احتمال ابتلا به دیابت با ترک ناگهانی ورزش‌های حرفه‌ای

یک متخصص غدد گفت: احتمال ابتلا به دیابت در ورزشکاران حرفه‌ای که به صورت ناگهانی ورزش را ترک می‌کنند وجود دارد.

ندا مزورعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: وظیفه انسولین به عنوان یکی از اجزای خون انسان ایجاد منافذ برای سلول‌ها به جهت استفاده آن‌ها از موادقندی است.

وی با بیان اینکه در صورت عدم ترشح انسولین در بدن مواد قندی که به رشد سلول‌ها کمک می کنند امکان نفوذ به سلول‌ها را نخواهند داشت،‌ افزود: نرسیدن مواد قندی به سلول‌ها، باعث مرگ تدریجی سلول‌ها و ارتجاعی شدن رگ‌ها می‌شود؛ ارتجاع رگ پس از مدتی منجر به سکته می‌شود.

این متخصص غدد ادامه داد: دلیل کثرت قطعی پای بیمارانی که به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند، جریان زیاد خون در قسمت پایین تنه انسان است، در صورتی که انسولین به بخش تحتانی بدن نرسد، هیچ حسی در آن‌ها نخواهد بود و پاها کم کم سرد می‌شوند.

مزروعی با اشاره به اینکه بیماری دیابت موجب ضعف تدریجی بینایی می‌شود، خاطرنشان کرد: دو نوع دیابت وجود دارد که نوع اول مادرزادی است و نوزاد در ادامه زندگی خود ناگزیر از تزریق انسولین است.

وی ادامه داد: نوع دوم دیابت که بسیار شایع‌تر است از سبک زندگی نامناسب، کم تحرکی و تغذیه ناصحیح نشأت می‌گیرد و طبق پژوهش‌های اخیر تعداد زیادی از کودکان دبستانی به دلیل کم تحرکی و مصرف غذاهای نامناسب در معرض ابتلا به این نوع دیابت قرار دارند.

مزروعی اضافه کرد: در گذشته، ابتلا به دیابت نوع دوم تنها در افراد بالای ۵۰ سال اتفاق می‌افتاد و دلیل آن تنبل شدن لوزالمعده و عدم کارایی آن بود.

این متخصص غدد گفت: در ابتدای بیماری، متخصصان غدد افراد را به استفاده از قرص‌های تحریک کننده لوزالمعده، برای ترشح انسولین تشویق می‌کنند، متاسفانه مصرف طولانی مدت این قرص‌ها باعث می‌شود تا پس از مدتی لوزالمعده، دیگر به این تلنگرها، واکنش نشان ندهد و در نهایت فرد مبتلا مجبور به تزریق انسولین ‌شود.

مزروعی اضافه کرد: قرص‌های زیادی برای درمان دیابت نوع دوم وجود دارد که "گلی‌بن کلامید" و "متفورمین " از انواع آنها است، "متفورمین" باعث کم شدن اشتهای فرد و کنترل سطح قند خون می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از روش‌هایی که می‌توانیم احتمال ابتلا به دیابت در آینده را تا ۶۰ درصد کاهش دهیم ورزش کردن و تحرک روزانه است چرا که ورزش‌های منظم و با برنامه سبب ترشح خودکار انسولین در خون می‌شود.

این متخصص غدد اضافه کرد: بهتر است افراد هر چند ماه یکبار، قند خون خود را آزمایش کنند و پیش از آزمایش غذای سبک بخورند تا پاسخ آزمایش به صورت دقیق باشد. آزمایش قند خونی که در مراکز آزمایش گرفته می‌شود، قند روزانه و قند سه ماه اخیر بدن را نشان می‌دهد.

مزروعی در پاسخ به اینکه چه میزان واحد قند خون برای افراد مناسب است، گفت: در هنگام آزمایش قند خون سه ماه اخیر فرد، اگر جواب آزمایش، کمتر از ۱۰۰ و بین ۸۰ تا ۹۵ باشد، یعنی فرد به دیابت مبتلا نیست و در صورتی که بیش از ۱۰۰ یعنی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ باشد، فرد در مرز ابتلا به دیابت قرار دارد. در صورتی که قند خون فرد بیش از ۱۱۰ و تا ۱۲۰ باشد فرد به دیابت مبتلا شده است.

وی افزود: ایجاد استرس و نگرانی در افراد از علت‌های دیگر ابتلا به دیابت در سنین پائین است و همچنین احتمال ابتلا به دیابت در ورزشکارانی که ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای انجام می‌دهند نیز در صورتی که ورزش حرفه‌ای را ناگهانی ترک کنند، وجود دارد.

مزروعی اضافه کرد: درمان دیابت غیرممکن است و فردی که به این بیماری مبتلا شد ناگزیر به همراه داشتن آن تا پایان زندگی است، اما با کنترل و آزمایش مرتب قند خون می‌توان به راحتی از ابتلا به دیابت خودداری کرد.

کد خبر 356616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.