طرح خانه مسافر در باغبادران به تصویب رسید

لنجان-رییس شورای اسلامی باغبادران گفت:استفاده از ظرفیت قانونی خانه مسافر جهت صدور مجوز برای مراکز اقامتی شهر یکی از راهکارهایی بود که می توانست ساماندهی مراکز و مجتمع های ویلائی را در باغبادران رقم بزند و این واحدهای اقامتی را در زمره یکی از انواع مراکز گردشگری قرار دهد.

حجت الله امینی باغبادرانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان با بیان اینکه طبیعت بکر و فرهنگ مهمان‌پذیری اهالی باغبادران باعث شده تا این شهر مقصد گردشگران زیادی قرار گیرد، اظهار کرد: این روزها زاینده رود تنها تا باغبادران زنده است و آنانی که دلتنگ خروش زاینده رود می شوند و با حیات این رود زندگی می کنند باغبادران را به عنوان نزدیکترین مقصد سفر خود انتخاب کرده و این مسئله بهانه ای شده تا باغبادران در طول سال شاهد خیل عظیم مسافرین و گردشگران باشد.

وی افزود: حضور خیل گردشگران آن هم بدون کوچکترین برنامه ریزی می‌تواند آسیب‌های زیست محیطی، اجتماعی و در برخی موارد آسیب‌های اخلاقی را برای شهر و شهروندان به همراه داشته باشد.

فعالیت ۷۰۰ مجتمع ویلائی در باغبادران

رییس شورای اسلامی شهر باغبادران تصریح کرد: وجود حدود ۷۰۰ مجتمع ویلائی، خدماتی در شهر باغبادران زمینه اقامت گردشگران را در این شهر ساحلی فراهم کرده، اما نباید فراموش کرد سود حاصل از اجاره این ویلاها صرفاً در اختیار مالکان و واسطه‌ها قرار می‌گیرد این در حالی است که تراکم مسافر در شهر باغبادران هزینه های زیادی را برای شهروندان و شهرداری ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: امروز ساماندهی مراکز اقامتی، نظارت بر مراکز اقامتی و جلوگیری از تبعات اجتماعی و اخلاقی آن در صدر مطالبات شهروندان باغبادران از مدیریت شهری، مسئولان و متولیان گردشگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

امینی اضافه کرد: ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر شهر باغبادران نیز دو سال است به صورت جدی ساماندهی و نظارت بر این مراکز و مجتمع های ویلائی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی عنوان کرد: شناسایی، کدگذاری و شناسنامه دار کردن مراکز اقامتی، برگزاری جلسه با ویلاداران و مالکان این مراکز، شناسایی کلید داران و واسطه ها، انتخاب پنج نفر از بین مالکان به عنوان نماینده جهت برنامه ریزی و هماهنگی و حضور در جلسات تصمیم گیری از اقداماتی است که در طول این مدت از سوی  ستاد احیاء امر به معروف با همکاری نهادها و افراد عضو ستاد صورت گرفته است.

رییس شورای اسلامی شهر باغبادران با بیان اینکه فعالیت سازماندهی‌نشده مردم محلی برای اسکان مسافران در خانه‌های محلی علاوه‌ بر اینکه می‌تواند به تضعیف حقوق گردشگران منجر شود، در مجموع به مسائل اجتماعی، فرهنگی و... نیز آسیب می رساند، خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان متولی اصلی ساماندهی گردشگری در شهرستان ها بوده و به همین منظور جلسات متعددی با معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و همچنین کارشناسان این حوزه و نمایندگان ویلاداران در راستای نظام بخشی و نظارت بر این مراکز و مجتمع های ویلائی برگزار شده است تا بتوانیم راهکارهای عملیاتی را در این حوزه اجرایی کنیم.

طرح خانه مسافر در باغبادران به تصویب رسید

وی با اشاره به تصویب طرح خانه مسافر در باغبادران، یادآور شد: استفاده از ظرفیت قانونی خانه مسافر جهت صدور مجوز برای مراکز اقامتی شهر یکی از راهکارهایی بود که می‌توانست ساماندهی مراکز و مجتمع‌های ویلائی را در باغبادران رقم بزند چراکه «خانه‌مسافر» در زمره یکی از انواع مراکز گردشگری قرار دارد، بنابراین  ملزم به رعایت اصول آیین نامه تاسیسات گردشگری است.

