حقوق کسبه میدان امام علی(ع) پرداخت شده است/ عصارخانه جماله، در معرض تخریب

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰۰ گلوگاه در منطقه سه شهرداری شناسایی شده است، گفت: آزاد سازی و روان‌سازی گلوگاه‌های منطقه سه در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا حسین کارگر صبح امروز (سه شنبه) در سلسه نشست‌های «سه شنبه‌ها با رسانه‌ها» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: منطقه ۳ شهرداری اصفهان در یک بافت تاریخی، تجاری و مذهبی قرار دارد که به دلیل وجود مراکز متعدد تجاری، اداری و تاریخی یکی از مناطق مهم شهر محسوب می‌شود، این منطقه در سه دوره دیلمیان، سلجوقیان و صفوفیان نیز مرکز شهر بوده است.

وی با بیان اینکه پس از دوران انقلاب اسلامی میدان امام (ره) یکی از مراکز تجمع مردم بوده است، افزود: منطقه سه شهرداری اصفهان دارای ۱۴ محله کلیدی است که بافت قدیم شهر را تشکیل داده؛ در این منطقه ۲۲۰ مسجد و بیش از ۲۰ مرکز حوزه علمیه همچنین ۴۲ مرکز تاریخی و گردشگری وجود دارد.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با بیان اینکه به لحاظ بافت قدیمی این منطقه گلوگاه‌های ترافیکی زیادی وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر ۶۰۰ گلوگاه در منطقه ۳ شهرداری شناسایی شده که برای آزادسازی و روان‌سازی آنها اقداماتی در حال انجام است.

کارگر با بیان اینکه اقدامات منطقه سه باید به سبک و روشی باشد که با فرهنگ شهر اصفهان سنخیت داشته باشد، گفت: برای انجام اقدامات عمرانی و احیاء بافت‌های تاریخی باید به مسائل تاریخی و گردشگری توجه کنیم که امسال ۷۰ پروژه در این راستا پیش بینی شده است.

راه اندازی واحد بازآفرینی شهری در منطقه ۳ شهرداری اصفهان

وی از افتتاح و راه اندازی واحد بازآفرینی شهری در منطقه سه شهرداری اصفهان خبر داد و افزود: با توجه به تأکید مدیریت شهری بر توسعه گردشگری که یکی از پتانسیل های خوب شهر اصفهان به شمار می رود، واحد بازآفرینی شهری پیگیری امور مربوط به بافت های فرسوده و تاریخی منطقه را انجام خواهد داد.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان گفت: بیش از ۱۰۰ واحد خانه‌ تاریخی فرسوده در منطقه سه واقع شده که به دلایلی همچون میراثی بودن، اختلافات مالکیتی و انحصار وراثت در حال تخریب است و شهرداری طی مذاکره با میراث فرهنگی با مشارکت بخش خصوصی و مالکان سعی در احیاء این خانه‌های تاریخی داشته است.

وی ادامه داد: با تشکیل دفتر بازآفرینی در منطقه سه تلاش می‌کنیم مسیر گردشگری که از مسیر خانه‌های تاریخی عبور می‌کند را راه اندازی کنیم.

تکمیل پیاده‌راه سازی ضلع شرقی چهارباغ تا دو هفته آینده

کارگر با بیان اینکه احیاء محورهای تاریخی از جمله بازارچه دردشت و حسن آباد در دستور کار است، گفت: عملیات سنگ فرش پیاده‌راه سازی ضلع شرقی چهارباغ عباسی به اتمام رسیده و پیاده‌روی ضلع شرقی ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا دو هفته آینده به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه برای پیاده راه سازی چهارباغ شش میلیارد تومان هزینه شده است، اظهار کرد: کسبه و شهروندان از پیاده راه شدن چهارباغ بسیار راضی هستند، زیرا خانواده‌ها در محیطی امن و آرام خرید و تفریح خود را انجام می دهند، البته این محور پیاده‌راه قرار است از میدان امام حسین (ع) به میدان تاریخی امام (ره) ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به طرح محور میانی چهارباغ اظهار کرد: طرح محور میانی چهارباغ عباسی به صورت آب نماهای قدیمی احیا می شود و این طرح در سازمان نوسازی و بهسازی با هماهنگی میراث فرهنگی کشور به سرانجام رسیده و قرار است در بودجه مناطق یک و سه به صورت مساوی انجام شود.

