کارگران مهاجر، بازیگران اصلی اقتصاد با دستمزد ناچیز

عبدالحسین ساسان گفت: نیروهای کار خارجی با ورود به هر کشور جزو بازیگران اقتصادی آنجا محسوب می شوند اما با وجود اینکه تلاش و وقت بیشتری صرف می‌کنند، حقوق و دستمزد کمتری نسبت به شهروندان کشور میزبان دارند.

عضو سابق هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در پاسخ به اینکه حمایت مالی اخیر رییس جمهور پاکستان از مهاجران افغان چه تاثیری بر خروج آنها از ایران و عملکرد آنها در پاکستان دارد، گفت: عمران‌خان، از ورود مهاجران افغان به پاکستان استقبال کرده و قول حمایت‌های مالی و حتی دریافت یارانه به آنها داده است و بی‌شک رییس جمهور پاکستان با این قول یک نیروی کار ماهر که در ایران آزموده شده و پیشرفت کرده را به سمت اقتصاد کشور خود جلب خواهد کرد.

ساسان با اشاره به اینکه عمران‌خان با حمایت مالی از مهاجران افغان یک ثروت بادآورده را به دست می‌آورد، افزود: به احتمال زیاد در صورت خروج نیروهای کار افغان از ایران، کمبود نیروی کار در کشور افزایش می‌یابد و این درحالی است که نیروی کار ایرانی در واقع سوادی جز دانش عمومی که در مراکز تحصیلی فراگرفته ندارد در حالیکه نیروی کار افغان به رغم نداشتن تحصیلات آکادمیک از دانش اقتصادی-‌عمرانی قابل توجهی برخوردار است.

عضو سابق هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به نادیده گرفتن حقوق کارگران خارجی در ایران که تعداد غالب آنها را افغان‌ها تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: نیروهایی که به قصد کار از افغانستان به ایران مهاجرت می‌کنند، از حقوق برابر با نیروی کار ایرانی محروم اند و امتیازات فراوانی از آنها به دلیل افغان بودن کسر می شود.

وی افزود: مهاجران افغان که در ایران مشغول به کار هستند با حقوق تقریباً ناچیزی فعالیت می‌کنند و به رغم اینکه حق بیمه و بازنشستگی دریافت نمی‌کنند اما خود را با شرایط وفق داده و در برخی از موارد کارکرد بیشتر و عملکرد بهتر نسبت به کارگران ایرانی دارند.

این تحلیل‌گر و کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه چرا کارگران افغان از طرف کارفرمایان خود بیمه نمی‌شوند، گفت: به احتمال زیاد پرداخت نکردن حق بیمه کارگران افغان حاضر در ایران به دلیل غیر قانونی بودن مهاجرت آنها به ایران است و در صورتی که بیمه‌ای برای آنها در نظر گرفته شود، شناسایی شده و با بازگشت اجباری به کشور خود مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه در صورت خروج نیروی افغان از کشور امکان افزایش سطح دستمزد کارگرها وجود دارد، افزود: این در حالی است که خروج کارگران افغان از ایران منجر به ایجاد اشتغال و افزایش فرصت‌های کاری برای کارگران ایرانی شود.

عضو سابق هیئت علمی دانشگاه اصفهان در پاسخ به اینکه حمایت مالی اخیر رییس جمهور پاکستان از مهاجران افغان چه تأثیری بر خروج آنها از ایران و عملکرد آنها در پاکستان دارد، گفت: عمران‌خان، از ورود مهاجران افغان به پاکستان استقبال کرده و قول حمایت‌های مالی و حتی دریافت یارانه به آنها داده است و بی‌شک رییس جمهور پاکستان با این قول یک نیروی کار ماهر که در ایران آزموده شده و پیشرفت کرده را به سمت اقتصاد کشور خود جلب خواهد کرد.

ساسان با اشاره به تبعات خروج کارگران افغان از کشور، افزود: با توجه به اینکه تعداد زیادی از مهاجران افغان از راه‌های غیر قانونی وارد کشور شده‌اند و هیچ‌گونه سندی برای احراز هویت خود ندارند، نه تنها آمار دقیقی از حضور افغانستانی‌ها در ایران در دست نیست بلکه پیش‌بینی تأثیر خروج آنها بر اقتصاد ایران غیرممکن است.

به گزارش ایمنا، از خردادماه سال‌جاری خبرهایی مبنی بر خروج و مهاجرت کارگران افغان به مقصد دیگر کشورها از جمله پاکستان منتشر شد که دلیل آن را کاهش ارزش پول ایران و افزایش نرخ دلار اعلام می کردند.

در منابع خبری آمده است که بیشتر کارگران افغان، حقوق و دستمزد خود را برای تأمین معیشت خانواده‌هایشان به افغانستان ارسال می‌کنند بنابراین با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی کشور ما این کارگران مجبور به ترک ایران و مهاجرت دوباره شده‌اند.

کد خبر 356193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.