امینی با بیان اینکه سازمان گردشگری با تدوین سیاست‌ها، زمینه لازم را برای نظارت بر فعالیت‌ مجموعه‌های اقامتی فراهم و قواعد بازار را نیز بر آنها اعمال می کند، متذکر شد: با تصویب این طرح کلیه مالکان مراکز تفریحی و اقامتی شهر باغبادران که قصد پذیرش مسافر را دارند باید مراحل صدور مجوز خانه مسافر را طی کنند تا از این طریق ساماندهی و نظارت بر ورود و خروج مسافر و ثبت اطلاعات هویتی آنان انجام گیرد.

وی افزود: مجموعه‌های خدماتی و تفریحی و رفاهی باغبادران به چهار دسته تقسیم می شود، عده‌ای از مالکان صرفا جهت استفاده خود و خانواده از ویلا استفاده کرده و تحت هیچ شرایطی پذیرش مسافر ندارند، تعدادی از مجموعه های رفاهی، تفریحی با نظارت دقیق و کامل مالک و یا مدیر مجموعه در اختیار مسافر قرار می گیرد که مالک با تشخیص هویت مسافر و گردشگر و ثبت اطلاعات شناسایی و دریافت مدارک نسبت به اجاره اقدام می کند.

رییس شورای اسلامی شهر باغبادران تصریح کرد: تعدادی دیگر از مجموعه های خدماتی و تفریحی، رفاهی باغبادران صرفاً در اختیار ادارات، نهاد ها، ارگان ها و شرکت های دارای هویت قرار دارد که در فواصل مختلف ماهیانه، فصلی و یا سالیانه عقد قرار داد کرده و مستاجر نیز به صورت منظم نسبت به اعزام پرسنل خود اقدام می کند.

وضعیت نابسامان اجاره ویلا در باغبادران

وی ادامه داد: این سه دسته هیچگونه مشکل خاصی را نداشته و به نوبه خود باعث ایجاد نشاط و استفاده از ظرفیت گردشگری و رفت و آمد مسافران با رعایت حقوق  شهروندان شده‌اند، اما چهارمین دسته از مالکان که باعث ایجاد حساسیت به جا بین مسئولان ذیربط و شهروندان شده اند مالکانی هستند که بدون قید و شرط و فقط در ازای دریافت وجه و بدون توجه به نسبت افراد اقدام به اجاره دادن ویلا کرده و صرفا با هدف در آمد زائی بدون توجه به تبعات و آسیب‌های این اقدام به فرهنگ و امنیت و وجهه شهر و شهروندان پذیرش مسافر دارند.

امینی اضافه کرد: این دسته از مالکان مراکز و مجتمع های ویلائی باعث ایجاد زحمت مضاعف برای کلیه دستگاه‌های اجرائی، انتظامی و امنیتی منطقه شده‌اند.

وی عنوان کرد: با توجه به استقبال گردشگران اخیراً برخی مسافران با هدف استفاده از فضاهای عمومی پارک و بیشه زاران از سوئیت ها، پانسیون ها، آپارتمان و یا منازل شهروندان در بافت مسکونی شهر استفاده می‌کنند، این روش نیز به سرعت رو به افزایش بوده و در صورت عدم توجه، برنامه ریزی و نظارت می‌تواند آسیب‌های جدی و غیرقابل جبرانی را برای امنیت اخلاقی و اجتماعی شهر ایجاد کند.

لزوم تدوین و ابلاغ طرح جامع گردشگری باغبادران

رییس شورای اسلامی شهر باغبادران خاطرنشان کرد: با پیشنهاد شورای اسلامی شهر باغبادران و استقبال معاون گردشگری استان اصفهان مقرر شد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در اسرع وقت طرح جامع گردشگری باغبادران را با نگاه ویژه از زوایای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصاد شهری و شهروندی با همکاری مدیریت شهری تدوین و ابلاغ کند.

وی متذکر شد: تعداد قابل توجهی از مجموعه‌های اقامتی و ویلاها به صورت غیر قانونی اقدام به احداث بنا در حریم رودخانه زاینده رود کرده‌اند و با انحصار حریم رودخانه که باید به صورت عمومی در دسترس شهروندان و گردشگران قرار گیرد اقدام به کسب درآمد می کنند که این مسئله چالش‌های متعددی را به همراه داشته است.

امینی یاداور شد: این موضوع باعث ایجاد تراکم  حضور گردشگر در فضاهای محدود عمومی شهری شده که خدمات رسانی در آن برای شهرداری بسیار پر هزینه است، از سوی دیگر به دلیل عدم برنامه ریزی دقیق و مدون حضور گردشگر تاثیر قابل توجهی در اقتصاد شهری و شهروندان نداشته در شرایطی که صنعت گردشگری می تواند سهم بسزائی در ایجاد اشتغال پایدار منطقه داشته باشد.

کد خبر 356252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.