میزبان بدنام مهمانی نداشت

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما رایزنی برای آزادی مرزبان ایرانی با مقامات پاکستانی، انتخابات افغانستان و شکست عربستان در نشست جذب سرمایه‌گذاری خارجی از جمله مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور همسایه است که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهم‌ترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید.

نشست مرزی با پیشنهاد خواهرخواندگی وان و خوی

پرچم ایران و ترکیه

روز جمعه- ۲۷ مهرماه- جلسه تأمین امنیت مرزی بین ترکیه و ایران با حضور «مراد زورلواوغلو»، استاندار وان و سرهنگ «امامعلی خدایی‌فر»، فرمانده گذرگاه مرزی "رازی"  با موضوع بررسی حوادث تروریستی، قاچاق انسان، انواع دیگر قاچاق و امنیت مرزها برگزار و تفاهم‌نامه همکاری بین دو کشور امضا شد.

زورلواوغلو در این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی میان ترکیه و ایران گفت: دو کشور ظرفیت‌های بزرگی برای توسعه گردشگری و تجارت دارند. باید از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد، شاید خواهرخواندگی میان وان و خوی قدم مثبتی در این خصوص باشد.

انتخابات افغانستان؛ الکترونیک، اما خونین

انتخابات افغانستان

افغانستان در روزهای شنبه و یکشنبه بعد از سه سال تأخیر شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی بود؛ انتخاباتی که هر چند به صورت الکترونیک و با استفاده از دستگاههای پیشرفته بیومتریک انجام شد، اما بر اساس اعلام وزارت کشور افغانستان نزدیک به ۲۰۰ حادثه امنیتی در طی برگزاری آن به وقوع پیوست که بیش از ۳۵ تن  در آنها کشته و حدود ۱۲۰ تن دیگر نیز زخمی شدند.

داووس صحرا؛ نشست با شکوهی که مهمانی نداشت

با این وجود، سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه - دوم آبان‌ماه - ضمن تبریک به دولت و ملت افغانستان در رابطه با برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران از انجام انتخابات پارلمانی در کشور دوست و همسایه افغانستان که سرانجام با سه سال تأخیر و با همت و تلاش و اراده لازم مردم و دولت برگزار شد، استقبال می کند.

روز سه‌شنبه-یکم آبان‌ماه-  کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان موسوم به «داووس صحرا» در ریاض افتتاح شد. این کنفرانس با ابتکار عمل صندوق دولتی سعودی بین ۲۳ تا ۲۵ اکتبر جاری در راستای تقلید از مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس آغاز به کار کرده است. سازمان‌دهندگان سعودی این نشست امیدوارند که فرصتی برای شرکت‌ها به منظور ایجاد رابطه و بستن قراردادهایی در این کشور ایجاد شود. عربستان وابسته به نفت دنبال ایجاد تنوع در منابع اقتصادی خود و اجرای طرح‌های جدید و انعقاد قراردادهای میلیارد دلاری است و این کنفرانس تلاش می‌کند عربستان محافظه‌کار را به عنوان نمونه تجاری و سرمایه‌گذاری سودآور نشان دهد.

این کنفرانس سالانه که روز سه‌شنبه در هتلی مجلل در ریاض آغاز به کار کرد، قرار بود میزبان شمار بسیاری از چهره های سیاسی و اقتصادی دنیا برای تشویق سرمایه‌گذاری در عربستان باشد، اما دخالت رژیم سعودی در ربوده شدن و قتل خاشقجی، خبرنگار ناراضی و مخالف سیاست‌های بن‌سلمان ولیعهد این کشور در کنسولگری عربستان در استانبول به جنجال بزرگی علیه آل‌سعود تبدیل شده که پیامد آن تحریم کنفرانس از سوی مدعوین بود. بیش از ۶۲ فرد و نهاد و رسانه خبری نیز این نشست را تحریم کرده و از حضور در آن خودداری کرده‌اند؛ از جمله وزیر دارایی فرانسه و انگلیس، رییس بانک جهانی و رییس صندوق بین‌المللی پول.

