حفاظت از محیط زیست باید گفتمان قالب جامعه شود

لنجان- یک فعال محیط زیست گفت: اگر انسان ها در رفتار خود نسبت به محیط زیست تجدید نظر نکنند، تعادل انسان و طبیعت برهم خواهد خورد و بهره‌برداری غیر اصولی و عدم توجه به حفاظت از محیط زیست بحران‌هایی را به‌وجود می آورد که به همه نسل‌ها ضرر خواهد زد.

میلاد موذنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، با بیان اینکه تنها راه حفاظت از محیط زیست افزایش همدلی است، اظهار کرد: در سال های اخیر مباحث زیست محیطی مورد توجه قرار نگرفته و این موضوع باعث به وجود آمدن مشکلات زیست محیطی شده چراکه ریشه مشکلات زیست محیطی به عملکرد تک تک افراد جامعه باز می گردد.

وی افزود: مواهب طبیعی و خدادادی همچون آب، خاک، هوا، گیاهان و حیوانات از جمله نعمت‌هایی است که به صورت رایگان در اختیار انسان ها قرار گرفته و همه نسل ها به اندازه یکدیگر حق بهره مندی از این مواهب الهی را دارند از این رو هیچ یک از ما نمی‌توانیم خود را جدا دانسته و مسئولیت را به گردن دیگران بیندازیم چراکه سرنوشت انسان ها با محیط زیست به یکدیگر گره خورده است.

در رفتار خود نسبت به محیط زیست تجدید نظر کنید

این فعال محیط زیست تصریح کرد: اگر انسان ها در رفتار خود نسبت به محیط زیست تجدید نظر نکنند، تعادل انسان و طبیعت برهم خواهد خورد و بهره‌برداری غیر اصولی و توجه نکردن به حفاظت از محیط زیست بحران‌هایی را به‌وجود می آورد که به همه نسل‌ها ضرر خواهد زد.

وی ادامه داد: ‌در چند دهه اخیر به دلیل نبود همدلی بین مردم و مسئولان، عدم نگاه بلندمدت به برنامه ریزی ها و حتی برخوردهای سلیقه‌ای با موضوعات مختلف در حوزه محیط زیست مشکلات متعددی را به همراه داشته و بعضی از فعالیت‌ها همچنان بسیار کُند انجام می‌شود.

موذنی اضافه کرد: مهم‌ترین مشکلات زیست ‌محیطی شهرستان لنجان را می‌توان آلودگی هوا، خاک، آلودگی صوتی و حتی کمبود منابع آبی و خشک شدن زاینده رود دانست، مشکلاتی که در پی بی توجهی به اکوسیستم، نابودی بیشه زارها و درختان و... را  رقم زده و در نهایت سلامتی افراد جامعه را مورد تهدید جدی قرار خواهد داد.

وی عنوان کرد: مشکلات زیست محیطی شهرستان لنجان همواره بر گردن صنایع مختلفی همچون فولاد در شهرستان لنجان قرار داشته که در واقع مهمترین عامل آلودگی هوا نیز در این منطقه به شمار می آیند، اما در کنار صنایع نباید از تردد بالای خوردوهای عبوری و خودروهای قدیمی و تک سرنشین در شهرهای شهرستان لنجان غافل شد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه شناخت و کسب آگاهی از عوامل موثر در آلودگی زیست محیطی منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: کارخانه های فولادی فعال در شهرستان لنجان در لیست صنایع آلاینده استان اصفهان قرار دارند و انتظار می رود مسئولان ارشد استان و شهرستان و همچنین هیئت مدیره این کارخانه ها به رفع این چالش مهم توجه جدی داشته باشند و از سوی دیگر دولت باید بنزین استاندارد تولید، ماشین‌های فرسوده را از رده خارج و از واردات بی‌رویه ماشین بکاهد تا با رفع مشکل ترافیک به آلودگی هوا نیز رسیدگی شود.

حفظ محیط زیست با حمایت و مشارکت مردمی 

وی متذکر شد: در این میان از نقش مردم در حفاظت از محیط زیست نباید غافل شد چراکه حفظ محیط زیست جز با حمایت و مشارکت مردمی میسر نخواهد شد و در این میان یکی از اقدامات اساسی برای رفع مشکلات زیست محیطی، ارتقاء فرهنگی عمومی جامعه است.

موذنی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست باید به گفتمان قالب جامعه تبدیل شود، گفت: رفع همه مشکلات زیست محیطی منوط به تامین اعتبار نبوده و تنها سرمایه گذاری بر روی آموزش و گسترش فرهنگ زیست محیطی شهروندان می تواند از تخریب محیط زیست جلوگیری کند از این رو برای مشکلات زیست محیطی باید راهکار و پشتوانه علمی و عملی داشت تا به موفقیت برسیم.

وی با اشاره به لزوم سازماندهی نیروهای علاقه مند به فعالیت های زیست محیطی، یادآور شد: استفاده از نیروهای مردمی و علاقه‌مند به محیط زیست در مناطقی همچون شهرستان لنجان که به دلیل وسعت نیروهای محیط زیست حضور کمتری در آنجا دارند مثمر ثمر بوده و مسئولیت فعالیت آنها نیز برعهده سازمان‌های مردم نهاد قرار می گیرد و این افراد می توانند بازوی توانمند برای حفاظت از محیط زیست باشند و امیدواریم با پیگیری های انجام شده این طرح در شهرستان لنجان اجرایی شود.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: متاسفانه شهرستان لنجان در چند دهه اخیر با مشکلات فراوانی در حوزه محیط زیست دست و پنجه نرم کرده و خشک شدن زاینده رود بیش از پیش حیات این منطقه را با مخاطره مواجه ساخته از این رو نیاز است مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی نگاهی ویژه به احیاء و زنده نگه داشتن رودخانه زاینده رود داشته باشند و امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد حرکت جدی و اراده جهادی مسئولان برای احیای مجدد زاینده رود در شهرهای مختلف استان اصفهان باشیم.

کد خبر 356453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.