ایمنی شهرک رازی شهرضا در حوادث شیمیایی

شهرضا – شهرک رازی شهرضا به عنوان یکی از بزرگترین شهرک‌های صنعتی استان، محل استقرار صنایع مختلفی است که بعضی از آن‌ها در زمینه تولید محصولاتی با پایه مواد شیمیایی فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، صنعت، یکی از مهمترین ارکان تشکیل دهنده اقتصاد کشور است. استان‌ها و شهرستان‌های کشور به میزان برخورداری از صنایع مختلف در رده‌بندی‌های مختلفی جای می‌گیرند و سهمی از ارزش افزوده ملی را به خود اختصاص می‌دهند.

اصفهان از استان هایی است که صنعتی بودن، یکی از مهمترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود؛ در این استان شهرک‌ها و نواحی صنعتی زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها در شهرضا قرار گرفته است.

شهرک رازی شهرضا به عنوان یکی از بزرگترین شهرک‌های صنعتی استان، محل استقرار صنایع مختلفی است که بعضی از آن‌ها در زمینه تولید محصولات با پایه مواد شیمیایی فعالیت می‌کنند؛ تأمین امنیت این شهرک در بخش‌های مختلف از جمله در زمان وقوع حوادث شیمیایی، همواره از سوی مسئولان مطرح شده است، به ویژه آنکه به گفته صادق نجفی، معاون وزیر صنعت معدن تجارت، قرار است این شهرک به شهر صنعتی تبدیل شود.

پیش از اقدامی به ایمنی شهرک بیندیشیم

محمدحسین داراب، معاون فرماندار شهرضا در این باره به ایمنا می‌گوید: موقعیت جغرافیایی شهرضا و استقرار آن در مسیر شاهراه شمال به جنوب کشور، همچنین عبور خط راه آهن سراسری از این شهرستان، زمینه مناسبی برای فعالیت صنایع و رونق تجارت فراهم کرده است.

وی ادامه می‌دهد: برای کسب درآمد و ایجاد اشتغال در شهرک رازی باید سرمایه‌گذاری مناسب نیز انجام شود و یکی از مهمترین زمینه‌های انجام این‌گونه سرمایه‌گذاری، تکمیل زیرساخت‌های آن است که باید با مشارکت واحدهای صنعتی فعال و حمایت دولت انجام شود.

معاون فرماندار شهرضا تأکید می‌کند: پیش از هر اقدامی برای برای توسعه شهرک رازی، باید زیرساخت‌های آن توسعه یابد.

داراب تصریح می‌کند: عدم رعایت فاصله ایمنی مناسب بین کارخانجات تولید محصولات با پایه مواد شیمیایی از مواردی است که تاکنون باعث ایجاد حوادثی شده و لازم است از این پس با رعایت اصول پدافند غیرعامل، برای پیشگیری از تکرار آن‌ها، اقدامات ایمنی و پیشگیرانه لازم انجام شود.

ضرورت ایجاد اورژانس شیمیایی در شهرضا

فرهاد مهری، رییس بیمارستان‌های شهرضا نیز با تأکید بر ضرورت ایجاد زیرساخت لازم برای مقابله با حوادث شیمیایی در این شهرک، اظهار می‌کند: امکان تشکیل اورژانس شیمیایی در بیمارستان امیرالمؤمنین شهرضا وجود دارد.

وی با اشاره به تجهیز بیمارستان فارابی به اورژانس شیمیایی، تصریح می‌کند: فاصله زمانی ارسال مصدومان حوادث شیمیایی تا بیمارستان شهرضا نهایت ۲۵ دقیقه است، در حالی که این فاصله زمانی تا بیمارستان فارابی تا حدود ۹۰ دقیقه افزایش می‌یابد.

رییس بیمارستان‌های شهرضا ادامه می‌دهد: یکی از مهمترین مواردی که باید پیش از اعزام مصدومان حوادث شیمیایی به بیمارستان انجام شود، آلودگی زدایی آنان است که با روشی ساده و تنها با ایجاد چند دوش آب در محل شهرک، قابل انجام است.

مهری تصریح می‌کند: در حوادث اخیر آلودگی مصدومان باعث ایجاد بعضی حساسیت‌ها در پرسنل درمانی بیمارستان شد در حالی که با انجام آلودگی زدایی، می‌توان از انتشار آن جلوگیری کرد.

عوامل امدادی نمی‌دانند با چه نوع آلودگی مواجه هستند

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حبیب صادقی، رییس اورژانس پیش بیمارستانی شهرضا نیز با اشاره به وقوع ۳۱ حادثه در این شهرک در سال گذشته، تأکید می‌کند: سال قبل از آن نیز حوادث این شهرک سبب مرگ دو نفر از کارگران پیمانکار در یکی از واحدهای صنعتی شد، بنابراین ارتقاء سطح ایمنی واحدهای تولیدی، به ویژه صنایع شیمیایی ضروری است.

