سه روش جراحی پر خطر برای تغییر رنگ چشم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سه نوع جراحی برای تغییر رنگ چشم اجرایی شده است که در هر سه روش شخص به ایده آل و خواسته خود نخواهد رسید.

علیرضا پیمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بخش رنگی چشم ، عنبیه چشم است که ساختار کلی آن در همه افراد به یک شکل است و تفاوت در انعکاس نور باعث تفاوت رنگ عنبیه در اشخاص می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی افراد به دلیل وارد شدن ضربه به چشم قسمتی یا تمام عنبیه را از دست می‌دهند، افزود: در اینگونه موارد اگر نیاز به جراحی باشد سعی می شود عنبیه آسیب دیده ترمیم شود و در موارد خاص شاید بتوان از عنبیه مصنوعی به عنوان جایگزین استفاده کرد. این عمل جنبه درمانی دارد. فوق تخصص قرنیه چشم افزود جایگزینی با پروتز عنبیه با روش جراحی عمل نسبتاً دشواری است و معمولاً توسط جراح فلوشیپ قرنیه انجام می شود.

وی گفت: گاهی نمی توان عنبیه دارای مشکل را جایگزین کرد و اگر ورود نور اضافی به داخل چشم باعث مشکل شده باشد یکی از راه های درمان آن رنگ کردن بخش محیطی قرنیه است.

پیمان، با بیان اینکه تغییر رنگ عنبیه به عنوان جراحی زیبایی روش مرسومی نیست، ادامه داد: این جراحی می‌تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد و اصولاً جراحی تغییر رنگ چشم به طور معمول انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه تاکنون سه نوع جراحی برای تغییر رنگ چشم اجرایی شده است، ادامه داد: در روش اول با استفاده از لیزر رنگ عنبیه را تغییر می‌دهند؛ عوارض این نوع جراحی احتمال بالا رفتن فشار چشم است که ممکن است منجر به گلوکوم یا آب سیاه شود، همچنین این جراحی گاهی التهاب داخل چشم ایجاد می کند. در این نوع عمل تغییر رنگ عنبیه ممکن است با رنگ دلخواه متفاوت باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان استفاده از عنبیه مصنوعی را دومین روش تغییر رنگ عنبیه دانست و افزود: در این روش مراجعه کننده می‌تواند رنگ دلخواه خود را انتخاب کند و عنبیه مصنوعی داخل چشم کار گذاشته می‌شود ولی این جراحی میتواند عوارض زیادی داشته باشد؛ در این جراحی علاوه بر احتمال افزایش فشار داخل چشمی، احتمال ورم قرنیه و ایجاد التهاب داخل چشم نیز وجود دارد و ممکن است جراح مجبور به خارج کردن عنبیه مصنوعی از چشم شود.

وی با بیان اینکه در سومین روش عمل تغییر رنگ عنبیه با ایجاد برش لیزری در محیط قرنیه رنگ به ضخامت اطراف قرنیه تزریق میشود، ادامه داد: این روش عوارض کمتری دارد ولی با وجود هزینه نسبتا بالا ممکن است رنگ چشم از نزدیک کاملاً طبیعی به نظر نرسد و حالتی شبیه لنز تماسی رنگی داشته باشد.

پیمان، با بیان اینکه تعداد متقاضیان تغییر رنگ چشم زیاد نیستند، اضافه کرد: کسانی که متقاضی عمل زیبایی هستند ممکن است توقعات غیر واقعی داشته باشند که پاسخ به همه درخواستها امکان پذیر نیست و به دلیل حساسیت بالای ساختار چشم، دستکاری‌های زیاد در چشم ممکن است مشکلات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

عضو هیئت عملی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: هنوز روش ایمن، مطمئن و قابل پیش بینی وجود ندارد که تمام خواسته‌های افراد را برآورده وعوارض بالایی نداشته باشد؛ حتی رنگ کردن قرنیه با اینکه عوارض زیادی ندارد اما ممکن است شخص به خواسته ایده ال خود نرسد.

کد خبر 356665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.