استعفای آخوندی ربطی به احتمال شهردار شدن وی ندارد

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران گفت: دلیل استعفای وزیر راه، اختلاف اساسی در نوع نگرش رییس جمهور و وزیر راه به مسائل شهرسازی بود؛ اختلاف بین یک نگاه سنتی وپروژه‌ای و نگاه مدرن و محله محور.

سید محمود حسینی در مورد دلایل و حاشیه‌های استعفای وزیر راه و شهرسازی به خبرنگار ایمنا گفت: به نظر می‌رسد کناره‌گیری عباس آخوندی از پست وزارت به دلیل اختلاف دیدگاهی بوده که در حوزه‌های مختلف بین وی و دولت حسن روحانی وجود داشته است.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه آخوندی معتقد بود که دولت نباید حضوری مستقیم در بافت‌های فرسوده داشته باشد و به صورت پروژه‌ای در این مورد دخالت کند؛ چرا که دخالت دولت در این کار درست نیست، بنابراین دولت باید مردم را توانمند و حمایت کرده و نقش تسهیل‌گر و حمایت کننده داشته باشد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران افزود: وزیر راه معتقد بود که هویت محله‌ها نباید از بین برود، قوانین باید اصلاح و بازنگری شوند و استانداردها تغییر کند، تا مسکن از حالت سرمایه گذاری وکارهای اقتصادی خارج شود.

حسینی خاطرنشان کرد: آخوندی به «مسکن اجتماعی» معتقد بود و اینکه دولت نباید به این مقوله وارد شود؛ بلکه مردم باید خودشان در اداره و کیفیت بناها و زندگی نقش ایفاکنند، به همین جهت شرکت «عمران و بهسازی» را به شرکت «بازآفرینی شهری ایران» تبدیل کرد.

رویکرد آخوندی مورد حمایت نبود

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: در رویکرد عمران و بهسازی فقط به کالبد توجه می شد، اما در  بازآفرینی شهری به ابعاد اجتماعی و روح کار هم  نگاه می شود و این نوع دیدگاه اختلاف اساسی وزیر راه با دولت بود و به همین دلیل تاکنون در وزارت راه و شهرسازی این دیدگاه مورد توجه و حمایت نبوده است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران تأکید کرد: در دولت احمدی‌نژاد «مسکن مهر» به اسم طبقات پایین جامعه شکل گرفت که البته نتوانست موفق شود و متاسفانه طبقات پایین جامعه هم از آن بهره مند نشدند.

وی افزود: با توجه به همین نگرش به مقوله مسکن، در دولت تدبیر و امید هم «مسکن امید» مطرح شد، اما نتوانست مشکلات مسکن را رفع و این معضل را آسان کند، در حقیقت ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در طرح مسکن امید نیز دیده نشد.

استاندار سابق اصفهان یادآور شد: نظر آقای آخوندی در مورد بافت‌های فرسوده این بود که این بافت‌ها نباید به عنوان پروژه دیده شوند و دولت باید استانداردها و قوانین را اصلاح و درست کند تا از این طریق به مردم کمک کرده باشد.

رویکرد آقای وزیر درست‌تر بود، اما بومی سازی و اجرا نشد

وی اظهار کرد: شرکت بازآفرینی ایران سعی دارد در محلات طرح‌های مختلف را احیا کند به طوری که تا پایان این دولت بیش از هزار محله در سراسر کشور راه‌اندازی شده باشد و دولت با نظام‌های محلی به‌طور مستقیم در اداره محلات نقش داشته باشد، این نوع اداره کردن محله ای تجربه موفقی در دنیا است، به عنوان مثال شهر ویکتوریا در کانادا محله محور است.

حسینی تأکید کرد: یکی دیگر از اختلافاتی که بین آقای وزیر و رییس جمهور مشهود بود، انتخاب آقای ترکان از سوی روحانی به عنوان مشاور رییس جمهور برای اصلاح بافت های فرسوده بود که گلایه وزیرراه را به همراه داشت.

وی ابراز عقیده کرد: بین این دو نفر که باهم اختلاف دیدگاه داشتند، دیدگاه آقای آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی دیدگاه نوین و پذیرفته شده تری است؛ در حالی که دیدگاه آقای روحانی همان دیدگاه سنتی پروژه‌ای و اقتصادی است.

حسینی تأکید کرد: هر چند تئوری و رویکرد آقای وزیر درست‌تر بود، اما بومی سازی نشد و آخوندی نتوانست به خوبی دیدگاه‌های خود را اجرایی کند، البته دکترعشایری، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران که قبلا در اصفهان مدیر عامل شرکت راه و شهرسازی بود، در همین زمینه کارهای خوبی را انجام داده است.

دولت خود به فکر کم درآمدها باشد، بخش خصوصی کاری نمی کند

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران یادآورشد: وزیر جدید راه و شهرسازی باید برای جلب مشارکت مردم و رویکرد بازآفرینی شهری و محله محوری، اصلاح قوانین و بازنگری در آنها، اعمال استانداردهای جدید و روزآمد و تعامل خوب با شهرداری‌های سراسر کشور تلاش کند تا بتواند از سیاست‌های مسکن اجتماعی برای طبقات کم‌ درآمداستفاده کند.

وی افزود: اگرچه تاکنون در ایران برای مسکن کم‌درآمدها و مسکن اجتماعی کار جدی و قابل توجهی انجام نشده است، اما دولت ابزارهایی در دست دارد که می تواند برای قشرکم درآمد جامعه مسکن فراهم کند، بخش خصوصی دراین مورد نه تنها کمکی انجام نمی دهد، بلکه وارد این نوع مقولات هم نخواهد شد.

استاندار اسبق اصفهان تأکید کرد: استعفای وزیر راه و شهرسازی هیچ‌گونه ارتباطی به این گمانه‌زنی‌ها که قرار است وی شهردار تهران شود، ندارد؛ چرا که آخوندی پیش از این نیز چندین بار استعفا داده بود.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اظهار کرد: تفاوت دیدگاه وزیر راه با رییس جمهور بسیار مشهود است، آخوندی از معدود وزرایی بود که در کار خود دیدگاه و بینش داشت، چون در  حوزه کاری خود تحصیل و مطالعه کرده بود و بعد وزیر شد.

کد خبر 356670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.