پسماندهای بیمارستانی چگونه امحا می‌شود؟

مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: تکنولوژی‌های نوین برای امحاء پسماندهای صنعتی و بیمارستانی به روش زباله سوز پلاسما باید جایگزین شیوه های سنتی دفن پسماند شود.

حسین صفاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه استفاده از روش زباله سوز پلاسما مورد تأیید سازمان محیط زیست و مراجع کشوری است، اظهار کرد: جایگزین کردن سیستم متمرکز امحا پسماندهای صنعتی و بیمارستانی در دستور کار قرار دارد، چرا که با استفاده از تکنولوژی‌های نوین زباله سوز بیمارستانی به روش پلاسما، پسماندها بدون ایجاد هیچ‌گونه آلایندگی و گازسمی سوزانده و از انباشت ۱۶ تن پسماند در روز جلوگیری می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر همه ۶۴ بیمارستان اصفهان پسماندهای عفونی را به روش اتوکلاو کردن، بی‌خطرسازی می‌کنند و تنها یک بیمارستان به دلیل نبودن شرایط و محل مناسب، دستگاه اتوکلاو ندارد که البته پسماندهای عفونی این بیمارستان در شرایط فعلی توسط دیگر بیمارستان‌های اصفهان بی‌خطرسازی می‌شود.

مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: پسماندهای عفونی پس از بی خطرسازی توسط دستگاه اتوکلاو، بارگیری شده و به مکانی بیرون از شهر منتقل و در نهایت دفن می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت تفکیک پسماندهای بیمارستانی اضافه کرد: بر اساس استانداردهای جهانی باید بین ۲۵ تا ۳۵ درصد از این پسماندها عفونی باشد؛ هر چه درصد پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها کمتر باشد بیانگر تفکیک مناسب پسماندهای بیمارستانی است. طی سال‌های اخیر با کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی پسماندهای عفونی در بیمارستان‌های اصفهان روبه رو بوده‌ایم.

مطب‌ها و درمانگاه‌های خصوصی به دستگاه اتوکلاو مجهز نیستند

صفاری با تأکید بر اینکه مطب‌ها و درمانگاه‌های خصوصی به دستگاه اتوکلاو مجهز نیستند و پسماندهای عفونی در این مراکز بی خطرسازی نمی‌شوند، تصریح کرد: پسماندهای عفونی این مراکز به صورت جداگانه توسط یک شرکت خصوصی طرف قرارداد مرکز بهداشت، جمع آوری و در محلی که برای دفن این پسماندها مناسب سازی و ایزوله شده است پس از گندزدایی و آهک زدن دفن می‌شود. این محل‌های دفن ایزوله در بیابان‌های دشت سگزی قرار دارد.

صفاری با بیان اینکه روند دفن پسماندهای مطب‌های خصوصی و درمانگاه‌ها نیز مورد تأیید مرکز بهداشت و محیط زیست اصفهان است، اضافه کرد: تنها مشکل کنونی اتوکلاو نشدن این پسماندها از مبدأ است که با جایگزینی تکنولوژی پلاسما این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

وی درخصوص چگونگی نظارت برفعالیت بیمارستان‌ها برای پیشگیری از هرگونه تخلف در خصوص تفکیک ، بی خطرسازی، امحاء و دفن صحیح پسماندهای بیمارستانی، گفت: معاونت مرکز بهداشت و اداراه محیط زیست اصفهان به صورت مستمر و هرماه بر فعالیت بیمارستان‌ها نظارت دارند.

