نقش آمار و برنامه‌ریزی در مدیریت هماهنگ شهری

آمار و اطلاعات، برنامه‌ریزی و مدیریت سه حلقه مهم توسعه است، بدون در دست داشتن آمار کافی، دقیق و به‌هنگام، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تعیین اهداف، راهکارها و فعالیت‌ها و در نهایت ارزیابی نتایج مربوطه امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برنامه‌ریزی اساسی‌ترین شاخص برای مدیریت به شمار می‌رود که پیش‌نیاز اصلی برای برنامه‌ریزی برخورداری از "آمار و اطلاعات" است، البته اطلاعات و داده‌هایی که به‌روز باشد. اینکه آمار و اطلاعات یکسری اعداد و ارقام بی‌شماری هستند که تنها برای پر کردن صفحات آنها را گرداوری می‌کنند تجسم غلطی است، اما متأسفانه در نگاه بخش کوچکی از مدیران این موضوع مشهود است در حالی که آمار زیربنای تمام حرکت‌هایی است که در سازمان انجام می‌شود و در صورتی که آمار قابل‌اطمینان در سازمان وجود نداشته باشد، برنامه‌ریزی با مشکل روبه‌رو شده و امکانات موجود در مسیر درست به کار گرفته نخواهد شد.

مدیریت شهری نیز ترکیبی پیچیده از شرایط و پدیده‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و... است که اداره مؤثر آنها مستلزم توانایی و شرایط ویژه‌ای است و آمار و برنامه‌ریزی، یکی از ابزارها و مکانیزم‌های بنیادی تحقق آن است.

وجود نظام آماری یکپارچه ضروری است

یک کارشناس ارشد آمار با تأکید بر اینکه آمار پایه و اساس برنامه‌ریزی‌ها است به ایمنا می‌گوید: در شهر، استان و یا هر کشوری تعدد موضوعات و تنوع سازمان‌های دخیل در امر برنامه‌ریزی باعث شده سیاست‌گذاران به سمت برنامه‌ریزی واحد و یکپارچه سوق داده شوند و البته برای این برنامه‌ریزی یک نظام آماری یکپارچه ضرورت پیدا می‌کند؛ هنگام ارزیابی توسعه‌یافتگی کشورها، یکی از شاخص‌های مورد توجه نظام نوین آماری همچنین کمیّت و کیفیت پایگاه اطلاعاتی آن کشور است، از این رو داشتن یک نظام آماری متمرکز و یکپارچه لازمه برنامه‌ریزی خواهد بود.

زهره خوندابی اظهار می‌کند: امروزه اهمیت آمار برای تمام افراد روشن است، اما اینکه آمار سازمان‌ها چگونه و با چه کیفیتی تهیه می‌شود، باید گفت که منابع آماری از سه طریق سرشماری‌ها، نمونه‌گیری‌ها و آمارهای ثبتی مبنا به دست می‌آید.

 

وی با بیان اینکه هر سازمان و دستگاهی برای خود نظام آماری دارد، اما سیستم جمع‌آوری آمار باید متمرکز باشد، ادامه می‌دهد: این تمرکز باعث می‌شود که تعاریف و مفاهیم اقلام آماری استاندارد و یکسان‌سازی و ثبت آمار در لحظه تولید آن ثبت شود؛ بنابراین نظام آمارهای ثبتی مبنا یکی از رویکردهایی است که مرکز آمار ایران آن را به طور جدی دنبال می‌کند.

این کارشناس ارشد آمار خاطرنشان می‌کند: «ثبتی مبنا کردن» نظام آماری باعث می‌شود داده‌ها و اطلاعات به هنگام را در اختیار داشته باشیم.

خوندابی با بیان اینکه در فرایند برنامه‌ریزی‌ها، تحلیل‌های آماری از دو طریق مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌گوید: اول اینکه از آمارهای گذشته برای پیش‌بینی آینده استفاده می‌شود و دیگر اینکه آمارهای به روز در لحظه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه آمار نقش مهمی در برنامه‌ریزی تمام سازمان و دستگاه‌ها دارد، اضافه می‌کند: با توجه به اینکه سازمان‌های مختلفی در امر برنامه‌ریزی دخیل هستند و منابع مورد استفاده برای برنامه‌ریزی آنها آمار است، اگر آمار از منابع متنوع تهیه شود، تعارض و تناقض پیش می‌آید، از این رو ایجاد و توسعه سیستم یکپارچه تولید آمار بسیار مهم و قابل توجه است؛ البته گام‌های نخستین تحقق این مهم برداشته شده است.

