غفلت مسئولان این بار در ورزش همگانی

تیران-رونق ورزش به ویژه ورزش همگانی در شهرستان تیران و کرون نیازمند تشکیل حلقه‌ای بین مردم، مسئولان حوزه ورزش و مشارکت بین بخشی است تا با تشکیل این مثلث شاهد اتفاقات جدیدی باشیم، چرا که امروز متأسفانه ورزش همگانی در این شهرستان کمتر مورد توجه دستگاه‌های متولی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، سازمان بهداشت جهانی، ورزش‌های شهروندی و همگانی را ورزش‌هایی می‌داند که با کمترین هزینه برای همه‌ افراد جامعه در دسترس باشد و هدف از پرداختن به چنین ورزش‌هایی ارتقاء بهداشت سلامت جسمی و روحی جامعه است. به طور کلی، ورزش شهروندی به شکلی از فعالیت‌های جسمی یا حضور منظم در فعالیت‌های جسمانی اطلاق می‌شود که بتواند سلامت بدنی و روانی را بهبود بخشد.

ورزش همگانی با شعار ورزش برای همه، سعی در نزدیک کردن مردم به ورزش دارد به‌گونه‌ای که با توجه به سلیقه و علاقه مردم، در هر مکان و هر زمان با هر بودجه‌ای می‌توانند ورزش کنند.

توسعه و نهادینه‌سازی ورزش در جامعه، نیازمند فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی در خصوص اهمیت ورزش است، مردم باید بدانند با کمترین امکانات و هزینه می‌توان به سمت ورزش روی آورد و در این راه تلاش کنند تا با همکاری سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها از جمله رسانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط بستری مناسب برای ورزش آماده شود.

اقبال عمومی مردم نسبت به همایش‌های ورزشی کم است

توسعه ورزش همگانی بر عهده ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش‌های همگانی قرار گرفته است، اما پیش‌بینی‌هایی در خصوص مشارکت سازمان‌ها و نهادهای اجرایی برای برگزاری باشکوه برنامه‌های حوزه ورزش همگانی صورت گرفته است که باید این وظیفه را سایر نهادها همانند بسیج، شهرداری، دهیاری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هلال احمر نیز انجام دهند.

متأسفانه امروز ورزش همگانی در شهرستان تیران و کرون کمتر مورد توجه دستگاه‌های متولی قرار گرفته به‌گونه‌ای که در شش‌ماهه نخست امسال تنها یک همایش پیاده‌روی به‌عنوان برنامه ورزش همگانی در شهرها و تعدادی از روستاها انجام شده است.

فصل تابستان و بهار با کمترین برنامه سپری شده و دستگاه‌های متولی مسائل مالی و یا نبود هم‌افزایی بین بخشی را در این کوتاهی دخیل می‌کنند که البته باید در این باره تصمیم‌گیری جدی گرفته شود.

مهدی مرادی، رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان تیران و کرون در این باره به ایمنا می‌گوید: ورزش و جوانان شهرستان به تنهایی قادر به اجرای برنامه و اقدامات زیرساختی برای توسعه ورزش همگانی نیست و به مشارکت مدیریت شهری و سایر دستگاه‌های اداری نیازمند است.

 وی ادامه می‌دهد: توسعه ورزش همگانی در سراسر شهرستان و با وجود گستردگی این منطقه نیاز به همکاری شوراهای اسلامی، شهرداری، دهیاری و نهادهای خدماتی و اداری است تا اینکه با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها این اقدام مورد نیاز جامعه انجام شود.

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان تیران و کرون اضافه می‌کند: توسعه فرهنگ ورزش و تحرک نیازمند اقدامات فرهنگی و تبیین اهمیت موضوع ورزش در شهرستان است که در این خصوص مشارکت آموزش و پرورش، رسانه‌ها و تبلیغات محلی است.