کارگر در خصوص فعالیت مغازه‌های اطراف چهارباغ عباسی در صنوفی که با صنایع دستی شهر همخوانی ندارد، گفت: فلسفه احداث پاساژهای اطراف چهارباغ تولید و فروش صنایع دستی بوده است، اما این که در حال حاضر فعالیت مغازه ها سنخیتی با این موضوع ندارد ابتدا باید رونق چهارباغ را تحقق بخشیده و سپس تعریف  کنیم که چه مشاغلی می‌توانند در چهارباغ فعالیت داشته باشند.

پیشرفت ۶۰ درصدی آزادسازی خیابان آقانورالله نجفی

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه خیابان آقانورالله نجفی گفت: تاکنون ۶۰ درصد معادل چهار هزار و ۲۳۵ مترمربع از آزادسازی خیابان آقانورالله نجفی انجام شده، در حال حاضر نیز ۲۰۰ متر از این خیابان حد فاصل خیابان نشاط تا بعد از حسینه بیت الحسین آماده شده و ظرف یک ماه آینده به نتیجه می‌رسد.

کارگر خاطرنشان کرد: آزادسازی مابقی مسیر که حدود سه هزار مترمربع است، به همکاری شهروندان نیاز داریم، تاکنون برای آزادسازی این خیابان شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی با اشاره به احداث خیابان دسترسی محلی انتهای خیابان آیت الله صافی در مجاورت مقبره پیرپینه دوز اشاره کرد و گفت: این خیابان به عرض ۱۶متر و طول ۲۸۰متر در حال احداث  است و تا پایان امسال آزادسازی آن تکمیل می‌شود.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه امسال مرمت حمام های قدیمی در حال تخریب در دستور کار شهرداری منطقه ۳ قرار گرفته است، گفت: حمام شاهزاده ها که یادگاری از دوران صفوی است در دست مرمت قرار دارد و تاکنون یک میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

۷۰ درصد حمام خسروآقا مرمت شده است

کارگر با اشاره به نوسازی و مرمت حمام خسرو آقا گفت: برای مرمت این حمام قراردادی با سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان منعقد شده و تاکنون مرمت آن ۷۰درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: سقف بازار محله دردشت خراب شده بود که ساماندهی آن انجام شد؛ همچنین ساماندهی مابقی سقف بازارهای شیخ بهایی، بازار حسن آباد و بازار نیماور در دستور کار است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به مرمت خانه مشروطیت تصریح کرد: امسال برای مرمت خانه مشروطیت حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده است؛ موزه سرای خیار واقع در میدان امام علی (رع) نیز تاکنون ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

آزادسازی میدان جلوخان مسجد جامع با اعتبار ۸۷۰۰ میلیارد تومان

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با بیان اینکه تملک ها در میدان امام علی (ع) روند بسیار خوبی داشته است، گفت: میدان جلوخان مسجد جامع یکی از مهم ترین پروژه‌های میدان امام علی (ع) به شمار می رود و در واقع میدان شمالی میدان امام علی (ع) است که از سمت غرب در ورودی مسجد جامع و از سمت شرق ورودی مسجد کمرزرین خواهد بود.

کارگر با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۷۶۵ متر از آزادسازی میدان جلوخان با هزینه‌ای بالغ بر هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان انجام شده است، تصریح کرد: برای انتقال مغازه‌دارانی که محل کسب آنها در مسیر پروژه میدان جلوخان قرار داشت، مجموعه تجاری اداری کمرزرین در دست احداث است.

وی تأکید کرد: پروژه تجاری اداری کمرزرین با سه طبقه پارکینگ و دو طبقه تجاری در حال احداث است و سعی شده در توافق با مالکان مغازه ها به گونه ای اقدام کنیم که ضرری به کسبه وارد نشود.

