ساخت و ساز بر روی سفره‌های زیرزمینی باید ممنوع شود

یک کارشناس شهرسازی فرونشست شهر را زلزله‌ای خاموش در کمین شهرهای تاریخی دانست و گفت: از مقامات کشوری و استانی انتظار می‌رود قبل از اینکه شهرهای مرکزی به زیر خاک بروند، چاره‌ای برای زاینده‌رود بیندیشند.

فرزاد مومنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از آن‌جایی که اصفهان از دیر باز شهری آبرفتی بوده ، لذا ساختار زمین‌شناسی آن به صورت ماسه و شن است و در صورتی‌که آب به دانه‌های ماسه در زیرزمین نرسد، استحکام لایه‌های زیرزمینی از بین خواهد رفت و با پدیده رانش روبرو می‌شویم.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از فرونشست در نخستین گام باید زاینده رود حتی به شکل یک جوی آب و با عرض کم تا مقصد نهایی خود باتلاق گاوخونی از آب روان باشد.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: با توجه به پایین‌آمدن سفره‌های آب زیرزمینی و خشک‌شدن زاینده‌رود پدیده فرونشست شهری در اصفهان در حال وقوع است و عواملی همچون ساخت و سازهای بی‌رویه، توسعه شهری، تراکم ساختمانی و از بین رفتن پوشش گیاهی موجب تشدید این پدیده خواهد شد.

مومنی با تاکید بر اینکه مسئولان شهری نباید اجازه ساخت و ساز بر روی سفره‌های زیرزمینی بدهند، تصریح کرد: به منظور جلوگیری از تخریب سفره‌های زیرزمینی نباید اجازه ساخت و ساز بر روی سفره‌ها داده شود و در مناطقی که در محدوده سفره‌های زیرزمینی هستند نیز تا حد امکان از پرتراکمی جلوگیری شود.

وی با اشاره به نقش مسئولان کشوری و استانی در جلوگیری از فرونشست شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: از مقامات کشوری و استانی انتظار می‌رود قبل از اینکه شهرهای مرکزی به زیر خاک بروند، چاره‌ای برای زاینده‌رود بیندیشند، مسئولان نباید بگذارند سرنوشتی همچون شهرزیرزمینی هفت‌تپه در شوش و روستای لبد کوهرنگ در چهار محال و بختیاری در انتظار شهرهای مرکزی باشد.

کد خبر 356695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.