نقص آمار و اطلاعات اصلی‌ترین مشکل در مدیریت شهری است

رییس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات در مدیریت شهری، ناقص بودن آمار و اطلاعات در بخش‎های مختلف است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت در برنامه رادیویی «صدای شهر» اظهارکرد: انجام هر کاری نیاز به برنامه‌ریزی و آمار و اطلاعات پایه دارد و ساده‌ترین تعریف برنامه‌ریزی اشرافیت بر وضعیت موجود است که به وسیله آمار می‌توان به آن دست یافت.

وی با بیان اینکه سال گذشته طرح ساماندهی املاک و مستغلات شهرداری و سازمان وابسته برای اشرافیت بر املاک و مستغلات شهرداری توسط کمیسیون اقتصادی شورای شهر مطرح شد،  افزود: بر اساس این طرح تا پایان سال‌جاری اشرافیت پیدا خواهیم کرد که املاک و مستغلات  شهرداری از نظر جانمایی، متراژ و ارزش‌گذاری در چه شرایطی قرار دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: عدم اشرافیت بر پروژه‌های نیمه تمام نمی‌تواند امکان برنامه‌ریزی صحیح را برای مدیران شهری فراهم کند.

وی با بیان اینکه برای بودجه ریزی سال آینده قبل از تعریف پروژه‌های جدید باید نسبت به وضعیت موجود پروژه های نیمه تمام اشرافیت داشته باشیم، گفت:  ناقص بودن اطلاعات باعث شده در گذشته تصمیماتی گرفته شود که امروز نتایج بد آن را در شهر شاهد باشیم، البته امروزه دیگر جای آزمون و خظا نداریم و هزینه خواب یک روز پروژه نیمه‌تمام برای شهر بسیار سنگین خواهد بود.

ملت گفت: هر یک روز بهره برداری دیرتر از پروژه‌های نیمه تمام باعث می‌شود زیان انباشته‌ای برای شهرداری بر جای بماند؛ به عنوان مثال پروژه اجلاس که سال ۹۰ کلنگ زنی شد و قرار بود سال ۹۲ با ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه که ۱۰۰ میلیارد را دولت و ۱۰۰ میلیارد را بخش خصوصی در قالب مشارکت به شهرداری پرداخت کند، مورد بهره برداری قرار گیرد، در سال‌جاری پس از گذشت هفت سال تنها ۷۰ درصد پیشرفت داشته و تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای اجرای آن هزینه شده است.

وی با تاکید بر اینکه تحلیل اقتصادی و بهره برداری سالن اجلاس در دستور کار شهرداری قرار گرفته است، اظهارکرد: با توجه به تورم ایجاد شده شاید به همین مقدار که تاکنون برای ساخت سالن اجلاس هزینه شده، باز هم اعتبار نیاز است تا به بهره برداری برسد، هر چند همین هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی اگر جای دیگری هزینه می شد، شاید نتایج بهتری برای شهر و شهروندان در بر داشت و البته این ناشی از نوع برنامه ریزی و سیاست‌گذاری است.

رییس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ما هنوز اطمینان نداریم که آیا سالن اجلاس همان کاربری سالن را خواهد داشت یا بهره برداری دیگری باید برای آن تعریف کرد، به هر حال در آن زمان قرار بود این پروژه برای برگزاری اجلاس سران کشورهای غیر متهعد احداث شود، اما امروز اطمینان نداریم که با شرایط موجود، فردا پروژه سالن اجلاس جوابگوی کارهای مورد نظر باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک ۵۴ درصد درآمدهای شهرداری از درآمدهای ساختمانی تامین می‌شود، تصریح کرد: مبنای محاسبه این ردیف‌های درآمدی مناسب نیست، زیرا گاهی برخورد می‌کنیم با دو مکان کاملاً مشابه با دو عدد متفاوت، از این رو با آسیب شناسی های انجام شده، کارگروه درآمد تشکیل شده که جلسات آن هر هفته برگزار می شود؛ در این کارگروه ردیف های درآمدی یک به یک در حال بازنگری است که بی شک ایجاد رضایت عمومی خواهد کرد و در افزایش درآمد بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

ملت با اشاره به توزیع عادلانه خدمات، گفت: یکی از طرح های کمیسیون اقتصادی که به تصویب رسیده و در حال اجرا است، اصلاح فرایند اولویت‌بندی کاربریهای خدماتی در سطح شهر است.

