لازمه تدوین طرح جامع، در نظر گرفتن تهدیدات شهر است

یک کارشناس حمل و نقل گفت: برای داشتن شهری با طرح جامع خوب و قابل زیست، دو شرط طراحی و مطالعه، همچنین نگهداری و اجرای صحیح بسیار حائز اهمیت است؛ اجرای مطلوبی که سود را سلامت و رفاه مردم و کیفیت خوب زندگی بداند نه درآمدهای ناچیزی که مصیبت‌های بعدی آن گریبانگیر شهرها شود.

غلامرضا شیران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برای اینکه طرح‌ جامع شهرها ناکام نشود، باید در مرحله تدوین، طراحی و مطالعه موضوعات، متخصصان علوم شهرسازی، معماری، اجتماعی، محیط زیست، حمل و نقل و ترافیک دست به دست هم داده و طرح جامع خوبی برای شهری با اقلیم تعریف شده و با یک شرایط آب و هوایی خاص و جمعیت زیست‌محیطی مطلوب، طراحی و برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: در این برنامه‌ها پرداختن به اصول علمی و دقت در لحاظ کردن مبانی علمی بسیار مهم است، زیرا بسیاری از مشکلات شهر در قالب ساخت و ساز و موضوعات تردد ناشی از آن است که کاربری‌های زمین و فعالیت‌های توسعه‌ای شهرها را همسو با موضوعات حمل و نقل نمیبینیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: اینکه دو شهر، دو منطقه، دو ناحیه، دو محله، دو مرکز شهر با هم تعامل داشته و جمعیت ساکن و شاغلی که نیاز به تردد دارند، با چه مسیر و زمان سفری عبور و مرور خود را انجام دهند، تا کنون در برنامهریزی حمل‌ و نقل و مطالعات طرح جامع شهر یا ضعیف دیده شده یا اصلاً دیده نشده است.

وی با تأکید بر اینکه شهرسازان و متخصصان تولید طرحهای جامع در موضوع تلفیق و تعاملات کاربری زمین و توسعه آن با حمل و نقل و محیط زیست ضعیف عمل کرده‌اند، گفت: در مرحله طراحی طرحهای جامع شهری باید به این اصول توجه شود.

شیران با بیان اینکه پس از طراحی اصولی طرحهای جامع، اجرای صحیح آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: متأسفانه تاکنون در بخش اجرای طرحها مطلوب عمل نکرده و بیشتر به دلیل دغدغه کسب درآمد، از تخلفات ساختمانی چشم‌پوشی کردهاند تا مردم تخلف کرده و هزینه آن را بپردازند.

این کارشناس حمل و نقل تصریح کرد: برای داشتن شهری با طرح جامع خوب و قابل زیست، دو شرط طراحی و مطالعه، همچنین نگهداری و اجرای صحیح بسیار حائز اهمیت است؛ اجرای مطلوبی که سود را سلامت و رفاه مردم و کیفیت خوب زندگی بداند نه درآمدهای ناچیزی که مصیبتهای بعدی آن گریبانگیر شهرها شود و به هیچ وجه نتواند خسارتهای ساخت و ساز بیش از حد و جمعیت زیاد را جبران کند.

شیران با بیان اینکه لازمه تدوین برنامه جامع شهر اصفهان در نظر گرفتن تهدیدهای شهر است، گفت: نقد اشکالات گذشته و عارضهسنجی و آسیب‌شناسی از عملکرد مدیران و نحوه شهرسازی میتواند چراغ راهی برای آینده و گرفتن تهدیدهای شهر باشد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه توجه به ظرفیتهای زیست محیطی شهر از نکات کلیدی طرح جامع شهر اصفهان است، افزود: اصفهان باید دارای جمعیتی باشد که سلامت آن جمعیت حفظ شود، بنابراین قرار نیست توسعهای داشته باشیم که سلامت شهروندان را در معرض تهدید قرار دهد.

وی ادامه داد: در صورتی شهری توسعه یافته خواهیم داشت که شهروندان در سلامت، با نشاط و در آرامش باشند.

این کارشناس حمل و نقل تأکید کرد: تحلیل شبکهای و یکپارچه مشکلات ساختار فضایی اصفهان و علل بروز آن و بررسی یکپارچه محدودیتهای مرتبط با مخاطرات طبیعی مانند زلزله، فرونشست زمین، آلودگی هوا، خاک و آب از جمله ویژگی‌های مهم برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد مشارکتی است.

وی با تأکید بر اینکه توسعه حمل و نقل همگانی باید مورد توجه جدی قرار گیرد، گفت: این نوع توسعه میتواند موجب کاهش استفاده از خودروهای شخصی، افزایش استفاده از حمل و نقل همگانی و کاهش آلاینده‌های جوی، صوتی، سلامت و آرامش شهروندان شود.

کد خبر 356943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.