مدیرمنطقه سه شهرداری اصفهان همکاری میراث با شهرداری را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: در میدان امام علی (ع) نیز همکاری های خوبی انجام شده البته میدان امام علی (ع) فراتر از یک میدان شهری است، طرح احیاء این میدان یک شهردار با کارمندانی جدا لازم داشته است.

وی با بیان اینکه برای آزادسازی گلوگاه‌ها و منازل در مسیر پروژه‌های منطقه در دستور کار قرار دارد، افزود: تاکنون ۱۹۲۳مترمربع از منازل در مسیر پروژه ها با هزینه ای بالغ بر دو میلیارد تومان آزادسازی شده است، سعی کردیم امتیاز آزادسازی بر روی پلاک‌های مالکان با عنوان پروانه ساختمانی یا نقدی لحاظ شود.

روزانه با حجم سنگینی از نخاله و پسماند روبرو هستیم

کارگر به فعالیت های انجام شده در معاونت خدمات شهری منطقه سه شهرداری اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: در این منطقه به لحاظ وجود ۲۰ هزار واحد تجاری و متأسفانه توجه نکردن آنها به نظافت محل کسب خود، حفظ پاکیزگی منطقه کاری بسیار دشوار است و روزانه با حجم سنگینی از نخاله و پسماند روبرو هستیم؛ به طور حتم اگر پاکبانان نبودند نظافت شهر به خوبی انجام نمی‌شد.

وی با بیان اینکه روزانه پنج هزار و ۸۳۲ کیلوگرم و در ماه ۱۷۵ تن پسماند خشک از سطح این منطقه جمع آوری می‌شود، تصریح کرد: روزانه ۶۷ هزار کیلوگرم پسماند تر از سطح منطقه سه جمع‌آوری می‌شود؛ همچنین روزانه دو میلیون و ۳۰۰ مترمربع از معابر این منطقه رفت و روب می‌شود که برای انجام این اقدامات سالانه ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود.

۲۳ درصد منطقه سه فرسوده است

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به بودجه سال ۹۷ منطقه سه شهرداری اصفهان گفت: بودجه سال جاری این منطقه ۱۴۰میلیارد تومان است که ۹۳ میلیارد تومان آن خالص منطقه و ۶۸ میلیارد تومان به بخش عمرانی و مابقی به بخش جاری اختصاص یافته است.

کارگر ادامه داد: تاکنون ۳۹ درصد بودجه منطقه سه محقق شده که نسبت به سال گذشته علی رغم تمام مشکلات اقتصادی با ۱۹درصد افزایش تحقق مواجه هستیم و امیدواریم تا پایان امسال بودجه به صورت کامل محقق شود.

وی با بیان اینکه ۲۳ درصد منطقه سه شهرداری اصفهان را بافت فرسوده تشکیل داده است، افزود: در واقع ۲۶۵ هکتار از منطقه سه در بافت فرسوده قرار دارد که ۱۱درصد بافت فرسوده شهر اصفهان به شمار می‌رود.

عصارخانه جماله در معرض تخریب است

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان تصریح کرد: یکی از دلایلی کمتر احیا شدن خانه های قدیمی این است که شهرداری اجازه ورود مستقیم به مرمت این خانه‌ها را ندارد اما متأسفانه بعضی از خانه ها در حال تخریب است به عنوان مثال عصارخانه جماله در معرض تخریب قرار گرفته است.

درصدد افزایش سرانه فضای سبز هستیم

کارگر با اشاره به سرانه فضای سبز شهروندان این منطقه اظهار کرد: سرانه فضای سبز شهروندان ساکن در منطقه سه شهرداری اصفهان ۲۶.۴۵ متر مربع است که درصدد افزایش سرانه فضای سبز هستیم.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰۵ هزار متر پارک شهری در این منطقه قرار دارد، تأکید کرد: امسال دو هزار متر فضا در مجاورت مقبره صاحب بن عباد در میدان قدس در حال تملک داریم که تاکنون ۱۵درصد آن آزادسازی شده و قرار است به فضای سبز تبدیل شود.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با بیان اینکه در تابستان کم آبی گذشته از ۳۸ حلقه چاه منطقه ۳۲ حلقه آن خشک شد، اظهار کرد: فضای سبز حاشیه رودخانه در گذشته با آب زاینده رود سیراب می شدند، اما اکنون با توجه به خشکی این رود امسال باید با استفاده از منابع آبی منطقه آبیاری می شد از این رو تدابیری اتخاذ کردیم تا کمترین خسارت به فضاهای سبز وارد شود.

