موافقان و مخالفان دژپسند چه گفتند؟

در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی، مخالفان به تئوریک بودن برنامه ۵۰ صفحه‌ای او تاختند و موافقان از پاکدستی و قابلیت‌های علمی و اجرایی همزمان وی تقدیر کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، در جلسه امروز شنبه-۵ آبان-مجلس شورای اسلامی که با هدف رای اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی حسن روحانی برگزار شده است، علی ساری، نماینده مردم اهواز در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که سالانه بودجه‌هایی تحت عنوان «پاداش» تصویب کرده‌اید، در این باره به مجلس توضیح دهید. درباره آینده‌پژوهی هم که ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای آن پیش‌بینی کرده‌اید، توضیح دهید.

خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بسیار بالاست

وی از دژپسند به دلیل قبول مسؤولیت در فضای مبهم سیاسی و اقتصادی و فضای آشفته فعلی حاکم بر کشور تشکر کرد و افزود: از صفحه ۱۰ تا پایان صفحه ۵۰ برنامه پیشنهادی شما تکرار مکررات است و هیچ راهکار عملی که بتوان با آن به جامعه پیام مثبتی مبنی بر افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه‌ها را داد، نیافتم.

ساری تأکید کرد: تمامی مطالب مطرح شده در این برنامه با توجه به مقالات و تالیفات ایشان، بیشتر  نگارشی تئوریک است و به اجرا درآمدن تئوری‌ها در شرایط اقتصادی کشور بسیار محال است. سیاستگذاری پولی، بانکی، بیمه، مالی، بازار سرمایه، واگذاری دارایی‌های دولت، تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی، بهبود شرایط تولید حقایق امروز اقتصاد کشور است. شرط اصلی موفق شدن وزیر پیشنهادی اقتصاد با چگونگی تدبیر سیاست داخلی و خارجی کشور عجین شده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد بودجه کشور وابسته به نفت و تمامی سیاستهای مالی، پولی و بانکی وابسته به این منبع درآمدی است بنابراین تمام هم و غم شما باید بر دیپلماسی اقتصادی متمرکز شود و برنامه شما باید خاص این دوران باشد. حضور فعال وزیر خزانه‌داری آمریکا در عملیاتی کردن تحریم‌ها با سفرهای متعدد به کشورهای مشتری نفت ایران انجام می‌شود، اما متاسفانه نقش وزیر اسبق و وزیر پیشنهادی در این راه طبق برنامه اعلامی بسیار کم رنگ است. برنامه دژپسند در حوزه دیپلماسی اقتصادی بسیار کم رنگ است و هیچ برنامه روشنی برای تقویت اقتصاد ملی و هدایت نقدینگی به سمت تولید ارائه نشده است و برنامه‌های اجرایی برای آن ارائه نشده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس تاکید کرد: به نظر می‌رسد برنامه اعلامی جنابعالی همان مقالاتی است که به صورت کتاب توسط جنابعالی چاپ شده است.خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بسیار بالاست. همه می‌دانیم و تحلیل‌های اقتصادی هم حکایت از در آستانه ورشکستگی بودن بانک‌هاست و برنامه و راه‌حلی برای برون رفت از این چالش بزرگ در برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی اقتصاد دیده نمی‌شود. شرکت‌های دولتی بزرگ بدهکاران بانکی هستند، اما هیچ برنامه‌ای برای بازپرداخت بدهی این شرکتها به نظام بانکی وجود ندارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: آیا می‌دانید ۶۰ درصد دارایی بانکها قابل نقد شدن نیست؟ از طرف دیگر آیا می‌دانید که شرکتهای دولتی بزرگترین بدهکاران بانکی هستند؟ در برنامه پیشنهادی شما چه چاره‌ای برای آن شده است؟۱۱۰ هزار میلیارد تومان در اختیار هشت بدهکار بزرگ بانکی است، این پول چگونه از آنان دریافت خواهد شد؟

وی افزود: در مدتی که معاون اقتصادی و هماهنگی بودجه کشور بودید و در تدوین و تصویب سه بودجه کشور نقش مهمی داشتید، پاسخ دهید که هزینه جاری کشور چطور سه برابر شد؟ چقدر موفق شدید بودجه عملیاتی را اجرایی کنید؟

نماینده مردم اهواز در مجلس با مخاطب قرار دادن دژپسند، گفت: امیدوارم قبل از پرداختن به واحدهای اقتصاد کلان به شرکتهای زیرمجموعه وزارتخانه بپردازید.

گره کور اقتصاد به عملکرد گذشته دژپسند بر می‌گردد

یحیی کمالی‌پور، نماینده جیرفت هم در مخالفت با دژپسند تاکید کرد: من به عنوان یک نیروی مستقل اعلام می‌کنم که آقای دژپسند نمی‌تواند گره‌های کور کشور را باز کند و دوای درد این اقتصاد بیمار باشند. اگر وضعیت اقتصاد این است قسمتی از آن به عملکرد آقای دژپسند و همکارانشان در سازمان برنامه و بودجه بازمی‌گردد.

