ترکیه؛ هراس در کنسولگری‌ها و سفارت‌ها

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما ربودن نیروهای مرزبان ایرانی در میرجاوه، افشای ابعاد وحشتناک قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه و تهدید داعش برای بمب‌گذاری در سفارت ایران در ترکیه از جمله مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور همسایه است که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تاثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید.

آزادی کشیش جنجالی

image.png

روز جمعه -۲۰ -مهرماه دادگاهی در ترکیه با صدور حکمی با رفع حبس خانگی و آزادی برانسون، کشیش آمریکایی بازداشت شده در سال ۲۰۱۶ در این کشور موافقت کرد. این کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه به سه سال و یک ماه زندان محکوم شده بود، اما با توجه به مدت زمانی که او تحت بازداشت بوده، دادگاه حکم آزادی وی را صادر کرد.

منابع ترکیه‌ای اعلام کردند که چهار تن از شاهدان در پرونده اندرو برانسون، کشیش آمریکایی دستگیر شده در ترکیه شهادت‌های پیشین خود را پس گرفتند. با تغییر شهادت‌ها، دادستان دادگاه خواستار برداشته شدن کنترل‌های قضایی علیه اندرو برانسون شدند. ترامپ در واکنش به این رویداد در توییتر خود نوشت: کشیش برانسون آزاد شد. او به زودی در خانه خواهد بود!

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در پیامی در توئیتر خطاب به دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا نوشت: آقای دونالد ترامپ عزیز همانگونه که همواره اعلام کردم دستگاه قضایی ترکیه یک تصمیم مستقل گرفته است.

دیدار با  مقامات کشورهای همسایه در حاشیه نشست شانگهای

قائم مقام وزیر امور خارجه که برای شرکت در هفدهمین نشست شورای سران دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای به تاجیکستان سفر کرده بود، در روز شنبه - ۲۱ -مهرماه در جریان این سفر با تعدادی از مقامات شرکت کننده در این نشست و همچنین مسئولان دولت تاجیکستان دیدار و رایزنی کرد.

 مرتضی سرمدی، رییس هیات ایرانی در هفدهمین نشست شورای سران دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای در تاجیکستان با «عثمان علی عثمان زاده»، وزیر انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان و «سراج الدین مهرالدین»، وزیر امور خارجه این کشور به صورت جداگانه دیدار و  ملاقات کرد. در ملاقات با وزیر انرژی که رییس تاجیکی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نیز است، طرفین ضمن بررسی آخرین وضعیت همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فنی دو کشور، بر ضرورت گسترش و تقویت این همکاری‌ها در چارچوب کمیسیون مشترک اقتصادی تاکید کردند.

سرمدی در ملاقات با وزیر امور خارجه تاجیکستان با اشاره به پیوندهای عمیق دو ملت و یادآوری سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران که همواره حمایت از پیشرفت و توسعه تاجیکستان بوده است، بر لزوم گشوده شدن فصل جدیدی از همکاریهای همه جانبه دو کشور تاکید کرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه هفدهمین اجلاس شورای رؤسای دولت های سازمان همکاری شانگهای، در شهر دوشنبه، با عبدالله عبدالله رئیس اجرائی دولت افغانستان نیز  دیدار کرد.

بر اساس اعلام سفارت ایران در تاجیکستان، در این دیدار طرفین آخرین وضعیت روابط دو جانبه را بررسی و بر ضرورت تقویت آن تاکید کردند.

انتشار خبر بمب گذاری و تخلیه سفارت ایران در ترکیه 

 در پی ادعای بمب گذاری انتحاری در سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکار و تخلیه آن، سخنگوی وزارت امور خارجه با تکذیب این خبر اظهار کرد: چنین خبر و ادعایی کذب محض است و پرسنل سفارت ما در سلامت و امنیت کامل در محل کار خود حضور دارند و مشغول کار روزانه خود هستند.

روز دوشنبه ۲۳ مهرماه ۹۷ برخی رسانه‌های ترک در خبری فوری ادعا کردند که نیروهای امنیتی ترکیه پیامی مبنی بر یک حمله انتحاری به ساختمان سفارت ایران در آنکارا دریافت کرده‌اند که در پی آن خیابانی که ساختمان سفارت ایران در ترکیه در آن واقع شده، بسته شده و اقدامات امنیتی شدیدی در محل حکم‌فرما است. پلیس ترکیه نیز سفیر ایران را از ساختمان سفارت خارج و سفارت را تخلیه کرده است.

بعد از انتشار این خبر محمدابراهیم طاهریان فرد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با بیان اینکه حمله انتحاری به سفارت تنها یک تهدید بود، تأکید کرد: اقدام خاصی صورت نگرفته و اوضاع در کنترل و عادی است.

وی تصریح کرد: تهدید توسط فردی منتسب به داعش انجام شده و پلیس ترکیه در پی این تهدید، اقدامات و تدابیر امنیتی را در اطراف سفارت تشدید کرده است.

