مصرف خودسرانه دارو نارسایی‌های مزمن کلیه را به همراه دارد

متخصص داخلی و فوق تخصص نفرولوژی بزرگسالان با بیان اینکه درطول زمان مصرف مدوام داروهای مسکن اثر تجمعی دارد، گفت: این داروها موجب رساندن آسیب به کلیه‌ها شده و نارسایی مزمن کلیه‌ها را به دنبال دارد که در نهایت منجر به انجام درمان‌های جایگزین دیالیز و پیوند می‌شود.

شهرزاد شهیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بیماری نارسایی کلیه و تأثیر خود درمانی افراد و مصرف داروها بدون تجویز پزشک در بروز این بیماری، اظهار کرد:  ممانعت از مصرف خودسرانه دارو از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از بیماری‌های نارسایی کلیه است.

وی با اشاره به عوارض مصرف داروها، اضافه کرد: تعدادی از داروها دارای عوارضی هستند که برای بسیاری افراد ناشناخته بوده و بهتر است بدانیم که مصرف خودسرانه داروها به خصوص انواع داروهای مسکن برای کلیه‌های انسان بسیار مضر هستند.

 متخصص داخلی و فوق تخصص نفرولوژی بزرگسالان با بیان اینکه داروهای مسکن ضد التهاب غیر استروئیدی ( NSAID) از جمله ژلوفن، دیکلوفناک، سدیم، بروفن، ایندومتاسین، سلوکسیب (Celecoxib) و بسیاری از مسکن‌هایی که امروزه همه افراد مرتب برای تسکین درد خودشان آن را مصرف کرده و بیشتر اوقات مصرف آن را به افراد دیگر خانواده و دوستان و همکاران هم توصیه می‌کنند دارای عوارض زیادی برای کلیه‌ها هستند، ادامه داد: ایجاد نارسایی کلیه از مهم‌ترین عوارض ایجاد شده ناشی از مصرف این داروها است.

وی با تأکید بر اینکه مصرف طولانی مدت داروهای مسکن می‌تواند باعث نارسایی مزمن کلیه شود، ادامه داد: به همین منظور توصیه می‌شود اگر فردی به دردهای مزمنی از جمله میگرن یا کمردرد دچار شود باید برای تسکین و درمان درد خود به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند تا داروی مناسب برای جلوگیری از بروز حملات را دریافت کند.

شهیدی خاطرنشان کرد: در واقع بیمار نباید منتظر ایجاد و حمله درد شده و بعد برای تسکین آن درد مجبور به مصرف هم‌زمان چند نوع داروی مسکن شود.

این متخصص داخلی یادآور شد: به طور یقین در طول زمان مصرف مداوم این داروهای مسکن اثر تجمعی دارد و موجب آسیب به کلیه‌ها شده که نارسایی مزمن کلیه‌ها را به دنبال دارد و در نهایت انجام درمان‌های جایگزین مانند دیالیز و پیوند کلیه را به دنبال خواهد داشت. بنابراین این توصیه را به همه افراد داریم که از خود درمانی و مصرف خودسرانه داروهای مسکن اجتناب کنند.

کد خبر 356663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.