عوامل خطرساز بروز بیماری سوء‌هاضمه چیست؟

متخصص بیماری‌های داخلی درمورد عوامل خطرساز بروز بیماری سوء‌هاضمه گفت: استفاده از داروهای بروفن، ناپروکسن، آسپرین و دیگر داروهای مسکن و مصرف کافئین در قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، استعمال سیگار از عوامل خطرساز بروز بیماری سوء‌هاضمه هستند.

کیوان محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به  بیماری شایع سوءهاضمه در بین برخی از جوانان اظهار کرد: سوءهاضمه با توجه به سبک زندگی و نحوه تغذیه در بین جوانان بروز می‌کند. سوءهاضمه مجموعه‌ای از علائم است که در افراد مختلف وابسته به وضعیت آن‌ها با شدت و ضعف نشان داده می‌شود.

وی درباره علائم این بیماری گفت: علائمی مانند احساس درد و ناراحتی در قسمت بالای شکم، نفخ شکم، آروغ زدن، تهوع، احساس پری شکم و سیری زودرس از مجموعه علائمی است که در افراد مبتلا به بیماری سوءهاضمه دیده می‌شود.

این متخصص بیماری‌های داخلی معتقد است در بسیاری از موارد علت خاصی برای این بیماری پیدا نمی‌شود و به صورت یک اختلال اولیه نشان داده می‌شود که نشان‌دهنده بیماری یا مشکل خاصی نیست و بیشتر ناشی از سبک زندگی و نحوه تغذیه ناسالم فرد است.

وی ادامه داد: ممکن است بیماری سوءهاضمه با اختلالات دیگر گوارشی مثل بیماری زخم معده، ریفلاکس یا بازگشت اسید معده به مری نیز همراه باشد.

محمدی با بیان اینکه یک سری عوامل خطرساز بروز این بیماری مطرح می‌شوند، افزود:  مصرف کافئین که در قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا وجود دارد. مصرف نوشیدنی‌های الکلی، استعمال سیگار و استفاده از داروهای مسکن مانند بروفن، ناپروکسن، آسپرین و دیگر داروهای مسکن از عوامل خطرساز بروز بیماری سوءهاضمه در اشخاص هستند.

وی با تأکید بر اینکه تشخیص این بیماری به صورت بالینی است و پزشک با توجه به معاینه و شرح حال اخذ شده از بیمار نسبت به تشخیص اقدام می‌کند، افزود: بعد از تشخیص بیماری توصیه‌هایی مبنی بر پیشگیری و درمان به بیمار ارائه می‌شود. گاهی اوقات هم نیاز بررسی وجود میکروب در معده و آندوسکوپی در فرد وجود دارد.

این متخصص بیماری‌های داخلی معتقد است برای درمان و به حداقل رساندن مشکلات افرادی که با این اختلال درگیر هستند در وهله اول اصلاح شیوه زندگی مطرح است. پیروی کردن از یک سبک زندگی و رژیم غذایی سالم نیز در کنترل علائم این بیماری بسیار مؤثر است.

وی یادآور شد: مصرف غذا در حجم کمتر و دفعات بیشتر، پرهیز از مصرف نوشابه‌های گازدار و کافئین و نوشیدنی‌های الکلی، جویدن آهسته و کامل غذا، دوری کردن از بلع کامل هوا همراه با غذا خوردن، منع استفاده از دخانیات و آدامس جویدن و خوردن نوشیدنی‌های گازدار، پرهیز از نوشیدن با نی یا غذا خوردن سریع و منع خالی ماندن معده و مصرف نکردن اسنک‌های میان وعده به بیمارانی که دچار سوءهاضمه هستند، توصیه می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: معمولاً حفظ کردن وضعیت عمودی بدن بعد از غذا خوردن به این گروه از بیماران توصیه می‌شود. بایستی تا حدود دو ساعت بعد از غذا خوردن از دراز کشیدن پرهیز کنند و با این کار اجازه دهند غذا در مسیر سیستم گوارشی عبور کند.

وی به حداقل رساندن استرس را از دیگر عملکردها برای کاهش بیماری سوءهاضمه دانست و افزود: در جهت کنترل علائم این بیماری می‌توانیم از روش‌های ریلکسیشن، مدیتیشن، یوگا و تکنیک‌های ریلکس‌تراپی عضلانی استفاده کنیم. دارو هم در جهت کنترل اختلالات خلقی افسردگی می‌توان استفاده کرد و داشتن یک فعالیت بدنی منظم در جهت کنترل علائم بیماری سوءهاضمه بسیار کمک‌کننده است.

این متخصص بیماری‌های داخلی با بیان اینکه در صورتی که با اصلاح شیوه زندگی موفق به کنترل علائم نشدیم درمان‌ها وابسته به نیاز بیمار انتخاب می‌شوند، گفت: درمان‌های کاهنده اسید و کاهنده گاز در سیستم گوارشی، محرک‌های سیستم گوارشی و درمان‌های روان‌شناسی در صورت نیاز بیمار تجویز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: داروهایی که به عنوان کاهنده اسید استفاده می‌شوند در صورتی که به طور ناگهانی استفاده آن قطع شود در بعضی از افراد موجب تشدید علائم به صورت موقت می‌شوند و لازم است کسانی که داروهای کاهنده اسید را به طور طولانی‌مدت مصرف می‌کنند برای قطع آن زیر نظر پزشک اقدام کرده و به تدریج این کار را با جایگزینی داروهای دیگری انجام دهند.

 

کد خبر 356185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.