اصفهان دچار خشکسالی "آب‌شناسی" است/نیمه اول پاییز آلودگی مستمر نداریم

سرپرست اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه ۸۵ درصد ذخیره سدهای استان خالی است گفت هیچ مدرکی دال بر اینکه از روند خشکسالی خارج شده‌ایم وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا خورشیدی صبح امروز (چهارشنبه) در نخستین نشست خبری خود در خصوص وضعیت جوی استان اصفهان اظهار کرد: مهر ماه سال گذشته بارشی نداشتیم اما در حال حاضر در اکثر استان‌ها بارش گزارش شده است و نسبت به بلندمدت شرایط و تغییرات بهتری داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه میانگین ارتفاع بارش بلندمدت در استان اصفهان ۰.۸ میلی‌متر  است، افزود: میزان بارش در ایستگاه کوهرنگ نیز ۷.۵ میلی‌متر گزارش شد . ضمن اینکه میانگین ارتفاع بارش در سال زراعی جاری ۲.۷ میلی متر اعلام شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۳ درصد افزایش داشته است.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشار به اینکه میانگین بارش در استان اصفهان در پاییز امسال ۴۰ میلی متر گزارش شده است، اضافه کرد: میانگین ارتفاع بارش در سال زراعی گذشته برابر با ۱۱۴ میلی متر بود که نسبت به بلند مدت مشابه ۲۷ درصد کاهش و نسبت به سال زراعی دو سال گذشته ۱۴ درصد کاهش داشته است.

وی با ابراز تأسف از اثرات عمیق خشکسالی بر وضعیت اجتماعی جامعه، اظهار کرد: استان اصفهان در سال گذشته وضعیت سختی را پشت سر گذاشت که تأثیر تغییرات خشکسالی اجتماعی به مراتب بدتر از تأثیرات خشکسالی هیدرولوژیکی و اقتصادی بوده است؛ متأسفانه مبنای تخصیص بودجه و اعتبارات خشکسالی از نوع هیدرولوژیکی در نظر گرفته می‌شود و تبعات اجتماعی آن را درنظر نمی‌گیرند.

خورشیدی با تأکید بر اینکه در ۱۰ سال گذشته وضعیت بدی در حوزه خشکسالی در استان اصفهان داشته‌ایم، گفت: استان اصفهان تاکنون درگیر درجات مختلفی از خشکسالی بود به نحوی که خشکسالی شدید بیش از  ۵۰ درصد، خشکسالی متوسط ۳۳ درصد و خشکسالی بسیار شدید ۱۰ درصد استان را فرا گرفته است.

وی در خصوص عوامل مؤثر بر بارش‌های اخیر تصریح کرد: پدیده بلاکینگ یکی از پدیده‌های مؤثر در افزایش بارش‌ها بوده است که در لایه‌های میانی جو بر روی اروپا سبب هدایت امواج حامل رسانه‌های بارشی به عرض‌های جنوبی‌تر شده و عبور جریانات از روی ایران باعث بارش‌های پاییزی بهتری نسبت به سال قبل می‌شود.

وقوع پدیده ال نینو در ایران

سرپرست اداره کل هواشناسی استان  اصفهان با تأکید بر سرد شدن بیشتر هوا در دو ماه آینده گفت: ایجاد بلاکینگ، پدیده ال نینو ، ناهنجاری‌های دمایی و دمای آب و رطوبت مدیترانه باعث سردتر شدن هوا و بارش‌های بیشتر در ایران خواهد شد.

وی در خصوص بارش‌های رگباری در استان اصفهان طی هفته گذشته گفت: در این بازه زمانی با فعالیت امواج شمالی بر روی مناطقی از استان از جمله کاشان، خوروبیابانک، خوانسار، ورزنه، گلپایگان و اردستان بارش های رگباری در حد نرمال و فراتر از نرمال اتفاق افتاده است.

خورشیدی با بیان اینکه از اواخر مهر ماه شاهد گذر سامانه غربی از روی مدیترانه و فعال شدن سامانه مدیترانه‌ای خواهیم بود، اضافه کرد: انتظار می رود طی فصل پاییز سال جاری بیش از سال گذشته و در حد نرمال تا بیش از نرمال در نیمه غربی استان و با آغازی زودهنگام باشد.

