چه باشم چه نباشم، پروژه هفتگانه زاینده رود باید اجرا شود

استاندار اصفهان گفت: تنها راه برون‌رفت اصفهان از بحرانی که مردم نگران آن هستند، اجرای طرح هفتگانه احیای زاینده‌رود است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن مهرعلیزاده ظهر امروز چهارشنبه -دوم آبان ماه- در جلسه «هم اندیشی مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان» که با موضوع تشریح طرح‌های هفت گانه احیای حوضه آبریز زاینده‌رود در تالار شهروند برگزار شد، اظهار کرد: در اروپا و کشورهای پیشرفته ارائه پیوست فرهنگی یا اجتماعی برای پروژه‌ها  درچند دهه گذشته باب شده است.

وی ادامه داد: برای موضوع پروژه‌های هفت‌گانه و آب اصفهان متأسفانه در گذشته‌ طرح‌ها و فکرهای بسیار زیادی شده است، اما کارها معمولاً مقطعی و ابتر بوده؛ طرح‌ها در این حوزه انجام نشده و به پایان نرسیده و به جای پیوست فرهنگی و اجتماعی، پیامدهای منفی اجتماعی و فرهنگی بار آورده است که از جمله این پیامدها بی اعتمادی تقریباً زیاد مردم به حرف، وعده و قول مسئولان است.

خلف وعده‌ها باعث کاهش اعتماد عمومی به حاکمیت شده است

استاندار اصفهان افزود: در مدت یک سالی که خادم مردم استان اصفهان بودم، بارها به جمع کشاورزان و باغداران رفتم و درد و دل‌های آن‌ها را شنیدم؛ حرف دل همه آن‌ها که افرادی ساده و سالم هستند این است که نگران آینده زندگی و معیشت خود و خانواده‌شان هستند. به گفته آن‌ها مسئولان زیادی در چند سال اخیر آمده و رفته‌اند که فقط حرف زده‌اند. این موضوع پیامد نامطلوب فرهنگی است که نام آن عدم اعتماد عمومی به حاکمیت است.

وی گفت: تونل سد سوم کوهرنگ سال ۷۴ آغاز و تا سال ۹۶ به طول انجامید که البته هنوز هم تکمیل نیست، اما این تونل ۲۲ سال به طول انجامید که اگر عصر حجر هم بود به اتمام رسیده بود.

مهرعلیزاده با بیان اینکه همه انسان هستیم و حق کشاورزی، اشتغال، صنعت و ... داریم، افزود: پروژه سد سوم کوهرنگ از ۱۵ فروردین ماه امسال شروع شده، ۲۰ درصد کار انجام شده و برای ۸۰ درصد مابقی نیاز به سه سال زمان است که در صورت همت و نپرداختن به حواشی و تأمین بودجه شاید بتوان دو ساله پروژه را به پایان رساند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه باید واقعیات را به مردم گفت، ادامه داد: اگر تونل سد دوم کوهرنگ سال ۶۷ ایجاد نمی‌شد، ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد نمی‌شد و اگر سد چشمه لنگان با ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب به منابع اصفهان اضافه نمی‌شد، فاتحه اصفهان خیلی وقت پیش خوانده می‌شد.

مهرعلیزاده افزود: با صحبت‌هایی که با شرکت فولاد مبارکه انجام گرفته، قرار است این شرکت، ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث سد سوم کوهرنگ کمک کند.

۱۰، ۱۵ روز بیشتر مهمان مردم اصفهان نیستم

وی خاطرنشان کرد: چه من باشم و چه نباشم باید برای اغناسازی افکار عمومی پروژه هفت‌گانه را اجرا کرد. برخی از سرمایه‌گذاران اصفهانی به جای سرمایه‌گذاری در اصفهان در گرجستان، شمال کشور و ... سرمایه‌گذاری کرده‌اند که نباید اجازه دهیم سرمایه از اصفهان بیرون برود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: نمی‌ارزد که مدیران به‌خاطر دو روز مدیریت، دین و دنیای خود را بفروشند، این کار خیانت به مردم است، تمام جرأت مسئولان به این است که حرفشان را به موقع بزنند. من ۱۰، ۱۵ روز بیشتر مهمان مردم اصفهان نیستم، زمانی خوب هستیم که آنچه مورد پسند خدا و مصلحت مردم است را با جرأت بگوییم.

مهرعلیزاده گفت: پروژه‌های هفتگانه مجموعه‌ای هستند که صفت آن‌ها عملیاتی و اجرایی بودن آن‌ها است. طرح جامع، طرح مطالعاتی نبوده و یک طرح عملیاتی است که از تأمین آب به اندازه کافی برای حدود ۲۰ تا ۳۰ سال آینده اصفهان گرفته تا مدیریت مصرف بهینه در خصوص تغییر الگوی کشت، مصرف آب شهری، صنعت و رساندن آب در بستر امن به مکان‌های مصرف بر اساس سهمیه‌های مصوب شورای عالی آب را دربرمی گیرد، تا بتوانیم آب را به صورت عادلانه توزیع کنیم.

وی تصریح کرد: در گام بعدی مدیریت مصرف بهینه و الگوهای صحیح مصرف، ساماندهی رودخانه زاینده‌رود، مدیریت برداشت‌ها از رودخانه زاینده‌رود، مدیریت پساب‌ها و جایگزینی مصارف آب خام در حوضه آبریز زاینده‌رود، ایجاد جریان دائمی در رودخانه زاینده‌رود و در نهایت نجات گاوخونی است که همگی عملیاتی است؛ مشروط به اینکه بتوانیم پروژه‌ها را با یکدیگر اجرایی کنیم.

قرارداد طرح‌ هفتگانه بسته و بودجه آن تأمین شده است

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: طرح‌های پروژه هفتگانه آماده و همه ملزومات کار فراهم شده است و قراردادها بسته و بودجه آن از محل سازگاری با کم‌آبی تأمین شده است و هیچ نگرانی برای اجرای پروژه وجود ندارد. در یک کلام تنها راه برون‌رفت اصفهان از بحرانی که مردم نگران آن هستند اجرای طرح هفتگانه احیای زاینده‌رود است.

مهرعلیزاده در مورد زمانی که برای اجرای پروژه هفتگانه به طول می‌انجامد، اظهار کرد: حداکثر دو سال که البته برخی از پروژه‌ها کمتر از یک سال انجام می‌شود به طور مثال پروژه لوله‌گذاری که از سد چم آسمان تا نکوآباد ۴۲ کیلومتر است.

وی گفت: در مجموع طرح مطالعه شده دقیقی است که متکی بر ده‌ها طرح مطالعاتی است که قبلاً در استان مطرح شده بوده که باید جمع‌آوری و به صورت پکیج معرفی می شد.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن پروژه هفتگانه، ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب تأمین می‌شود. همچنین طرح بهشت‌آباد که تقریباً منتفی شده تلقی می‌شد، با صحبت‌های انجام گرفته به جایی می رسد که امیدوار هستیم حداقل در طول چهار سال و نیم آینده به اتمام برسد. همچنین خط انتقالی خواهیم داشت که آب شیرین را از بندرعباس منتقل کند و به شکل طبیعی چهار سال طول می‌کشد.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته امیدوار هستیم از یک سال آینده به بعد اصفهان آب را به شکل همیشگی جاری در زنده رود ببیند.

کد خبر 356920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.