حیدری: فیلمنامه نویسی مخاطبان کمی دارد

رییس دفتر تخصصی سینما اصفهان گفت: فیلم‌نامه‌نویسی مخاطبان خاص و البته کمی دارد و همچنین پروسه‌ای زمان‌بر است که درنتیجه آن، آموزشگاه‌ها دردسر برگزاری دوره‌های آموزشی را نمی‌پذیرند.

مصطفی حیدری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به شروع فعالیت دفتر تخصصی سینما اصفهان از شهریورماه ۹۵، اظهار کرد: پیش از راه‌اندازی، حدود دو ماه به بررسی و تحقیق پیرامون ضرورت راه‌اندازی چنین مجموعه‌ای و همچنین به بررسی چگونگی اولویت‌های دفتر تخصصی سینما، پرداختیم.

وی ادامه داد: در نتیجه این بررسی‌ها، از ابتدا تصمیم بر این شد که به موضوعاتی بپردازیم که باوجود ضرورت، کمتر به آن‌ها پرداخته‌شده است. به همین سبب تمرکز دفتر از ابتدا تاکنون بر حوزه فیلم‌نامه بوده است.

رئیس دفتر تخصصی سینما افزود: مجموعه‌های سینمایی که در اصفهان فعالیت داشتند، اغلب با مشکلات مالی مواجه بودند، درنتیجه قرار بر این شد که دفتر تخصصی سینما به‌عنوان یک حامی در کنار این مجموعه‌ها فعالیت کند.

حیدری با بیان اینکه عمده فعالیت‌های دفتر تخصصی سینما در سال اول مشارکتی بودند، گفت: در سال ۹۵ با همکاری انجمن سینمای جوان برنامه‌های زیادی برگزار شد که راه‌اندازی پاتوق فیلم کوتاه و پاتوق فیلم مستند، از مهم‌ترین‌های آنان بودند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که دغدغه اصلی دفتر تمرکز روی حوزه فیلم‌نامه‌نویسی بود، با همکاری بنیاد سینمایی فارابی، نشست‌های تحلیلی آموزشی فیلم‌نامه‌نویسی را با حضور اساتید برجسته این حوزه برگزار کردیم.

رئیس دفتر تخصصی سینما با اشاره به اینکه اکثر آموزشگاه‌ها درزمینه فیلم‌نامه ورود نمی‌کنند، افزود: فیلم‌نامه‌نویسی مخاطبان خاص و البته کمی دارد و همچنین پروسه‌ای زمان‌بر است که درنتیجه آن، آموزشگاه‌ها دردسر برگزاری این دوره‌ها را نمی‌پذیرند.

حیدری ادامه داد: در شش‌ماهه اول سال ۹۶ تصمیم گرفتیم تمرکز بیشتری بر حوزه فیلم‌نامه در دفتر تخصصی سینما داشته باشیم و در همین راستا برنامه‌ای با عنوان "انتقال تجربه" با حضور اساتیدی چون همایون اسعدیان، امرالله احمد جو و مازیار میری برگزار شد. همچنین در ادامه جلساتی با عنوان "فیلم‌نامه ‌خوانی" برگزار شد.

وی درباره دیگر برنامه‌های دفتر تخصصی سینما در این سال، گفت: در ادامه برنامه‌های زیادی داشتیم که عمدتا بر حوزه فیلم‌نامه متمرکز بودند. ازجمله این برنامه‌ها، کارگاه فیلم‌سازی تجربی، پروژه مستندسازی راسته، ساخت مجموعه فیلم‌های کوتاه داستانی «جاده»، عصرهای سینما در ماه رمضان و کارگاه نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره حسنات بودند.

رئیس دفتر تخصصی سینما با بیان اینکه افراد حاضر در کارگاههای فیلم‌نامه‌نویسی درمجموع ۴۶ فیلم‌نامه ارائه کردند، افزود: از بین این فیلم‌نامه‌ها، چهار فیلم‌نامه خریداری شد که یک مورد را به دلیل پرهزینه بودن و فیلم‌نامه دیگری را نیز به جهت مباحث خط قرمزی، نمی‌توانستیم تولید کنیم.

حیدری ادامه داد: در سال ۹۷ تصمیم گرفتیم که در ۶ ماهه اول، تنها فعالیت‌های مشارکتی داشته باشیم که نتیجه آن، در همکاری با حوزه هنری، خانه انقلاب اسلامی، فرهنگسرای رسانه و جهاد دانشگاهی، برگزاری برنامه‌هایی چون هفته فیلم انقلاب اسلامی، کافه نقد بهار، هفته سینمای مستقل، دوره چهارم فیلم‌نامه خوانی، تجلیل از فیلم‌سازان سینمای آزاد اصفهان و رونمایی از کتاب سینماتوگراف بود.

وی درباره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی‌های دفتر تخصصی سینما، گفت: صادقانه اعتراف می‌کنم که روابط عمومی دفتر تخصصی سینما ضعیف عمل کرده است. اتفاقات ویژه و خوبی توسط دفتر تخصصی سینما افتاده است اما پوشش خبری مناسبی در این زمینه وجود نداشته است.

کد خبر 356692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.