وی در خصوص وضعیت دمایی استان اصفهان در فصل پاییز نیز گفت: با توجه  به گذر امواج نسبتاً سرد طی پاییز ۹۷ انتظار می رود میانگین دما در حد نرمال تا یک درجه سانتی گراد فراتر از نرمال باشد. گرچه در بازه های زمانی کوتاه مدت شرایط میانگین دمای کمتر از نرمال وجود دارد.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان  اصفهان با بیان اینکه اصفهان دچار خشکسالی "آب شناسی" است، اظهار کرد: این نوع خشکسالی در سال زراعی جاری کاملا محسوس خواهد بود و مدیریت جدی در منابع آب از مهم ترین اولویت های استان خواهد بود.

وی تصریح کرد: لازم است هر گونه توسعه ای در زمینه های کشاورزی و صنعتی با توجه به کمبود بارش و واقعیت های اقلیم هر منطقه و شرایط خشکسالی، طراحی و اجرا شود و در غیر این صورت حتی با دریافت بارش های نرمال، مشکلات ایجاد شده در بخش آب استان برطرف نشده و حتی تشدید نیز خواهد شد.

نیمه اول پاییز آلایندگی مستمر نداریم

خورشیدی ادامه داد: با توجه به عبور امواج ناپایدار و ایجاد ناپایداری طی نیمه اول پاییز سال جاری برخلاف سال گذشته شرایط انباشت آلاینده های جوی به صورت مستمر پیش بینی نمی شود.

وی با ارایه توصیه های کاربردی هواشناسی در بخش کشاورزی اظهار کرد: با توجه به پیش بینی بارش های زودهنگام پاییزی توصیه می شود تاریخ کشت دیم در مناطق دیم کاری بر اساس تقویم نرمال زراعی منطقه و حتی حدود ۱۰ روز زودتر صورت پذیرد.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان  اصفهان در خصوص باروری ابرها در استان اصفهان گفت: باید برای باروری ابرها ، ابری وجود داشته باشد و این چالش دنیاست که بخواهیم بارش‌ها را به این روش نسبت دهیم؛ باروری ابرها بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد نمی‌تواند در افزایش بارش‌ها مؤثر باشد و در هر موقعیت، محیط یا فصلی امکان انجام باروری ابرها وجود ندارد و این امر در کل دنیا هنوز یک راهکار عملیاتی و اجرایی مؤثر نیست.

وی گفت: همچنین سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرده است که مناطقی با بارش سالانه کمتر از ۲۵۰ میلیمتر برای باروری ابرها مناسب نیست و برای مناطق خشک این امر با ریسک بسیاری مواجه است و برای باروری ابرها مناطق پربارش در اولویت هستند.

۸۵ درصد ذخیره سدهای استان اصفهان خالی است

خورشیدی با بیان اینکه ۸۵ درصد ذخیره سدهای استان خالی است، افزود: منابع آبی استان به بدترین وضع خود رسیده‌اند و سال گذشته علاوه بر بی‌بارشی دمای هوای بالا هم اثرات بدی داشته است و خشکسالی از نوع آب‌شناسی امسال هم به شدت وجود دارد و هیچ مدرکی دال بر اینکه از روند خشکسالی خارج شده‌ایم وجود ندارد.

وی با انتقاد از بحث‌های مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر خارج شدن از خشکسالی گفت:این حرف‌ها پایه و اساس درستی ندارد و باید همه مدارک و مستندات آن ذکر شود؛ خشکسالی آب‌شناسی و هیدرولوژیکی همچنان در استان اصفهان وجود دارد و بارش‌های کنونی و آینده تنها به عنوان مسکّن عمل خواهند کرد.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان  اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ استان در وضعیت زیر نرمال قرار دارد، افزود: اصفهان جزء این استان‌ها نیست و در استان‌هایی که بالای وضع نرمال هستند استان اصفهان در رده چهارم از نظر درصد بارش‌ها قرار دارد.

کد خبر 356243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.