کمالی‌پور اظهار کرد: قبل از اینکه برنامه‌های دژپسند را نگاه کنیم و با آن مخالفت کنیم نمایندگان باید به این مسئله واقف باشند که گذشته چراغ راه آینده ما است. کارنامه گذشته آقای دژپسند در سازمان برنامه و بودجه را مدنظر قرار دهیم و بنا بر آن تصمیم بگیریم. همه می‌دانید آقای دژپسند دکتری اقتصاد بین‌الملل دارند و از سال ۸۴ درسازمان برنامه و بودجه هستند. مگر نه اینکه یک پای اقتصاد ایران سازمان برنامه و بودجه است؟ کدام برنامه و کدام بودجه در جای مناسب خود صرف شده است؟

وی در ادامه تصریح کرد: در قانون ۳۰ برنامه و بودجه آمده باید با استفاده از نظر متخصصان و کارشناسان اقتصادی بودجه کشور تعیین و بسته شود. آیا این کار را انجام داده‌اید؟ تفریق بودجه نشان می‌دهد به جای متمم از بانک پول دریافت کردید که باعث افزایش پایه پولی کشور شد. درآمدهای فروش ارز بدون اجازه مجلس صرف بودجه کشورشده که باز هم افزایش پایه پولی کشور را به همراه داشته است.

نماینده جیرفت با اشاره به اینکه ۱۰ میلیارد تومان از طریق سازمان برنامه و بودجه به مرکز تحقیقات و پژوهش اختصاص داده شده است، اذعان داشت: در بودجه ۹۶ ، ۱۰ میلیارد تومان را برای یک مرکز تحقیقاتی اختصاص دادید که تنها یک اتاق در سازمان برنامه و بودجه دارد. شما با این ۱۰ میلیارد تومان چه کارهایی انجام داده‌اید؟ مردم باید نتیجه عملکرد مثبت شما را در اقتصاد، اشتغال و رفاه خود ببینند. آیا واقعاً مشاهده می‌شود؟

وی افزود: این همه نوسانات و مشکلات در کشور یعنی شما هیچ مسئولیتی در قبال آن نداشتید یا به نظر شما توجهی نمی‌شده است؟ شما به گفته خودتان می‌خواهید اقتصاد بیمار کشور را نجات دهید. ۵۰ صفحه برنامه داده‌اید، اما ای کاش ۵ صفحه برنامه می‌دادید و عمل می‌کردید. این ۵۰ صفحه تنها نوشتار است و عملکردی وجود ندارد.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی گفت: آنچه شما در برنامه‌هایتان به آن اشاره کردید بانک‌ها، بیمه‌ها و اصلاح ساختارها که تنها اشاره شده که باید انجام شود با کدام برنامه علمی و عملی و کدام راهکار در این برنامه ۵۰ صفحه‌ای مشاهده می‌شود؟

همه برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد تئوری است

ولی ملکی، نماینده مشکین شهر در مخالفت با دژپسند خطاب به وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: همه برنامه شما تئوری است و همه ما تئوری‌ها را بلد هستیم. شما اشاره به موانع تولید کرده‌اید در حالی که ما قانون آن را داریم، اما اراده‌ای برای اجرای آن نمی‌بینیم. همه ما بر جنگ اقتصادی تاکید می‌کنیم در حالی که باید آرایش جنگی بگیریم و این باید هم در دولت، مجلس و قوه قضائیه قابل مشاهده باشد. آیا این گونه است؟

وی ادامه داد: من همه مسائل را تاریک یا سیاه نمی‌بینم و روی برنامه‌های پیشنهادی ایشان تمرکز می‌کنم. شما به بهبود وضعیت رفاه، افزایش قدرت خرید مردم و کاهش تورم تاکید دارید، اما مشخص نمی‌کنید که این اقدامات با چه مکانیزمی صورت خواهد گرفت. باید توجه کرد رای آوردن یا نیاوردن مهم نیست مهم آن است که برنامه‌هایی که ارائه می‌شود قابلیت اجرایی دارند یا نه؟ چون پس از چهار یا شش ماه در همین مجلس در مورد آنها سوال خواهد شد.

به مکانیزم مبارزه با ابرتورم اشاره‌ای نکرده‌اید

نماینده مشکین‌شهر تصریح کرد: شما به تامین کالاهای اساسی مردم و تامین منابع مالی تولید اشاره کرده‌اید، اما در شرایطی که تولید ناخالص داخلی کشور پایین است با چه مکانیزمی این اقدامات را انجام خواهید داد؟ با چه مکانیزمی مشکلات ارزی را حل خواهید کرد؟ واقعیت این است که شرایط کشور اجازه این کار را نمی‌دهد در حالی که آقای رییس‌جمهور وجود ابرتورم را انکار می‌کنند شما برای مبارزه با آن برنامه‌ دارید، اما باز هم درباره مکانیزم مبارزه با ابرتورم اشاره‌ای نکرده‌اید.