 بارگذاری نسخه الکترونیکی دهمین آمارنامه شهر اصفهان در پرتال شهرداری

رییس اداره آمار و اطلاعات شهرداری اصفهان با بیان اینکه مدیریت مبتنی بر اطلاعات، آگاهی و خرد نیاز اساسی مدیران شهری است، می‌گوید: هدف اصلی مدیریت شهری، پیشرفت شهر مبتنی بر تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی علمی و درست است، بنابراین وجود آمار و اطلاعات صحیح و به‌هنگام یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین زیربناهای هر نظام جامع برنامه‌ریزی است و تحقق نظام جامع برنامه‌ریزی و مدیریت شهری تنها از طریق ایجاد نظام آمار و اطلاعات در مدیریت شهری امکان‌پذیر است.

رسول موسوی با بیان اینکه آمار زیربنای تمام فعالیت‌های یک سازمان است، تصریح می‌کند: آمار مهم‌ترین ابزار ارزیابی عملکرد گذشته، حال، برنامه‌ریزی برای آینده و یکی از عوامل اصلی سیاست‌گذاری و مدیریت در هر سازمانی محسوب می‌شود، مقوله‌ای که ارزش آن روز به روز بیشتر می‌شود.

 

رییس اداره آمار و اطلاعات شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: برنامه‌ریزی متکی بر آمارهای صحیح، درست و به موقع، یکی از رموز موفقیت و پیشرفت سازمان‌ها است، بنابراین شهرداری اصفهان سعی کرده با استفاده از اطلاعات و داده‌های به‌روز در جهت توسعه شهر گام بردارد که در این راستا کتاب آمارنامه شهر اصفهان را تهیه کرده است.

موسوی از بارگذاری نسخه الکترونیکی دهمین آمارنامه شهر اصفهان در پرتال شهرداری اصفهان در آستانه روز آمار و برنامه‌ریزی، خاطرنشان می‌کند: دهمین آمارنامه شهر اصفهان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های تحقق مدیریت هماهنگ شهری با اهداف ایجاد مرجع معتبر، جامع، روزآمد و قابل اتکا آمار و اطلاعات در حوزه شهر اصفهان و فرهنگ‌سازی در زمینه به اشتراک‌گذاری اطلاعات دستگاهها و نهادهای مؤثر در حوزه مدیریت شهری و ایجاد رویه تبادل اطلاعات در پرتال شهرداری به نشانی www.isfahan.ir به منظور استفاده مخاطبان علاقه‌مند بارگذاری شده است.

وی اضافه می‌کند: شهرداری اصفهان همچنین اقدام به بازنگری نظام جامع آماری شهر کرده است؛ نظام جامع آماری روشی منظم و سازمان‌یافته به منظور بهبود نظام‌های اطلاع‌رسانی، بهینه‌سازی ارتباطات و گزارش‌های مجریان و بازخورد اطلاعاتی آنها، افزایش بهره‌وری و کاهش بوروکراسی و تشریفات اداری، بهینه‌سازی تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و کنترل اطلاعات است.

رییس اداره آمار و اطلاعات شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: در این سیستم، اطلاعات ضروری شهرداری در قالب یک بانک اطلاعات یکپارچه به موقع جمع‌آوری و طبقه‌بندی شده و پس از تجزیه و تحلیل، در اختیار مدیران و تصمیم‌گیرندگان در شهرداری قرار می‌گیرد.

موسوی می‌گوید: در شهرداری اصفهان به منظور پیاده‌سازی نظام جامع آماری، ابزار سامانه سیما (سیستم یکپارچه مدیریت اطلاعات) راه‌اندازی شده است؛ این سامانه ابزاری قدرتمند برای تولید آمار و اطلاعات موثق توسط کارشناسان هر سازمان است؛ کارشناسان هر سازمان با استفاده از این ابزار می‌توانند بانک‌های اطلاعاتی یا آماری مورد نیاز سازمان خود را بسازند، آمار و اطلاعات آن را تغذیه و گزارش‌های مورد نیاز را استخراج کنند.

کد خبر 356728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.