اصفهان باید به حلقه جهانی وصل شود/ شعار شفافیت متعلق به شهرداری است

شهردار اصفهان گفت: اصفهان دیگر ظرفیت صنعت را ندارد، بلکه شهری فراصنعتی است که باید به حلقه جهانی وصل شود؛ ما استعدادهای توانمندی داریم که باید بین‌المللی باشند، اصفهان باید محل خلق ارزش باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت‌الله نوروزی صبح امروز _سه‌شنبه ۲۴ مهرماه_ در جمع خبرنگاران با اشاره به روز ملی پارالمپیک اظهار کرد: امروز روز مهمی برای ورزشکارانی است که در رشته پارالمپیک فعالیت دارند، خوشبختانه ورزشکارانی که چند روز اخیر  در بازی‌های پاراآسیایی شرکت کردند توفیقاتی زیادی برای کشور و استان به ارمغان آوردند.

وی  با بیان اینکه ۱۵ مهرماه سال ۹۶ رسماً کار خود را در شهرداری اصفهان آغاز کردم، گفت: روز یکشنبه ۱۵ مهرماه ۹۷ گزارش فعالیت‌های یک‌ساله گذشته شهرداری اصفهان را به طور مختصر به شورای اسلامی شهر ارائه کردیم و امروز برحسب و مقتضای نوع سوالاتی که از سوی خبرنگاران مطرح می‌شود، گزارش یک‌ساله‌ای ارائه خواهیم داد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه به آن چه در خصوص برنامه ها وعده داده بودیم عمل کردیم، تصریح کرد: بسیار خرسندیم که شهرداری اصفهان طبق برنامه‌ای که به شورای شهر ارائه کرده، عمل و در مسیر مشخص حرکت کرد؛ وقتی می‌توانیم موفق شویم که برنامه داشته باشیم و بر اساس برنامه عمل کنیم، البته این برنامه باید سنجش‌پذیر باشد.

شجاعت می‌خواهد که کارهای ۲۰ ساله و بلکه بیشتر و کمتر دیگران را تمام کنیم

نوروزی با بیان اینکه گردشگری و کارآفرینی در اولویت برنامه‌های مدیریت شهری است، گفت: هشت محور در ابتدای فعالیت خود مطرح کرده‌ام که گردشگری جزء این هشت محور است؛ بارها گفته ایم که آمده‌ایم بار سنگین فعالیت‌های نیمه‌کاره و فرسوده شهر و پروژه‌هایی که مثل خوره به جان اصفهان افتاده را به سرانجام برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: شجاعت می‌خواهد که کارهای ۲۰ ساله و بلکه بیشتر و کمتر دیگران را تمام کنیم؛ ما به خاطر منافع مردم و شهر و نگاه به توسعه پایدار آمده‌ایم تا پروژه‌هایی که باید ۱۵ سال پیش به بهره‌برداری می‌رسید را تکمیل کنیم؛ نگاه ما به این است که منافع همه شهروندان را تأمین و گره‌های کور شهر را باز کنیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: نمی‌توان گفت گره کوری بازشدنی نیست، مترو ۱۸ سال به طول انجامید، اما امروز خط یک آن راه‌اندازی شده و روزانه ۶۰ هزار مسافر از این طریق جابه‌جا می‌شوند؛ سالن اجلاسی که قرار بود چندین اجلاس سالانه در آن برگزار شود، متأسفانه آماده نشده و به بهره‌برداری نرسیده است، اما خوشحال هستیم که بخش عظیمی از دیون این پروژه پرداخت کردیم و اکنون ۲۰۰ نفر کارمند و کارگر در آن محل در حال فعالیت هستند.

نوروزی خاطرنشان کرد: برای میدان عتیق تصمیماتی گرفته شده که دیگر گرد و غبار بر پیکر پروژه‌هایی همچون کمرزرین و اطراف آن ننشیند؛ اقدامات انجام شده را باید رفت و از نزدیک دید؛ باید با آمار، عدد و رقم صحبت کرد، باید اقدامات گذشته را بدانیم و از سرنوشت کارهای انجام شده امروز درک درستی به دست آوریم.

مهر تائید معماران، شهرسازان و مرمت‌کاران بر چهارباغ خواهد خورد​

وی به پروژه پیاده‌راه سازی چهارباغ اشاره کرد و گفت: همه ما چهارباغ را به عنوان یکی از ارکان اصفهان و هویت‌های اصلی شهر می‌شناسیم؛ از ابتدا شعار ما گردشگری بود، چهارباغ نیز مهم‌ترین و اصلی‌ترین مکانی است که گردشگران را به نقاط تاریخی شهر متصل می‌کند.

شهردار اصفهان ادامه داد: قبل از اینکه من شهردار اصفهان شوم، در این محور فعالیت‌هایی آغاز شده بود و مغازه‌ها تغییر شکل داده و بخشی از محور نیز سنگ‌فرش شده بود، اما هردو کار به نوعی به هویت و بافت چهارباغ آسیب وارد کرد؛ در حالی که قرار بود در ضلع غربی گودالی ایجاد نشود، تخریبی صورت نگیرد و به میراث آسیبی وارد نشود.