کارگر ابراز امیدواری کرد: با بارش رحمت الهی سال آینده مشکل کم آبی در شهر اصفهان رفع شود.

شهرداری از ایجاد تجاری‌های خطی و کوچک جلوگیری کرد

وی با اشاره به تراکم بالای خیابان ابن سینا گفت: وقتی پروژه میدان امام علی (ع) اجرا شد واحدهای تجاری‌ ریزدانه زیادی که در فضای ۵۰.۵۰ سانت به کسب و کار مشغول بودند، از این میدان برچیده شدند و این میدان احیا شد، اما کسب و کارهای خردی که دیگر امکان فعالیت در این میدان را نداشتند به سمت خیابان ابن سینا رفته‌اند.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان افزود: سعی کردیم در میدان امام علی (ع) تجاری‌ها را افزایش ندهیم، زیرا در غیر این صورت در کوچه‌های اطراف تمام خانه‌ها به واحدهای تجاری تبدیل می‌شد، شهرداری از ایجاد تجاری‌های خطی و کوچک جلوگیری کرده، اما به هر حال منطقه سه یک بافت تجاری است.

کارگر با اشاره به ساماندهی دست فروشان میدان امام علی تأکید کرد: هر سال در آستانه نوروز خیابان های علامه مجلسی و هاتف مملو از دست فروشان بود و عملاً شهروندان امکان رفت و آمد نداشتند، اما امسال شهرداری منطقه تمام دست فروشان را در میدان امام علی (ع) ساماندهی کرد و البته تعداد دست فروشان آنقدر زیاد بود که میدان امام علی (ع) با وسعت زیاد جوابگوی پذیرش آنها نبود.

حقوق کسبه میدان امام علی(ع) پرداخت شده است

وی با بیان اینکه با احیاء میدان امام علی (ع) معضلات اجتماعی و بافت‌های فرسوده منطقه رفع شد، گفت: در میدان امام علی (ع) بیش از ۱۲۰۰ پرونده توافق با کسبه داریم که این پرونده‌ها شفاف بوده و در زمان مقرر حقوق کسبه نیز پرداخت شده است.

کارگر در خصوص فرایند توافق با مالکان مغازه‌های میدان امام علی (ع) گفت: ماده هشت قانون شهرداری اعلام کرده که شهرداری یک کارشناس و مالک نیز یک کارشناس معرفی کنند نتیجه نهایی اعلام شود و هر نتیجه ای که اعلام شد باید اجرا شود و اعتراضی قبول نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در مسیر توافق با مالکان رضایت کسبه برای شهرداری بسیار مهم است تأکید کرد: مشکلی که در این خصوص وجود دارد این است که بعضی از افراد در گذشته با استفاده از یک سینی در میدان میوه کسب و کار می کردند، اما اکنون با توجه به اینکه مغازه های ساخته شده در پروژه کمرزرین طبق استاندارد حداقل ۱۵ مترمربع است و باید برای خریداری آن هزینه پرداخت کنند، معترض هستند، در حالی که نباید زیاده خواهی باشد و حق را در نظر بگیرند چرا که شهرداری همیشه رعایت انصاف را کرده و کسبه حق و حقوق خود را به صورت کامل دریافت کرده‌اند.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به فعالیت معاونت فرهنگی منطقه سه شهرداری اصفهان تأکید کرد: در این منطقه ۲۵ مرکز فرهنگی فعال وجود دارد که بخشی متعلق به بخش خصوصی است؛ معاونت فرهنگی منطقه سه شهرداری اصفهان در سال جاری اقدامات خوبی انجام داده که سمبل این فعالیت‌ها در هفته فرهنگی اصفهان بود.

