جزئیات درگیری بر سر آب در الیگودرز

نماینده لرستان در شورای عالی استان‌ها گفت: ۱۲۰ روستای استان لرستان به دلیل پروژه" قم رود" آب ندارند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، مراد حسین رضایی نماینده لرستان در شورای عالی استان ها درباره وضعیت بی‌آبی ۱۲۰ روستای لرستان اظهار کرد: اینکه هم اکنون در کشورمان کمبود و مشکلات خشکسالی وجود دارد و این موضوع به یک مشکل همگانی تبدیل شده است بحثی جدا و این که برخی عوامل دست به دست هم بدهند و باعث بحران آب در یک منطقه بشوند بحث دیگری دارد.

رضایی افزود: حدود ۱۰ سال پیش در شهرستان الیگودرز پروژه‌ای تحت عنوان «قم رود» اجرا شد و از کوه‌های این شهرستان آب استخراج و از طریق کانال کشی آن را به استان قم منتقل کردند. اما مسئولان وقت بدون کوچکترین کارشناسی در این خصوص ‌و اینکه ممکن است آب این مناطق قطع شود ومردم با مشکل بی‌آبی برخورد کنند، پروژه قم رود را به اجرا درآورده و آب آن را به قم منتقل کردند.

نماینده لرستان در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: تمامی چاه‌ها، قنات‌ها و چشمه‌هایی که در مسیر این پروژه بودند همگی خشک شدند و مردم مجبورند برای تهیه آب شرب از تانکرها آب بخرند و کیلومترها با وانت‌بار بروند تا آب را برای مصارف خانگی و احشام خود تهیه کنند. اعتراض‌های زیادی هم از سوی مردم صورت گرفت. آخرین آن دوماه پیش بود که با دخالت مسئولان استانی خاتمه یافت. البته نماینده شهرستان الیگودرز در مجلس شورای اسلامی هم پی‌گیری‌های در این باره داشت که متاسفانه به جایی نرسید.

جریان چه بود ؟

رضایی درباره جزئیات بیشتر حادثه دوماه گذشته الیگودرز نیز گفت: حدود ۲ ماه پیش مردم الیگودرز نسبت به وضعیت کم‌آبی منطقه ‌اعتراض کردند که متاسفانه منجر به درگیری شد. در این درگیری عده‌ای زخمی و بازداشت شده و پس از مدتی آزاد شدند.

وی تصریح کرد: باید به مشکلات بی آبی منطقه مردم توجه شود تا این درگیری‌ها و مشکلات مردم خاتمه یابد. تمام این مسائل به دلیل پروژه آب قم رود است. مردم به شدت برای تامین آب در شرایط بحرانی به سر می‌برند کشاورزی در شرایط نامطلوبی قرار گرفته است. این مناطق که زمانی با یک متر حفاری به آب می‌رسید و شرایط مناسبی برای کشاورزی داشت هم اکنون چنان بی‌آبی شده که کاملا خشک شده‌اند.تمام کشاورزان به امید آب طی سال گذشته زمین‌های‌شان را کشت کردند اما به دلیل نبود آب متضرر شدند .

نماینده لرستان در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: استان لرستان متاسفانه به‌رغم فرهنگ و تاریخ کهنی که دارد و با وجودی که استانی است چهارفصل و دارای معادن متعدد، طبیعتی بکر و کوهستانی با آبشار و رودخانه‌های خروشان ولی هیچ‌گونه توجهی به آن نمی‌شود. استانداران و برخی مسئولان استان انتصابی هستند و از دیگر مناطق می‌آیند و بدون شناخت از شرایط جغرافیایی، اقتصادی واجتماعی استان صاحب مسئولیت ‌می شوند و تا بخواهند با این شرایط آشنا شوند، تغییر می کنند.

۳۰ مدرسه کپری در زلقی

رضایی گفت: ما در استان لرستان تنها در یک بخش بنام زلقی بالای ۳۰ مدرسه کپری داریم و طبق آمارهای دریافتی حتی چادر برای آنها وجود ندارد به مدارس عشایر کوچ‌رو هیچ توجهی نمی‌شود. سال‌ها پیش کانکس‌هایی با هلی کوپتر آنجا گذاشتند که با اعتراض مردم آن مناطق روبرو شد. چرا که داخل زمین‌های مردم قرار داده شده‌اند .

وی افزود: چند روز پیش در جلسه شورای عالی استان ها با مدیرکل آموزش و پرورش این موضوع را مطرح کردم، وی در جواب گفت مردم باید با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند و نباید برای محل استقرار کانکس اعتراض کنند.۲۰ متر کانکس که مشکلی ایجاد نمی‌کند . متاسفانه این مسئول به این موضوع توجه نمی‌کند که یک مدرسه با ۱۰ دانش‌آموز و ۲۰ متر کانکس ، فضا برای بازی و ورزش می‌خواهد.

ترک تحصیل دانش آموزان به دلیل پیاده روی

وی افزود: در بخش مرکزی زلقی یک مدرسه راهنمایی وجود دارد که به دلیل کوهستانی بودن منطقه دانش آموزان از روستاهای دور و نزدیک به این مدرسه می آیند اما پس از مدتی به دلیل نبود سرویس دانش‌آموزی، ‌مجبور به ترک تحصیل می شوند تعدادی از این دانش‌آموزان دختر بوده و باید ۱۰ الی ۱۲ کیلومتر پیاده روی کنند که به مدرسه برسند و این شرایط در فصل‌های سرد مشکل ساز می‌شود و باید یک سرویس برای این مدرسه باشد که بشود دانش آموزان را از دیگر مناطق به مدرسه آورده دانش آموزان وقتی دیر به مدرسه می‌رسند از سوی معلمان و مسئولان مدرسه سرزنش می‌شوند همین موضوع باعث دلسردی آنها و ترک تحصیل‌شان می‌شود.

رضایی درباره مشکلات کار در معدن نیز گفت: معادن سنگ الیگودرز اگر واقعا بخواهند مقام اول را در سطح کشور دارد اما بیشتر معادن استان به طور کامل تعطیل شده‌اند. تمامی کارخانه سنگ‌ها در لرستان تعطیل شده و هیچ‌گونه برداشتی‌ از این معادن نمی‌شود عمده‌ترین ‌دلایل آن نیز مسائل اقتصادی است.

کد خبر 356897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.