دانش‌آموزان و دانشجویان با پس‌زمینه تحولات علمی آشنا می‌شوند

مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب گفت: علم پدیده‌ای کاملاً اجتماعی است و یک دانشمند نمی‌تواند مستقل از اتفاقات اجتماع به تحقیق و پژوهش بپردازد و به نتایج مهمی نیز دست یابد.

مهدی اسحاقی در گفت و گو با ایمنا، در مورد برگزاری کارگاه آموزشی«دانشمند فیلسوف» اظهار کرد: این کارگاه ویژه دانشجویان علاقمند به رشته‌های مختلف و با هدف آشنا کردن آنها با روند توسعه علم در قرن بیستم برگزار می‌شود.

وی آموزش تفکر علمی و منطقی به دانشجویان با الگو گرفتن از دانشمندان فیلسوف قرن بیستم را از دیگر اهداف برگزاری این کارگاه دانست و افزود: به جز اینکه برخی مخاطبان به تاریخ و فلسفه علم علاقمند هستند و آشنایی با تحولات علمی و فلسفی قرن بیستم برای آنها جذابیت دارد، آشنا نشدن دانش‌آموزان و دانشجویان در سیستم آموزشی کشور با پس‌زمینه تحولات علمی، نقطه ضعفی بود که ما را بر آن داشت تا به برگزاری کارگاه دانشمند فیلسوف اقدام کنیم.

مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: علم دارای پشتوانه‌های فلسفی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است و تمام آنها باعث شده که علم به شکل امروزی که به دست ما رسیده تحول پیدا کند و نه به شکل دیگری. اگر در زمانی خاص تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مانند جنگ به شکل دیگری اتفاق می‌افتاد علمی که امروزه در اختیار داریم نیز چیز دیگری بود.

اسحاقی با اشاره به تأثیر جنگ جهانی اول و دوم بر تحولات علمی جهان گفت: اگر این دو جنگ اتفاق نمی‌افتاد شاید به‌جای اینکه شاهد پیشرفت‌های علمی سریع در فناوری فضایی، موشکی، ساخت هواپیما و بمب و پیشرفت در عرصه انرژی هسته‌ای باشیم، این پیشرفت‌ها در عرصه دیگر اتفاق می‌افتاد.

وی تصریح کرد: در ۳۰ سال اخیر شاهد توسعه علم سلول‌های بنیادی هستیم، اما شاید اگر جنگ‌ها و تحولات نیمه اول قرن بیستم رخ نمی‌داد مردم و دانشمندان در همان زمان به این نتیجه می‌رسیدند که باید در حوزه سلول‌های بنیادی تحقیق و کار کنند.

اسحاقی گفت: در کشور نیز دوره‌هایی که درگیر جنگ و تحریم بودیم برخی حوزه‌های علمی پیشرفت کرد و برخی بخش‌ها نیز پسرفت داشت. قطعاً جنگ و تحریم بد است، اما در مورد خوب یا بد بودن عوامل و پس‌زمینه‌های این پیشرفت‌ها و پسرفت‌ها قضاوتی نمی‌کنیم و می‌خواهیم به دانشجویان آموزش دهیم که علم پدیده‌ای کاملاً اجتماعی است و یک دانشمند نمی‌تواند گوشه خانه یا در دفتر کار خود بنشیند و مستقل از اتفاقات اجتماع به تحقیق و پژوهش بپردازد و به نتایج مهمی نیز دست یابد.

وی با بیان اینکه پدیده‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر پیشرفت یا پسرفت رویدادهای علمی تأثیرگذار است، اظهار کرد: در کارگاه دانشمند فیلسوف به دانشجویان آموزش می‌دهیم این پس‌زمینه‌های تاریخی را در نظر بگیرند و درباره اینکه یک دانشمند، یک مجموعه و یک کشور چطور پیشرفت کرد و یا عقب افتاد قضاوت کنند. این موضوع به دانشجویان کمک کند تا اگر در آینده به مقام‌های اجرایی رسیدند، بدانند که هر تصمیم درست یا نادرست آنها در تمام حوزه‌ها از جمله پیشرفت یا پسرفت علم تأثیرگذار است و این مسائل از یکدیگر مستقل نیستند.

کارگاه دانشمند فیلسوف (چه چیز دانشمند را به فیلسوف تبدیل می‌کند) از دهم مهرماه آغاز شده و تا پایان آبان ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ روزهای سه‌شنبه در مرکز آموزش نجوم ادیب وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 356553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.