وی ادامه داد: برای زندگی در شهر باید  خدمات آموزشی، بهداشتی، ورزشی، فضای سبز و ... به صورت عادلانه ارایه شود که سرانه این خدمات با توجه به استاندادهای موجود مشخص می‌شود.

رییس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: با توجه به اینکه در گذشته روند تعیین کاربری‌ها صحیح نبوده است، در ابتدا کاربری‌های اولویت‌دار را در دستور کار قرار دادیم تا از این به بعد با الگوی مشخص و با حفظ سرانه هر منطقه و توجه به توزیع عادلانه خدمات، کاربری‌ها در مناطق مختلف شهر تعیین شود.

وی تاکید کرد: توزیع عادلانه خدمات با اصلاح طرح فرایند اولویت‌بندی کاربری‌ها، پُر رنگ‌تر می‌شود.

ملت با بیان اینکه در کمیسیون اقتصادی شورای شهر برای سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان دو طرح «مدیریت زنجیره تامین اقلام مصرفی فضای سبز» و «تامین منابع آب پایدار فضای سبز» ارایه شده است، افزود: در گذشته بخش فضای سبز ۱۵ منطقه شهرداری هر کدام به صورت جداگانه نهاده‌های مورد نیاز را تامین می کردند و در واقع ۱۵ مراجعه جداگانه انجام و قیمت‌ها متفاوت بود، اما با این طرح چند محل فیزیکی مشخص زنجیره تامین را رفع و در صرف زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود.

وی با اشاره به طرح جامع زیباسازی شهر اصفهان، گفت: تاکنون بیشتر فعالیت‌ها پیرامون زیباسازی شهر سلیقه‌ای بوده و مدیر وقت سازمان بر اساس سلایق شخصی طرح‌هایی که با شرایط و ظرفیت شهر هیچ سنخیتی ندارد را اجرا کرده و اقدامات انجام شده قابل دفاع نبوده است؛ در حالی که ما باید کارهای فاخر برای شهر اصفهان اجرا کنیم زیرا لیاقت اصفهان و اصفهانی ها متفاوت‌تر از اقدامات انجام شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان طرح دیگر کمیسیون اقتصادی شورا را ساماندهی تبلیغات محیط شهری عنوان و تصریح کرد: امروز در این بخش قاعده مشخصی نداریم، تابلوها با اندازه مختلف و رنگ و لعاب‌های گوناگون در شهر اغتشاش بصری ایجاد کرده، اما با اجرای این طرح در جانمایی تابلوها، شکل و شرایط آن ورود پیدا کرده و البته اجرای طرح در نوع بهره‌برداری از تابلوها کارساز خواهد بود.

وی تاکید کرد: کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان، برای سازمان قطار شهری طرح «ایجاد ارزش افزوده از مجتمع های ایستگاهی مترو» با رویکرد توسعه حمل ونقل محور را مطرح کرده است.

ملت ادامه داد: برای ایجاد خطوط مختلف مترو ایستگاه‌های متعدد احداث می شود که با شرایط قبل ساخت هر ایستگاه حدود  ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه در برداشت تا فقط محل ورود و خروج مسافران شود، در حالی که با این هزینه در یک منطقه ارزش افزوده‌ای به ناگهان برای عده‌ای ایجاد می‌شد، اما با ارایه این طرح، مجتمع ایستگاهی در مکان‌هایی که قابلیت ایجاد آن وجود داشته باشد، ایجاد می‌شود و منافع ارزش افزوده‌ای که به واسطه این سرمایه‌گذاری به وجود می‌آید، در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.

وی افزود: شهرداری باید  ایستگاه های خط دو را ظرفیت‌سنجی و محلی برای تامین هزینه‌های احداث و توسعه مترو ایجاد کند.

رییس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین تصویب و در حال اجرا است، گفت: طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد جدید، نقطه عطف تحول و توسعه شهر اصفهان خواهد بود که با موفقیت آن می‌توان ایرادات طرح‌های قبلی را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه طرح جامع شهر برای اصفهان توسعه پایدار را رقم خواهد زد، افزود: با توجه به اینکه اولویت اول مدیریت شهری اصفهان اتمام پروژههای نیمه تمام است، فرایند شناسایی این پروژه‌ها تا دو ماه آینده تکمیل تا برای بودجه‌ریزی سال آینده مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 356859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.