وی تصریح می‌کند: براساس ضوابط ایمنی در زمان وقوع حوادث، محل آتش سوزی به سه منطقه تقسیم می‌شود و تنها ورود نیروهای مخصوص اطفاء حریق به کانون آتش سوزی آن هم فقط با لباس‌های مناسب مجاز است، در حالی که در حوادث اخیر افراد تحت تأثیر احساسات و به هدف کمک به مصدومان به کانون حادثه وارد می‌شدند که این کار به افزایش تعداد مصدومان منجر می‌شود.

رییس اورژانس ۱۱۵ شهرضا با تأکید بر ضرورت ایجاد مراکز تخصصی درمانی برای مصدومان حوادث شیمیایی، می‌گوید: از نظر علمی در زمان وقوع اینگونه حوادث، دوری یا نزدیکی مراکز درمانی مطرح نیست، بلکه مکان‌هایی مناسب است که بتواند خدمات کامل را به مصدومان ارایه کند به همین دلیل تجهیز بیمارستان فارابی به وسایل امدادرسانی در این زمینه اقدام مناسبی بوده است.

صادقی در ادامه با تأکید بر ضرورت تشکیل تیم‌های واکنش سریع در زمان وقوع حوادث شیمیایی در شهرک رازی شهرضا، اظهار می‌کند: درمانگاه طب کار در شهرضا ایجاد شده، اما تجهیز نشده است، می‌توان از محل این درمانگاه، برای آلودگی زدایی مصدومان اینگونه حوادث استفاده کرد تا در زمان ورود آنان به بیمارستان، سبب آلودگی پرسنل و محیط بیمارستان نشوند.

وی با بیان اینکه روش‌های آلودگی زدایی در هر حادثه شیمیایی متفاوت است، تصریح می‌کند: عوامل امداد و نجات اورژانس یا هر نیروی امدادی دیگری، پیش از انجام هر اقدامی باید بدانند با چه نوع ماده شیمیایی سر و کار دارند، اما در حوادث اخیر، نیروهای اورژانس در آخرین لحظه متوجه شدند که آلودگی شیمیایی ایجاد شده است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی شهرضا اضافه می‌کند: لازم است شناسنامه واحدهای تولیدکننده محصولات صنعتی با مواد پایه شیمیایی تهیه و به صورت محرمانه در اختیار عوامل امداد و نجات قرار گیرد.

واحدهای صنعتی چاه ارت ندارند

مصطفی رهبر، معاون شرکت تولید و پخش فراورده‌های نفتی شهرضا از ضرورت توجه به دیگر جنبه‌های ایمنی این شهرک، مانند حفر چاه ارت سخن می‌گوید: وجود چاه ارت در واحدهای صنعتی ضروری است تا از ایجاد الکتریسته ساکن و در نتیجه انفجار و آتش سوزی جلوگیری شود، در حالی که واحدهای فعال در شهرک رازی فاقد این چاه هستند.

معاون شرکت تولید و پخش فرآورده‌های نفتی شهرضا اضافه می‌کند: در حال حاضر اطلاعات دقیقی از مواد شیمیایی که به بعضی از واحدهای صنعتی این شهرک وارد می‌شود در دست نیست، حضور مسئول فنی نیز در هر کارخانه یا در چند کارخانه به صورت مشترک ضروری است.

رهبر خاطرنشان می‌کند: اگر بعضی از مواد شیمیایی مورد استفاده اینگونه صنایع به درستی حمل و استفاده و دفع نشوند، سبب آلودگی محیط زیست و آب‌های زیرزمینی می‌شوند، بنابراین لازم است نظارت‌های دقیق بر عملکرد این واحدها وجود داشته باشد.

شناسنامه صنایع خطرپذیر تهیه شده است

محمدابراهیم خاتمی، رییس اداره صنعت معدن تجارت شهرضا از تشکیل شناسنامه واحدهای خطرپذیر و استفاده کننده از مواد شیمیایی در شهرک رازی خبر می‌دهد و می‌گوید: واحدهای صنعتی با ۵۰ نفر نیروی کار ملزم به استخدام مسئول فنی هستند، اما حداکثر ۲۰ واحد از این نوع در این شهرک مستقر هستند، در حالی که در شهرضا ۵۰۵ واحد صنعتی و ۳۹ واحد معدنی مشغول به فعالیت است.

وی با بیان اینکه واحدهای کوچک صنعتی هم باید مسئول فنی استخدام کنند، تصریح می‌کند: در هفته پدافند غیرعامل مانور ایمنی در شهرستان برگزار می‌شود، انجام اینگونه برنامه‌ها به عوامل امداد و نجات و سایر مسئولان آمادگی لازم برای مقابله با حوادث احتمالی را می‌دهد.

کد خبر 356624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا FR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    2 0
    من از کارگران شهرک رازی شهرضا هستم. خواهشا مشکلات ما را به گوش مسئولان برسانید‌. الان ۴ ماه است حقوق نگرفته ایم‌ هزینه رفت و آمد و را هم حذف کرده اند. نمی دانیم به کجا اعلام کنیم تا رسیدگی کنند.
  • رضا FR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    1 0
    سلام.خواهشا حقوق معوقه کارگران و فرانشیز را که حذف شده منتشر کنید. از ۴ ماه قبل حقوق نداده اند. متشکرم.