۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۸
بهای جان آدمیزاد چند؟

محور ورنامخواست_سفید دشت یکی از مشهورترین مسیرهای مواصلاتی لنجان بوده که روزانه شاهد تردد بیش از هفت هزار خودرو سبک و سنگین است و آمار تصادفات منجر به فوت، جرح و خسارتی آن سال هاست به تیتر یک بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شده و هر هفته خبر وقوع تصادف در این مسیر به گوش می رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، در سال‌های اخیر بارها شاهد بروز سوانح رانندگی در مسیر ورنامخواست-سفید دشت به عنوان یکی از مسیرهای مواصلاتی و ترانزیتی این شهرستان که در ایام مختلف سال پذیرای جمع زیادی از مسافران از شهرهای مختلف و همچنین کامیون‌هایی که تولیدات مختلف صنایع فولادی و... را به دیگر استان ها جابه جا می کنند، بوده ایم، جاده ای که به دلیل دوبانده نبودن و عرض کم همواره آبستن حوادث ترافیکی است و به دلیل تصادفات منجر به فوت به "جاده مرگ" مشهور شده.

مردم روستاهای همجوار این جاده از وعده های سر خرمن مسئولان که در سال های اخیر درباره جاده ورنامخواست_سفید دشت داده اند گلایه مند بوده و از زخم های کهنه خود سخن می گویند از مهاجرت همسایه ها گرفته تا فوت چندین نفر از ساکنان روستا. آنها از ترس و واهمه حتی برای تردد از این مسیر و ایجاد جو روانی در روستا نگرانند.

آخرین وعده هم عملی نشد

جلیل کرمی، عضو شورای اسلامی روستای سیبه در این باره به ایمنا می گوید: یکی از عوامل موثر در تصادفات، راه ها و جاده ها هستند و جاده پرتردد ورنامخواست-سفید دشت به صورت دو طرفه است و هر لحظه احتمال تصادفات رخ به رخ در آن وجود دارد و همین موضوع تلفات را بیشتر می کند.

وی تصریح می کند: سه روستای صادق آباد، کاهریز، سیبه در مسیر جاده ورنامخواست_ سفید دشت وجود دارد که از دوطرفه بودن این مسیر در عذاب هستند و در حدود یک دهه است که بحث اتوبان شدن این مسیر مطرح بوده و شش سال است کلنگ این مسیر بر زمین خورده و سه پیمانکار بر روی این پروژه کار کرده‌اند، اما اختصاص نیافتن بودجه باعث تعطیلی پروژه شده است.

کرمی اضافه می کند: دو طرفه بودن جاده باعث کشته شدن مردم می شود و آخرین قولی که به مردم در خصوص افتتاح پروژه داده شده، هفته دولت بود، اما همچنان اتفاقی رخ نداده و مردم چشم انتظار تحقق وعده ها هستند.

وی ادامه می دهد: در خصوص این پروژه چندین بار از سوی رسانه ها گزارش تهیه شده است، اما سوال ما این بوده که آیا مسئولان خود را پاسخگو به دغدغه های مردم می دانند؟ آیا شنیدن مشکلات مردم دل آنها را به درد می آورد؟ این جاده چند کشته دیگر باید داشته باشد تا مسئولان به فکر اتمام آن بیفتند؟

عضو شورای اسلامی روستای سیبه می گوید: پاسخ مسئولان در خصوص پیگیری های انجام شده در خصوص جاده سفید دشت نبود اعتبارات و تامین هزار و ۵۰۰ تن قیر بیان شده، سوال بسیاری از مردم روستا از ما به عنوان نماینده آن‌ها این بوده که آیا در کشوری که خود منابع بزرگ و ذخایر نفت را در اختیار دارد تامین این میزان قیر کار بسیار سختی است؟

گیر کار کجاست؟

محمد صادقی از جوانان روستای سیبه در خصوص وضعیت این جاده چنین می گوید: چندساله که ساخت مسیر ورنامخواست- سفید دشت طول کشیده، عرض کم این قسمت و رفت و آمد زیاد ماشین ها جان آدم های زیادی را در این راه گرفته.

او ادامه می دهد: نصف این جاده از سمت سفید دشت دوطرفه بوده و چند ساله که به بهره برداری رسیده ولی از طرف جاده ورنامخواست با اینکه مسئولان وعده‌های مختلفی برای ساخت این جاده دادند ، به هیچ کدام عمل نکردند، انگار جان مردم اهمیتی نداره.