محمد بن‌سلمان در مراسم افتتاحیه نشست موسوم به داووس صحرا در ریاض شرکت نکرد و در حالی که قرار بود در اجلاس سرمایه‌گذاری «داووس صحرا» سخنرانی کند، هتل «ریتز - کارلتون» را ترک کرد.

نشست باکو در زمینه کنوانسیون حقوقی خزر

دریای خزر

پس از نشست سران پنج کشور ساحل دریای خزر در روز ۱۲ اوت در آکتائو و امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر به عنوان یک سند تاریخی برای منطقه، «المار محمدیارف»، وزیر امورخارجه آذربایجان روز چهارشنبه - دوم آبان‌ماه- خبر از اولین نشست کارگروه تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در ماه نوامبر داد. این جلسه بنا است در باکو برگزار شود.

 محمدیارف امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را نشانه حسن نیت و عزم پنج کشور حاشیه دریای خزر دانست و ادامه داد: کشورهای شرکت کننده در نشست آکتائو تصمیم گرفتند که به منظور اجرای مؤثر کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر یک کارگروه را در سطح معاونان وزیران امورخارجه ایجاد کنند.

سیاست یکی به میخ و یکی به نعل اردوغان در بحران خاشقچی

اردوغان

یک رسانه دولتی ترکیه روز چهارشنبه- دوم آبان‌ماه- گزارش داد؛ رییس سازمان سیا برای رایزنی در خصوص قتل ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست روز سه‌شنبه- یکم آبان- وارد ترکیه شده است. در این سفر تصاویر ویدیویی و نوارهای صوتی و همچنین اطلاعات جمع‌آوری شده از کنسولگری و سکونتگاه کنسول با «جینا هاسپل» به اشتراک گذاشته شد. 

با این وجود، رجب طیب اردوغان،‌ رییس‌ جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه در سخنرانی میان اعضای حزب خود در مورد قتل خاشقچی، پادشاه عربستان سعودی را مقصر قتل این نویسنده منتقد ندانست، اما در سخنانش تأکید کرد این قتل برنامه‌ریزی شده بود و خواستار محاکمه عاملان آن شد. اردوغان  روز  چهارشنبه هم در مراسمی در آنکارا متعهد شد که اجازه ندهد مجرمان از زیر بار مسئولیت این قتل وحشیانه فرار کنند.

مرزبانان کشور زنده، اما همچنان در بند

image.png

در حالی که بیش از یک هفته از ربوده شدن مرزبانان ایرانی می‌گذرد، روز دوشنبه ۳۰ مهرماه- گروهک تروریستی جیش‌العدل با انتشار دو عکس مدعی شد که افراد حاضر در این تصاویر نیروهای ربوده شده در مرز میرجاوه به همراه تسلیحاتی است که این گروهک از آن منطقه غارت کرده‌ است. پس از آن بود که شهریار حیدری، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور اعلام کرد که مرزبانان ربوده‌ شده در سلامت کامل هستند.

پس از آن وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به پیگیری‌های دولت برای آزادی مرزبانان اظهار کرد: دولت پاکستان اذعان داشته در صورت همکاری ایران پیگیر پیدا کردن مرزبانان ربوده شده خواهیم بود، در واقع مسئولیت دولت پاکستان به جهت اتفاق این حادثه و نگهداری این مرزبانان در خاک این کشور است.

وی افزود: به همراه سردار باقری و در سطوح مسئولیتی دیگر با دولتمردان و مسئولان کشور پاکستان صحبت کردیم تا حضورشان در مرز مشترک با ایران را افزایش دهند، البته جمهوری اسلامی ایران کنترل خوبی در مرز مشترک خود با پاکستان دارد. 

پس از این اظهارات، سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به منظور رایزنی با مقامات نظامی پاکستان برای آزادی مرزبانان کشورمان، به این کشور رفت و در پایان سفر یک‌روزه خود گفت: بعد از اتفاقی که در مرز میرجاوه افتاد ، رایزنی‌های مختلفی از طریق وابسته نظامی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با مسئولان نظامی و امنیتی این کشور داشتیم، اما با حضور در پاکستان با مقامات این کشور نیز رو در رو رایزنی و مذاکره کردیم و مقامات پاکستان قول دادند برای آزادی مرزبانان کشورمان از تمام توانشان استفاده کنند.

کد خبر 356930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.