وی با بیان اینکه باید آسیب‌شناسی برای استقبال نکردن مردم از برنامه‌های ورزشی نیز انجام شود، خاطرنشان می‌کند: اقبال عمومی مردم نسبت به همایش‌های ورزشی کم است و در حال حاضر نزدیک به دو درصد مردم این شهرستان فعالیت ورزشی دارند که آقایان بیش از خانم‌ها در این حوزه فعال هستند.

اجرای برنامه هیئت‌های ورزشی عادلانه باشد

پیمان شکرزاده، شهردار تیران با اشاره به اهمیت ورزش برای سلامت روحی و جسمی شهروندان، تصریح می‌کند: شهرداری متولی امر ورزش نیست، اما در فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی با سایر دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط مانند هیئت‌های ورزشی مشارکت دارد.

وی می‌گوید: ایجاد بستر برای فعالیت‌های ورزشی در پارک‌های این شهرستان و پارک محلات ایجاد شده و مدیریت شهری با چنین اقداماتی زمینه توسعه ورزش همگانی و بسترسازی برای افزایش تحرک در بین مردم به ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان را فراهم می‌کند.

شیروانیان، شهردار رضوانشهر با انتقاد از بی‌توجهی ورزش و جوانان این شهرستان، اظهار می‌کند: فعالیت‌های ورزشی در این شهر کم رنگ است و نیاز به فعال‌سازی برنامه‌های ورزشی در این منطقه دارد.

وی می‌افزاید: تنها یک سالن ورزشی در این شهر وجود دارد که بهره‌گیری از این فضای ورزشی و انجام فعالیت‌های گسترده‌تری برای ترویج فرهنگ ورزش و رشد استعدادهای ورزشی وجود ندارد.

شهردار رضوانشهر با اعلام آمادگی برای حمایت از برنامه‌های ورزشی تصریح می‌کند: برنامه‌های هیئت‌های ورزشی باید در سراسر شهرستان عادلانه توزیع و اجرایی شود تا اینکه همه از برنامه‌ها بهره ببرند.

زنگ خطری برای مردم

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تیران و کرون با اشاره به خطرات بیماری‌های غیر واگیردار در این شهرستان می‌گوید: بر اساس نتایج طرح غربالگری سلامت شبکه بهداشت و درمان شهرستان تیران و کرون نتایجی به دست آمده که زنگ خطری برای مردم است چراکه ۶۰ درصد افراد مورد هدف در گروه سنی بالای ۳۰ به بیماری‌های غیر واگیر از جمله چاقی و فشارخون مبتلا بوده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: ۱۴ درصد از این گروه هدف نیز دچار فشارخون بالا بوده‌اند که در پرونده سلامت آن‌ها ثبت و تحت مراقبت هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تیران و کرون تأکید می‌کند: بر اساس این آمار برنامه‌ریزی برای انجام ورزش همگانی یک ضرورت و دارای جایگاه و اهمیت خاصی بوده از این رو توجه مردم به ورزش و از طرفی برنامه‌ریزی برای فرهنگ‌سازی برنامه از اهمیت خاصی برخوردار است.

سلامت اجتماعی جامعه با ورزش تأمین می‌شود

مجید حججی، فرماندار شهرستان تیران و کرون با اشاره به لزوم توجه به نشاط اجتماعی اظهار می‌کند: جامعه به شور و نشاط نیاز دارد، اما تعریف مدل و روش برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی مهم است.

وی تصریح می‌کند: ورزش یکی از مدل‌های مهم برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی است که اگر در محلات و مناطق مختلف این اقدام صورت بگیرد، نشاط و سلامت اجتماعی تأمین می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: سلامت اجتماعی جامعه با ورزش تأمین می‌شود و فعالان عرصه ورزش و اداره ورزش و جوانان در تأمین سلامت روحی و جسمی جامعه با استفاده از ظرفیت‌های ورزشی مسئولیت دارند.

کد خبر 356384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.