عمان بدترین کار را در بدترین موقعیت انجام داد

معاون برون مرزی صدا و سیما و تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: اقدام دولت عمان در موقعیت فعلی نوعی اشتباه در اندازه گیری و محاسبات استراتژیک است؛ زیرا اکنون که اسرائیل و هم پیمانانش در موضع ضعف قرار دارند، بدترین زمان برای ورود عمان به عرصه میانجی‌گری بود.

پیمان جبلی در رابطه با سفر بنیامین نتانیاهو به عمان به خبرنگار ایمنا گفت: انجام این سفر در کنار سفر هیأت‌های ورزشی رژیم صهیونیستی به کشورهای خلیج فارس بیشتر با سه هدف اتفاق می افتد؛ هدف اول این است که طرح معامله قرنی که ترامپ اعلام کرده و با انتقال سفارتش به بیت المقدس در صدد پیگیری آن بود این طرح زودتر از موعد مقرر اجرا بشود.

وی افزود: قرار بود این طرح از سال ۲۰۲۰ اجرا بشود، اما باتوجه به تحولات و شرایط منطقه و قدرت گرفتن جبهه مقاومت به نظر می رسد که تصمیم گرفته اند این طرح را زودتر اجرا کنند و در این بین عمان می تواند جایگاه ویژه ای داشته باشد.

معاون برون مرزی صدا و سیما تأکید کرد: تا کنون آمریکا نقش میانجگری را در بحران بین اسرائیل و فلسطینی‌ها ایفا می کرد؛ هر چند همیشه حافظ منافع اسرائیل بود، اما با انتقال سفارت و مواضعی که ترامپ اخیرا اتخاذ کرده، به ویژه قطع بودجه نهادهای بین‌المللی که به فلسطینی‌ها کمک می کنند و مواضع این چنینی، آمریکا دیگر از موضوع میانجیگری خارج شده و دیگر بی طرف نیست.

وی خاطر نشان کرد: از این رو به نظر می رسد سفر نتانیاهو با این هدف انجام شده که میانجگر و واسطه جدیدی بین اسرائیل و فلسطین پیدا شود و عمان با توجه به میانجگری هایی که همیشه داشته، گزینه مناسبی برای این کار است. 

تلاش نتانیاهو برای برداشتن فشار از روی عربستان

جبلی تأکید کرد: هدف دوم به نظر می رسد تا حدودی برای انحراف افکار عمومی جامعه جهانی از ماجرای قتل روزنامه نگار سعودی توسط عربستان باشد و اینکه فشار به عربستان کمتر بشود و توجهات به سمت این بیاید؛ بعید نیست که این سفر قرار بوده در زمان دیگری انجام بشود، اما با ماجرای قتل خاشقجی آن را جلوتر انداخته اند.

این تحلیلگر مسائل بین المللی افزود: دلیل سوم سفر نتانیاهو، از بین بردن روابط بسیار خوبی است که عمان با ایران دارد، نتانیاهو تلاش کرده با سفر به این کشور حوزه خلیج فارس، مناسبات دیرینه ایران با عمان را تحت تأثیر قرار بدهد.

وی تأکید کرد: نکته مهم دیگر اینکه عمانی‌ها  اصلی‌ترین مجرای تنفس نیروی مقاومت در یمن هستند، شاید نتانیاهو تلاش کرده که از این طریق به عمان فشار بیاورد تا راه تنفس انصار الله یمن را ببندد و فشار بر آنها را زیاد کند تا بتوانند تغییراتی را در معادله یمن به نفع عربستان ایجاد کنند.

جبلی خاطر نشان کرد: به هر حال، در شرایط کنونی عادی سازی روابط با اسرائیل خلاف روند طبیعی است که در منطقه طی می شود؛ اسرائیل روز به روز در حال ضعیف شدن است و جبهه مقاومت در حال گسترش و  افزایش اقتدار.

اقدام عمان؛ خلاف آرمان‌های جهان اسلام و اشتباه بزرگ در تصمیم گیری

وی افزود: با  پذیرش این امر، به نظر می رسد عمانی‌ها کار بسیار خطایی انجام داده اند که خلاف اخلاق، آرمان‌های جهان عرب و جهان اسلام در مبارزه با اسرائیل اشغال‌گر است.

این تحلیلگر مسائل بین المللی تأکید کرد: اما در کنار مسائل فوق، اقدام دولت عمان در موقعیت فعلی نوعی اشتباه در اندازه گیری و محاسبات استراتژیک است؛ زیرا اکنون که اسرائیل و هم پیمانانش در موضع ضعف قرار دارند، بدترین زمان بود برای اینکه عمان بخواهد اقدامی در زمینه میانجی‌گری انجام بدهد.

جبلی افزود: البته به نظر می‌رسد به همین دلایل این سفر و تلاش‌هایی که برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی انجام می‌شود به نتیجه نخواهد رسید؛ در فلسطین شاهد ادامه راهپیمایی‌های بازگشت هستیم که به یک موج مستمر در منطقه تبدیل شده است. پیروزی‌های مقاومت در سوریه، عراق و مناطق دیگر نیز رو به گسترش است؛ در نتیجه به نظر می رسد چنین آرتیست بازی‌هایی راه به جایی نمی برد.

به گزارش ایمنا، عمان اعلام کرده در چارچوب تلاش برای روند صلح خاورمیانه، روز پنجشنبه میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بوده است. دو  روز پیش هم «مری ریگیف»، وزیر وزرش دولت نتانیاهو مهمان امارات بود، یک تیم ورزشی اسرائیلی نیز هم اکنون در قطر حضور دارد.

کد خبر 357093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.