۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
حفاظت اندرویدی

سیستم عامل اندروید که هم اکنون اکثر تلفن‌های همراه را پشتیبانی می‌کند، خصوصیاتی متفاوتی با IOS یا سیستم عامل گوشی‌های آیفون و تبلت های آیپد دارد. رهایی و آزادی در اندروید نسبت به IOS مخاطب را به سمت این سیستم عامل می‌کشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، البته آزادی مخاطب در اندروید او را بیشتر در معرض خطر بد افزارها قرار می‌دهد، به همین دلیل تقریباً تمام موارد ابتلا به بدافزارها در دنیا مربوط به گوشی‌های اندرویدی است، در نتیجه برای هر کاربر سیستم عامل اندروید، استفاده از یک آنتی ویروس بسیار لازم است.

بد افزارهای اندرویدی در کمین کاربران

تقریباً همه ما با برنامه‌های مخربی که در پس زمینه ویندوزهایمان فعالیت می‌کنند مواجه شده‌ایم و لازم است بدانیم، با توجه به گسترش چشمگیر سیستم عامل اندروید در سال‌های اخیر و استفاده همگانی از تلفن‌های هوشمند، این نوع بدافزارها به تدریج در سیستم عامل های اندروید نفوذ کردند.

*اگر شانس بیاوریم و بدافزار کمی ملایمت به خرج دهد تنها یکسری از تبلیغات را به ما نشان می‌دهد، اما اگر هدف بدافزار، از پیش تعیین شده و مخرب باشد؛ باید منتظر سرقت اطلاعات خصوصی تلفن همراهمان توسط آن نرم افزار باشیم.

برای مثال جدیدترین بدافزار یا RAT یا تروجان ساخته شده توسط برنامه نویسان قادر است با روشن کردن دوربین یا میکروفون تلفن ما، اقدام به ضبط و آپلود همزمان تصاویر یا صداها کند و باید توجه داشت که این بدافزارها با نفوذ در سیستم عامل گوشی‌ها، حذف شدن خود را بسیار سخت و در مواردی غیر ممکن می‌کنند؛ پس چه بهتر که پیشگیری را قبل از درمان انجام دهیم و در هنگام نصب برنامه‌های مختلف اندرویدی به میزان دسترسی آنها به تلفن همراهمان توجه کنیم.

نرم افزارها باید رأی اعتماد بگیرند

بهترین و آسان‌ترین راه حل برای اجتناب از نصب نرم افزارهایی که ممکن است امنیت تلفنمان را به خطر بیندازد، دانلود و نصب تمام نرم افزارها از فروشگاه اپلیکیشن گوگل است البته این فروشگاه هم با توجه به تعداد زیاد نرم افزارهای بدافزار اندروید کاملاً پاک نیست، اما در واقع نظارت بیشتری روی آن وجود دارد.

البته گزینش نرم افزارها و انتخاب آنها برای دانلود نیز باید با توجه به تعداد نصب‌های قبلی آن نرم افزار صورت گیرد و لازم است تا در هنگام نصب نرم افزارهای کمتر دانلود شده و مشکوک، کمی احتیاط به خرج دهیم. البته در پروژه پاکسازی اخیر گوگل، اکثریت قریب به اتفاق نرم افزارهای فروشگاه این شرکت امن محسوب شده‌اند.

به دست فروش‌های نرم افزار "نه" بگویید

اخیراً و در سایه استقبال تلفن‌های همراه از سیستم عامل اندروید، فروشگاه‌های غیر رسمی نرم افزار زیادی برای این سیستم عامل ساخته شده است و بسیاری از این فروشگاه‌ها با دریافت مبالغ سنگین از سازندگان بد افزارها متعهد می‌شوند تا بدافزار جذاب آنها را در صدر لیست برنامه‌های خود قرار دهند و این گونه به انتشار بد افزارها کمک می‌کنند.

اما اگر مجبور به نصب یک نرم افزار از فروشگاه‌های غیر رسمی شدیم چه کنیم؟

در صورتی که نرم افزار مورد نظرمان را در هیچ یک از فروشگاه‌های رسمی و معتبر اندروید پیدا نکردیم و مجبور به نصب آن نرم افزار از طریق درگاه نامطئنی شدیم لازم است تا پیش از نصب کامل اپلیکیشن، دسترسی‌های آن را با نحوه عملکرد آن، مطابقت دهیم.

برنامه‌های دزدی، دزدی می‌کنند

برنامه‌های زیادی در بستر اندروید ساخته و در معرض استفاده عمومی قرار می‌گیرند و در این بین اپلیکیشن هایی هستند که با پرداخت پول برای مشتریان قابل نصب خواهند شد و شایع‌ترین نوع سرقت اطلاعات از طریق تلفن‌های هوشمند نیز از طریق نصب رایگان برنامه‌های پولی صورت می‌گیرد چرا که بدافزار سازان با استفاده از جذابیت آن نرم افزار، نسخه رایگان و هدف دار خود را در اختیار عموم به جهت نشر بیشتر بد افزار خود قرار می‌دهند.

بروزرسانی دوره‌ای، پیشگیری از وقوع جرم

هسته اصلی سیستم عامل اندروید به صورت دوره‌ای و در محدوده زمانی هر چند بار یکبار بروزرسانی می‌شود و نسخه آن برای تمام تلفن‌های همراه آنلاین متصل به این سیستم عامل ارسال می‌شود و این بروز رسانی‌ها همیشه دارای بسته‌های امنیتی جدید برای مقابله با نرم افزارهای ضد امنیتی جدید هستند و بروزرسانی هسته اندروید باعث تقویت گوشی هوشمند در تشخیص و شناسایی بد افزارها خواهد شد.

کد خبر 357084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.