این شهروند لنجان تصریح می کند: اصلا معلوم نیست گیر کار کجاست چرا امروز با اینکه جاده آسفالت شده هنوز اجازه افتتاح و استفاده مردم را نمی‌دهند.

او می گوید: در این راه همیشه حوادث ترافیکی اتفاق می افتد و خیلی ها زن و بچه خود را از دست دادند بعضی نقص عضو پیدا کردند، مسئولان باید به فکر مردم باشند و پولی را که نیاز است از هر راهی جور کنند، این راه باید علایم راهنمایی و گاردریل داشته باشد و گرنه هروز جان و مال مردم بیچاره را می گیرد.

کمبود اعتبارات و نبود قیر فقط بهانه است

رسول محمدی معلم یکی از روستاهای لنجان است که هر روز برای رفتن به سرکار خود از این جاده عبور می کند، می گوید: جاده ورنامخواست-سفید دشت خیلی پررفت و آمده چون محور ترانزیتی است، ولی با این وصف چند ساله که حال و روز خوبی نداره و من در این راه حوادث تلخ و ناگوار زیادی دیدم.

او ادامه می دهد: مردم زیادی در این جاده جان دادند در این تصادفات یک دفعه خانواده ای نابود شدند و مسئولان این اخبار را می شنیدند ولی کاری نکردند فقط در پاسخ مردم کمبود اعتبارات و نبود قیر را بهانه قرار می دهند.

این شهروند لنجانی اضافه می کند: من از مسئولان در مورد این پروژه زیاد سوال کردم فقط از پیشرفت حدود ۶۰ درصدی می گویند و بس، ولی اراده ای برای  تمام کردن آن نیست هرچند که مسئولان باید در قبال کار خود پیش مردم و خدا پاسخگو باشند.

اتمام مسیر نیازمند سه میلیارد تومان اعتبار است

عزت الله یسلیانی، رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان لنجان نیز چنین می گوید: جاده ورنامخواست_سفید دشت جزو پروژه های اولویت دار اداره راه و شهرسازی به شمار می آید و با توجه به نگاه توسعه ای این اداره به توسعه مسیرهای مواصلاتی امیدواریم این پروژه با سرعت هرچه بیشتر به اتمام برسد.

او اظهار می کند: ۳۵ کیلومتر از جاده ورنامخواست_سفید دشت در حوزه شهرستان لنجان بوده که ۱۷ کیلومتر آن در گذشته احداث و به بهره برداری رسیده و حدود ۱۸ کیلومتر از این مسیر باقی مانده است.

رییس اداره راه وشهرسازی شهرستان لنجان می افزاید: از ۱۸ کیلومتر باقی مانده حدود  ۱۰ کیلومتر آن به پایان رسیده و چنانچه اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای خط کشی، ایمن سازی و دیگر اقدامات لازم را در این مسیر به سرانجام برساند می توان این ۱۰ کیلومتر را به عنوان باند دوم راه اندازی کرد.

او تصریح می کند: با توجه به اهمیت موضوع مسئولان شهرستان لنجان و استان اصفهان با جدیت به دنبال اتمام هفت کیلومتر باقی مانده مسیر هستند، اما اتمام این مسیر نیازمند حدود سه میلیارد تومان اعتبار و هزار و ۵۰۰ تن قیر بوده و چنانچه این پروژه تامین اعتبار شود قطعا این جاده به صورت کامل به بهره برداری خواهد رسید.

وعده ۵۰ روز

دوازدهم شهریور ماه سال جاری عبدالهاشم حسن نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی که برای افتتاح و کلنگ زنی چندین پروژه به شهرستان لنجان سفر کرده بود با اشاره به برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای رفع مشکلات جاده ورنامخواست_سفید دشت در راستای کاهش تصادفات در این مسیر چنین گفت: با توجه به پیگیری های نماینده و پروژه هایی که توسط وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است، مقرر شد نسبت به یک لایه دیگر آسفالت اقدام شود تا بتوانیم در خصوص ایمن سازی، خط کشی و ... تأمین اعتبار کنیم و در صورتی که این اقدامات انجام گیرد در دو ماه آینده محور ورنامخواست_سفید دشت که در حدود ۱۱ کیلومتر است می تواند به بهره برداری برسد.

کد خبر 356793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.