درک طعم‌ها به محیط بستگی دارد

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد تشخیص طعم غذاها نه تنها با حس بویایی ما ارتباط دارد، بلکه با ورودی‌های حسی دیگر نیز آمیخته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به گفته محققان آنچه ما مشاهده می‌کنیم بر چگونگی درک ما از غذاها اثرگذار است. بنابراین محیطی که ما هنگام صرف غذاها در آن به سر می‌بریم، طعم غذاها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع احساس ما از طعم و مزه غذاها بر بسیاری از انتخاب‌های رژیم غذایی ما حکمروایی می‌کند و درواقع ما تمایل به انتخاب غذاهایی داریم که از خوردن آنها لذت می‌بریم. نکته مهمتر اینکه طعم غذاها، سیگنالهای ضروری را به مغز ما ارسال کرده و به محض تمام شدن غذا،  فوراً  هشداری دریافت می‌کنیم.

مطالعه جدید محققان دانشگاه کرنل در نیویورک نشان می‌دهد مزه‌ای که ما در هنگام غذا خوردن حس می‌کنیم، به طور قابل توجهی تحت تأثیر جایی قرار می‌گیرد که در آن غذا می‌خوریم. بنابراین زمانی که غذا می‌خوریم، نه تنها طعم و مزه و بوی آن را درک می‌کنیم، بلکه ورودی‌های حسی محیط اطرافمان، همچنین ورودی های چشم، گوش و حتی خاطرات ما از محیط اطراف را نیز دریافت می‌کنیم.

محققان آمریکایی از ۵۰ نفر خواستند تا در یک آزمایش واقعیت مجازی (virtual reality) شرکت کنند. سپس به کمک هدست‌های واقعیت مجازی، امکان تجربه سه محیط مختلف شامل اطاقک احساسی، نیمکت پارک و یک انبار غله برای هر شرکت‌کننده فراهم شد. در هر یک از این سه مورد، شرکت‌کنندگان نمونه پنیر مشابهی را صرف کردند. سپس از آن‌ها در مورد نحوه لذت بردن از نمونه پنیر در سه محیط مختلف، سؤال شد.  

نتیجه بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که واقعیت مجازی درک افراد را از طعم غذاها تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال زمانی که افراد پنیر را در انبار غله خوردند، طعم تند و نامطبوعی از آن دریافت کردند. از دیگر موارد سودمند بررسی‌های جدید این است که دانشمندان می‌توانند به سهولت و با هزینه ارزان، تکنولوژی واقعیت مجازی را برای استفاده از ارزیابی حسی غذاها به کار ببرند که یک روش ارزیابی برتر در زمینه علوم حسی محسوب می‌شود.

علم حسی بر چگونگی درک افراد و واکنش آن‌ها نسبت به انواع مختلف غذاها و نوشیدنی‌ها متمرکز است. یکی از کاربردهای مهم این علم گسترش تجربه غذاخوردن در افراد مسن است. برخی از افراد با افزایش سن، بخشی از حس چشیدن و درک طعم غذاها را از دست می‌دهند و تمایل آن‌ها برای خوردن غذاها کمتر شده و ممکن است به غذاهای ناسالم روی بیاورند.

با استفاده از واقعیت مجازی، محققان به آسانی و بدون نیاز به منابع گوناگون شرایط مختلفی را برای صرف غذا ایجاد می‌کنند و افراد می‌توانند از محیط‌های مختلف و مقرون به صرفه برای صرف غذاها بهره مند شوند.

یافته های جدید به تازگی در مجله " Food Science" منتشر شده است.

کد خبر 356316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.