صفاری افزود: کارشناسان اداره محیط زیست هر ماه به صورت اتفاقی از بیمارستان‌ها بازدید و دستگاه‌های اتوکلاو و طرح تفکیک پسماندها و عملکرد بیمارستان‌ها را بررسی می‌کنند؛ حتی تست‌هایی برای دستگاه‌های اتوکلاو وجود دارد که اگر تخلفی صورت گیرد، کادر بیمارستان متخلف به مراجع قضایی معرفی و با آنها برخورد می‌شود.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان خاطر نشان کرد: در همه بیمارستان‌ها به صورت دائم و ثابت یک کارشناس بهداشت محیط بر طرح تفکیک و بی خطرسازی پسماندهای عفونی و بیمارستانی نظارت می‌کند با این وجود در استان اصفهان گاهی موارد تخلف در خصوص پسماندهای بیمارستانی دیده می‌شود و البته جریمه‌های سنگینی هم برای متخلفان وجود دارد که سهل انگاری در خصوص پسماندها برای آنها مقرون به صرفه نیست.

هر ۱۵ جفت جنین سه روز یکبار دفن می‌شود

صفاری در خصوص نحوه امحاء و دفن دیگر پسماندها مانند اشیا تیز و برنده، اندام و جنین انسان و یا پسماندهای شیمیایی اظهار کرد: روش امحا پسماندهای عفونی فرق دارد، این پسماندها نیاز به اتوکلاو وبی خطر سازی ندارند به همین علت این پسماندها باید از نوع عفونی آن تفکیک شود و نباید در پسماند عفونی اندام انسان و یا اشیا تیز و برنده وجود داشته  باشد.

وی با بیان اینکه اندام و اعضای بدن انسان مانند دست و انگشت طی یک فرآیندی در باغ رضوان دفن می‌شوند، گفت: در این خصوص با سازمان آرامستان‌ها تفاهم‌نامه‌ای نوشته شده است که در مرحله اول آنها را در سردخانه نگهداری و سپس با بسته‌های خاصی دفن می‌کنند و البته از نظر شرعی حتماً باید اعضای بدن انسان دفن شود.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: جفت‌هایی هم که در پسماند زایشگاه بیمارستان‌ها وجود دارند در یک بازه زمانی دو سه روزه در سردخانه سازمان آرامستان‌ها نگهداری و در بسته‌های ۱۵ تایی این جفت‌ها جمع آوری و سپس در باغ رضوان دفن می‌شوند.  

وی گفت: فقط پسماندهای عفونی بی‌خطرسازی می‌شود و بقیه پسماندها نیازی به بی خطرسازی ندارند برای مثال پسماند موادغذایی آشپزخانه بیمارستان نیاز به بی‌خطر سازی ندارد. پسماند عادی و مواد غذایی مثل کاغذ و غیره نیاز به اتوکلاو کردن ندارند اینها پسماند عفونی نیست ما فقط پسماند عفونی را بی‌خطرسازی می‌کنیم.

صفاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ۴۰ درصد از پسماندهای شیمیایی دفن می‌شوند، تصریح کرد: پسماندهای شیمیایی توسط شرکت‌های مجاز که در اصفهان و قزوین فعالیت می‌کنند، جمع‌آوری و پس از آن با حرارت بالا سوزانده می‌شوند. اما اینکه ۴۰ درصد این پسماندها دفن می‌شود را تکذیب می‌کنم.

وی اضافه کرد: پسماندهای پرتویی حاصل از شیمی درمانی هم توسط سازمان انرژی هسته‌ای کنترل و نگهداری می‌شوند که آنها هم با تدابیر ایمنی و بهداشتی ویژه  امحاء می‌شوند اما بر این پسماندها مرکز بهداشت نظارتی ندارد.

به گزارش ایمنا؛ بر اساس آمار اداره کل محیط زیست استان اصفهان کل پسماندهای شیمیایی و دارویی استان ۱.۵۳ تن در روز است که  ۸۰ درصد آن در بیمارستان‌ها تفکیک و در محل‌های مناسب نگهداری و به صورت اصولی مدیریت و سپس به مراکز امحاء تحویل داده می‌شود، با این حال روزانه ۰.۳۱ تن پسماندهای شیمیایی و دارویی در استان به صورت غیراصولی مدیریت و دفن می‌شوند.

بیشتر بخوانید: پسماندهای سرگردان صنعتی

کد خبر 356682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.