سیستم ایمنی برق پاساژ جعفری اصلاح شد

کارگر با اشاره به ایمن سازی مغازه های واقع شده در پاساژهای تجاری منطقه تصریح کرد: بسیاری از مغازه های چهارباغ ایمن نیستند حتی به کسبه پاساژهای «ایفل» و «تخت جمشید» تذکر داده شده که برای ایمن سازی اقدام کنند، البته خوشبختانه با همکاری مسئولان پاساژ جعفری در میدان امام علی (ع) کل سیستم ایمنی برق و آتش نشانی این پاساژ اصلاح شده است.

۲۲۵۳ اخطاریه برای رفع سد معبر

وی در خصوص وجود مشکلات سد معبر در این منطقه گفت: یکی از وظایف مهم شهرداری سد معبر است و طبق قانون برای رفع سد معبر به صورت جرایم و توبیخ می توانیم اقدام کنیم از این رو امسال ۲۲۵۳ اخطاریه به کسبه‌ای حقوق شهروندان را با سدمعبر رعایت نمی‌کنند، داده شده است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با بیان اینکه جمعیت منطقه سه روزها دو برابر جمعیت ساکن در آن است و به همین دلیل ترافیک معابر منطقه دو برابر می شود، افزود: جمعیت روزهای منطقه سه با توجه به وجود بازارها و مغازه های تجاری دو برابر جمعیت شب های آن است از این رو با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

کارگر ادامه داد: در خصوص مشاغل مزاحم امسال  برای ۳۵ پرونده رأی قضایی گرفتیم و حتی چهار واحد صنفی پلمپ شد، اما در مواردی حتی مأموران گشت رفع تخلفات شهری منطقه مورد ضرب و شتم کسبه خاطی قرار گرفتند.

درصدد افزایش سرانه ورزشی منطقه هستیم

وی به سرانه ورزشی منطقه اشاره و تصریح کرد: در منطقه سه سرانه ورزشی کم است، اما امسال چند ایستگاه ورزشی روباز منطقه ساماندهی و مورد استفاده شهروندان قرار گرفت، در حال حاضر در حاشیه زاینده رود ایستگاه های ورزشی زیادی برای استفاده شهروندان وجود دارد با این وجود درصدد افزایش سرانه ورزشی منطقه هستیم.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: بخشی از حاشیه چشمه خیابان باقرخان امسال ساماندهی شده، اما هنوز بخشی از آزادسازی آن باقی مانده و به زودی به اتمام می رسد.

شهرداری از نظر قانونی نمی‌تواند پزشکان آمادگاه را مجبور به تغییر مکان کند

کارگر در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقال مطب پزشکان خیابان آمادگاه به شهرک سلامت تأیید کرد: شهرداری برای انتقال مطب پزشکان هیچ برنامه ای ندارد چرا که شهرک سلامت در اختیار بخش خصوصی است و در این راستا برخی اختلاف سلیقه ها وجود دارد که باید سازمان نظام پزشکی هم افزایی لازم را ایجاب کند.

وی تصریح کرد: شهرداری از نظر قانونی نمی تواند پزشکان را مجبور به تغییر مکان کند، اما فکر می کنم با بسته شدن چهارباغ پزشکان آمادگاه به این نتیجه رسیدند که جابه جایی مطب خود را انجام دهند.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان در خصوص بازسازی بناهای تاریخی گفت: برای بازسازی مدرس ابن سینا نیز پیشنهاد دادیم خانه‌های مجاور را خریداری و الحاق کنیم تا میراث فرهنگی آن را احیا کند؛ با توجه به اینکه متولی اجرای طرح میراث بوده باید این مهم از سوی آن ها انجام شود.

کارگر در خصوص وضعیت مقبره سلطان بخت‌آقا تأکید کرد: ما نمی‌توانیم به مقبره سلطان بخت آقا ورود پیدا کنیم، البته مکاتباتی با میراث فرهنگی انجام شده است و اگر درخواست همکاری داشته باشند، ورود پیدا خواهیم کرد.

کد خبر 356764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.