوب، هاشمی، کامران و سایر نمایندگان بر توانمندی شریعتمداری صحه گذاشته و آینده خوبی را برای این وزارتخانه عریض و طویل پیش‌بینی می‌کنند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های ایشان اشکالات نگران کننده در صنعت خودرو بود. شفاف‌سازی تخلفات ثبت سفارش خودرو با درایت شریعتمداری انجام شد، اما متاسفانه بر آن سرپوش گذاشته شد. برخورد ایشان با متخلفان و مافیای ثروت در صنعت و معادن قابل تحسین است. پاکدستی شریعتمداری بر همه مشهود است. این مسئله مورد اتفاق همه دوستان موافق و مخالف است.

خدری خطاب به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای شریعتمداری ان‌شاءالله با رای موافق مجلس در جایگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار خواهید گرفت؛ بنابراین ریشه کن کردن فقر را در اولویت کاری خودتان قرار دهید. توجه به قشر محروم کارگران و بازنشستگان نیز از اولویتهای کاری شماست که در برنامه پیشنهادی آمده است.

کد خبر 357155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.