ربوده شدن نیروهای ایران در میرجاوه

بامداد روز سه‌شنبه-۲۴ -مهرماه در منطقه میرجاوه  تعدادی از نیروهای  ایرانی ربوده شدند که گروهک تروریستی «جیش‌العدل» مسئولیت آن را به عهده گرفت. در پی ربایش این نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران مستقر در پاسگاه میل مرزی ۱۰۳ و انتقال آن‌ها به داخل خاک پاکستان، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکومیت و ابراز انزجار از این اقدام تروریستی و شرارت آمیز و با توجه به اقدامات صورت گرفته اظهار کرد: دستیار وزیر امور خارجه در غرب آسیا از سفیر پاکستان خواسته است تا دولت آن کشور در چارچوب روابط دو جانبه و اصل حسن همجواری و تعهدات ناشی از قراردادهای دو جانبه و مقررات حقوق بین الملل، بی درنگ تمامی امکانات و اقدامات لازم را برای آزاد سازی نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران و دستگیری تروریست های شرور به کار گیرد. همچنین از سفیر پاکستان خواسته شد مراتب را هر چه سریعتر به دولت خود در اسلام آباد منعکس کرده و وزارت امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران را از نتایج اقدامات به عمل آمده مطلع نماید.

 پیرو این اقدام؛ وزارت امورخارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام همکاری نیروهای نظامی این کشور با ایران برای یافتن نیروهای ایرانی ربوده شده، تاکید کرد که اسلام آباد برای پیدا کردن این نیروها از هیچ تلاشی مضایقه نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان تصریح کرد: نیروهای نظامی هر دو کشور تحت سازوکار مشترکی که از سال گذشته ایجاد شده است، در حال تلاش برای یافتن این افراد هستند. همچنین از هیچ تلاشی برای کمک به برادران ایرانی‌مان برای یافتن این نیروها مضایقه نخواهیم کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در نامه‌ای به همتایان پاکستانی خود خواهان تلاش مقامات پاکستان برای آزادی نیروهای مرزبان ایرانی شدند.

تأکید ایران و روسیه بر فراهم کردن حداکثر تسهیلات روادیدی

مسکو

 در جریان برگزاری ششمین اجلاس کنسولی میان جمهوری اسلامی ایران و فدارسیون روسیه که در مسکو به ریاست مدیران کنسولی دو کشور برگزار شد، طرفین ضمن ابراز رضایت از روند رو به رشد روابط دو کشور در همه زمینه‌ها، بر عزم خود برای گسترش هر چه بیشتر مناسبات مردم با مردم و فراهم کردن حداکثر تسهیلات روادیدی جهت اتباع یکدیگر در خاک خود تاکید کردند.

موضوع صدور روادید الکترونیک و فرودگاهی جهت اتباع طرفین، انتقال محکومین، معاضدت قضایی و همکاری‌ها برای مقابله با قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان و نیز جرائم سازمان یافته، ارتقای همکاری هر چه بیشتر پلیس ، وزارتخانه‌های دادگستری و کشور طرفین مورد تبادل نظر و تفاهم واقع شد. مقرر شد اجلاس بعدی در تهران و به میزبانی طرف ایرانی برگزار شود.

استعفای نخست‌وزیر ارمنستان 

پاشینیان

 «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان که پیش‌تر رهبری جناح مخالف را برعهده داشت، روز چهارشنبه -۲۵ مهر-اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند تا بدین ترتیب پارلمان این کشور منحل شده و امکان برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم آید. وی در ماه مه پس هفته‌ها تظاهرات مردم علیه دولت به قدرت رسید و در حال حاضر ضمن اعلام این که ترکیب فعلی پارلمان بازتابی از واقعیت سیاسی کشورش نیست تقاضای انتخابات پارلمانی زود هنگام دارد. 

پاشینیان تصریح کرد: هدف استعفای من شانه خالی کردن از مسئولیتی نیست که برعهده گرفته‌ام، بلکه اقدام در راستای ایجاد امکان برگزاری انتخابات زودهنگام و بازگشت کامل قدرت به دست مردم است.

فاش شدن ابعاد هولناک قتل جمال خاشقجی

جمال خاشقجی

در هفته ای که گذشت، روند پیگیری قتل خبرنگار عربستانی نه تنها در منطقه بلکه در عرصه بین المللی بازتاب گسترده ای داشت و اعضای جامعه بین الملل به این واقعه واکنش نشان دادند، اما آخرین خبرها که روز چهارشنبه- ۲۵ مهرماه- توسط منابع ترکیه ای اعلام شد حکایت از آن دارد که؛ مقامات ترکیه نوارهای صوتی ضبط شده‌ای در اختیار دارند که تایید می‌کنند سرهنگ صلاح الطبیقی، رییس پزشکی قانونی امنیت عمومی عربستان کسی بوده که جسد جمال خاشقجی را مثله کرده و از دستیارانش خواسته در زمان مثله کردن بدن او موسیقی گوش کنند.

 منابع ترکیه‌ای اظهار داشتند، قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی تنها در هفت دقیقه صورت گرفته و تیم امنیتی هیچ تحقیقی از او انجام نداده‌ و این اشاره صریح به این دارد که آنها دستوراتی را از بالادستی‌ها درباره قتل او بدون نیاز به بازجویی از او گرفته بودند.

الطبیقی همراه ۱۵ سعودی بوده که با دو جت اختصاصی در دو پرواز جداگانه از امارات و مصر در همان روزی که خاشقجی ناپدید شد، وارد ترکیه شده و همان روز نیز ترکیه را ترک کرده است. پیشتر منابع رسمی ترکیه‌ای گفته بودند، کنسول سعودی قبل از رسیدن تیم بازپرسان ترکیه را به مقصد ریاض ترک کرده است.

دادستانی ترکیه اعلام کرده، ادله و مستنداتی در داخل منزل کنسول درباره خاشقجی کشف شده است. دستیابی به این مدارک فرضیه قتل خاشقجی در کنسولگری را تقویت می‌کند.

گردآوری و تنظیم از: پاتریک ساهاکیان-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 356307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.