تشکیل ستاد سیل در مناطق روستایی شهرضا

فرماندار شهرضا از تشکیل ستاد سیل در مناطق روستایی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرضا، علی‌اصغر رفیعی‌نژاد در جلسه ستاد مدیریت بحران این شهرستان با تأکید بر ضرورت آمادگی برای مقابله با حوادث احتمالی، تصریح کرد: در حال حاضر، مدیریت بحران به یک دانش پیچیده و چند وجهی تبدیل شده است که نیازمند استفاده از ابزارها، روش‌ها، اندیشه‌ها و نظریه‌پردازی‌های گوناگون است.

وی با بیان اینکه در جوامع مدرن امروزی، مجموعه‌ای پیچیده از مسایل گوناگون انسانی پیش روی مدیران قرار دارد، تصریح کرد: وقوع بلایا و مخاطرات محیطی مانند زلزله و طوفان، اجتناب ناپذیر است و تنها با اتخاذ روش‌های صحیح مدیریتی، می‌توان خسارات ناشی از آن‌ها را کاهش داد.

فرماندار شهرضا با بیان اینکه ویژگی مهم مدیریت بحران پیشگیری و اقدام قبل از وقوع حادثه است، خاطرنشان کرد: ابزارهای اصلی این مدیریت، استفاده از یافته‌های علمی و هماهنگی بین سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول مقابله با بلایای طبیعی است.

رفیعی نژاد تأکید کرد: مدیران دستگاه‌های امدادرسان باید پیش از وقوع حوادث و اعلام شرایط بحرانی، تهمیدات لازم را اتخاذ کنند و برای مقابله با شرایط اضطراری آماده باشند؛ برای این منظور برگزاری مانورهای مدیریت بحران، از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران بیش از آنکه نیازمند اعتبارات باشد، نیازمند اتخاذ تدابیر هوشمندانه و فنی است، تأکید کرد: لایروبی محل‌های عبور سیل، تنقیه پل‌ها، احداث و مرمت سیل‌بندها و بندهای خاکی، جزو وظایف اصلی ادارات مسئول در مدیریت بحران است.

فرماندار شهرضا با بیان اینکه آمادگی کامل ادارات امدادرسان مانع غافلگیری در زمان بروز حوادث می‌شود، خاطرنشان کرد: لازم است بانک اطلاعات جامعی از تجهیزات مناسب موجود در شهرستان برای مدیریت بحران، تهیه و در اختیار این ادارات قرار گیرد.

رفیعی نژاد ادامه داد: توسعه شهرضا و از بین رفتن حالت اسفنجی خاک در اثر سنگ فرش و آسفالت کردن معابر و خیابان‌ها، با کاهش حالت نفوذپذیری خاک، امکان بروز سیل را افزایش داده است.

وی با تأکید بر ضرورت تشکیل تیم‌های واکنش سریع در ادارات برای مواقع بحرانی، اظهار کرد: مرکز مدیریت بحران شهرستان در شهرداری شهرضا مستقر و محلی برای حضور کارشناسان مربوطه درنظر گرفته می‌شود.

فرماندار شهرضا از تشکیل ستاد سیل در مناطق روستایی این شهرستان خبر داد و افزود: دفتر این ستاد در اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان است.

رفیعی نژاد با تأکید بر ضرورت تهیه نقشه و طرحهای تخلیه اضطراری محلات، نواحی، مناطق شهری و روستایی، تصریح کرد: لازم است مانورهایی برای آمادگی ادارات مسئول در مدیریت بحران با محوریت تعیین محل اسکان موقت شهروندان در هنگام بروز بلایای طبیعی و همچنین اختصاص امکانات لازم به آن‌ها، برگزار شود.

وی با اشاره به اهمیت آموزش در کاهش خسارات ناشی از حوادث، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی مناسب و برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان ادارات و شهروندان، سطح آسیب پذیری افراد جامعه در مقابل حوادث قهری، کاهش می‌یابد.

کد خبر 357119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.