ملکی تصریح کرد: در کتب مختلفی که شما ارائه کرده‌اید یک آمار کمی نمی‌بینیم. شما در موردی اشاره نکردید که مثلا این آمار از کجا به کجا می‌رسد. بالاخره شما اگر رای بیاورید یک رزومه برای خود درست کرده‌اید. در مورد مبارزه با فساد که اشاره کرده‌اید بر شاخصه‌ها تاکید شده است. با چه مکانیزمی این کار را انجام خواهید داد چگونه با بانک‌های بیمار مبارزه خواهید کرد؟ مگر بانک‌ها نباید مشارکتی باشند در حالی که تنها کار بانک‌ها گرفتن نرخ بهره است. نباید فراموش کرد که تولید زمانی سامان می‌یابد که بانک‌ها در سود و زیان مثل تمام دنیا مشارکت داشته باشند.

ملکی تصریح کرد: همه برنامه شما تئوری است و همه ما تئوری‌ها را بلد هستیم. شما اشاره به موانع تولید کرده‌اید در حالی که ما قانون آن را داریم، اما اراده‌ای برای اجرای آن نمی‌بینیم. باید پرسید شما چگونه بین گمرک و دیگر سازمان‌های مربوط خود تعامل ایجاد خواهید کرد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد با شجاعت در مقابل رانت خواری و ویژه خواری ایستاده

رمضانعلی سبحانی فر، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی گفت: ما در مقابل یک تصمیم بسیار مهم داخلی و خارجی قرار گرفته‌ایم. چند ماهی است ثبات اقتصادی در کشور بهم خورده و هر روز فشار اقتصادی بیشتری بر مردم وارد می‌شود.

وی اضافه کرد: دشمن هر روز برنامه‌های اقتصادی ما را دنبال می‌کند تا از این ناحیه صدمه‌ای به کشور ما بزند. حالا ما باید در مورد چهار وزیر پیشنهادی تصمیم‌گیری کنیم. آمریکا برای ۱۳ آبان برنامه ریزی کرده که حداکثر استفاده را از این روز ببرد. آیا وقت آن نیست در مقابل این تصمیم نابخردانه آمریکا و ایادی آن رای قاطع و پاسخی دشمن شکن بدهیم و وزیر اقتصاد را انتخاب کنیم؟

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به سوابق علمی و اجرایی دژپسند خاطرنشان کرد: تحصیلات ایشان از لیسانس تا دکتری در زمینه اقتصاد است. ایشان عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی و از مدیران موفق بوده که به پاکدستی و سلامت و حسن سابقه مشهور است. به گونه‌ای که حتی یک نفر درمورد صلاحیت ایشان چیزی نگفته است.

سبحانی فر با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد با شجاعت در مقابل رانت خواری و ویژه خواری ایستاده، تصریح کرد: آقای دژپسند از خانواده کشاورز است و دغدغه مردم را خوب می‌فهمد. او بنیانگذار زیرساخت‌های اقتصادی شفاف از ۱۵ سال گذشته و بنیانگذار اقتصاد مبتنی بر تجارت الکترونیک است و هماهنگی کامل با تیم اقتصادی دولت دارد.

سبحانی فر در پایان یادآور شد: آقای دژپسند در وزات اقتصاد و سازمان مدیریت سوابق خوبی داشته و تفکر استقرار اقتصاد بخش خصوصی در برنامه‌هایش روشن است. ایشان همچنین توانمندی استقرار تیم اقتصادی را در این برهه و در کمترین زمان دارد و به تئوری‌های اقتصادی هم مسلط است و به نظر می‌رسد با توجه به سوابق اجرایی‌اش می‌تواند در سمت وزارت اقتصاد کارآمد باشد.

با انتخاب دژپسند همگرایی و همفکری در تیم اقتصادی دولت حاصل می‌شود

غلامرضا کاتب، نماینده گرمسار نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی گفت: این توصیه را به همه همکارانم دارم که براساس دقت، شناخت و درایت تصمیم‌گیری کنند تا مجبور نشویم چند ماه دیگر سوال و استیضاح کرده و وقت دولت و مجلس را بگیریم.

وی با اشاره به کارنامه وزیر پیشنهادی اقتصاد خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های اساسی کشور عدم هماهنگی و همگرایی بین تیم اقتصادی بود که امروز با انتخاب آقای دژپسند همگرایی و همفکری حاصل می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دژپسند برنامه علمی و منسجمی برای بهبود وضعیت اقتصادی دارد، گفت: آقای دژپسند مراحل کامل را طی کرده تا امروز به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است. این یعنی یک شبه به این نقطه نرسیده است.

کاتب با بیان اینکه دژپسند می‌تواند از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها استفاده کند، گفت: آقای دژپسند از کسانی بوده که پیش نویس قوانین مهمی را طراحی کرده،‌ لذا می‌تواند در اجرای قوانین مهم اقتصادی تاثیرگذار باشد البته که لازم است در این بین توجهات کافی به بخش تولید شود.

کد خبر 357132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.