نوروزی خاطرنشان کرد: دقیقاً دو روز بعد از حضور من در شهرداری یعنی ۱۷ مهر ۹۶ خبردار شدیم اتفاقاتی از قبل در چهارباغ افتاده است، بنابراین رفع مشکلات چهارباغ یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری شد؛ وقتی تصمیم گرفتیم چهارباغ را بسازیم، تأکید کردیم که این پروژه باید قبل از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تکمیل شود از این رو سه ماه به صورت شبانه روزی با کمترین آسیب و کسب نظرات افراد متخصص پروژه را به سرانجام رساندیم، اما ای‌کاش تلویزیون با «آقای بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور» صحبت می‌کرد چرا که او در بازدید از چهارباغ گفت این آرزوی ده‌ها ساله ما بود و شما کاری کردید که این آرمان تحقق پذیرفت.

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه ما برای چهارباغ آرزوهای بسیار زیادی داریم، افزود: در تلاش هستیم چهارباغ به مرکزی که بیانگر تاریخ اصفهان و میراث گذشتگان است تبدیل شود همان‌گونه که امروز محلی برای حضور همه افراد از نقاط مختلف است.

نوروزی با بیان اینکه زمینه‌های مناسب در چهارباغ فراهم خواهد شد، گفت: تاکید ما بر این است امکاناتی که برای چهارباغ در نظر داریم به میراث آسیب نزد، هرچند عده‌ای می‌خواهند مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی کنند و اجازه ندهند چهارباغ مرکز تولید اندیشه برای مباحث فرهنگی باشد.

وی با بیان اینکه پیاده‌راه سازی چهارباغ به کسب و کار مردم رونق می‌بخشد، شهر را سرزنده می‌کند و آبادانی به همراه دارد، گفت: با پیاده راه شدن این محور هر خانواده می‌تواند بین چهار تا پنج ساعت در چهارباغ به تفریح بپردازد و به دور از ترافیک و صداهای ناهنجار امکان غذا خوردن و دیدن فیلم، نمایش و تئاتر را خواهد داشت، البته پیاده راه شدن چهارباغ شدن در ادامه مسیرش میدان امام حسین (ع) و خیابان سپاه را نیز در برمی‌گیرد.

شهردار اصفهان تأکید کرد: کسانی میدان امام (ره) را از آن وضعیت قبل نجات دادند که اقدام خوبی است، البته ممکن است ضعف‌های زیادی وجود داشته باشد، اما به خاطر ضعف‌ها نباید از اصل یک موضوع مهم بگذریم بلکه باید ضعف‌ها را بشناسیم و آن‌ها را رفع کنیم.

نوروزی اظهار کرد: مطمئن باشید مهر تائید معماران، شهرسازان و مرمت‌کاران بر این پروژه خواهد خورد و صحبت کسانی که علم کافی ندارند نمی‌تواند در توسعه و آبادانی شهر تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه مسیر هدف شهرداری اصفهان خدمت به مردم، توسعه شهر، آبادانی و گام برداشتن برای سرزنده شدن شهر اصفهان است، گفت: این مسیر را طی خواهیم کرد و خوشبختانه یکی از رؤیاهای من پیاده‌راه شدن چهارباغ بود که امروز می‌بینم چقدر از آن محقق شده و به کجا می‌رسد.

دولت ۱۲۰۰ میلیارد تومان به شهرداری اصفهان بدهکار است

شهردار اصفهان با اشاره به بدهی‌های دولت به شهرداری‌ها اظهار کرد: دولت باید نیمی از هزینه‌های حمل و نقل را پرداخت می‌کرد که بخش‌هایی را پرداخت کرده، اما به صورت کامل انجام نشده است.

نوروزی ادامه داد: دولت باید یارانه‌هایی برای سوخت پرداخت می‌کرد که هنوز پرداخت نشده، در واقع برای هدفمندی یارانه‌ها باید اعتباراتی در نظر گرفته می‌شد همان‌طور که در قانون هدفمندی یارانه‌ها بر اساس تبصره دو،  دولت باید کمک می‌کرد بنابراین باید زمینه ارائه این کمک‌ها فراهم شود.

وی با بیان اینکه دولت ۱۲۰۰ میلیارد تومان به شهرداری اصفهان بدهکار است، تصریح کرد: البته دولت تنها بخشی از این بدهی‌ها را قبول دارد از این رو در حال مذاکره با سازمان امور مالیاتی و همچنین مدیریت برنامه‌ریزی هستیم تا اختلاف نظرها برطرف شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: قرارِ بود سالن اجلاس اصفهان در شهریور ۹۱ تمام شود به شرط آنکه دولت ۱۰۰میلیارد تومان به این پروژه کمک کند، اما تا آن زمان تنها ۲۰ میلیارد تومان از وعده دولت پرداخت شده بود؛ ما هم می‌توانستیم بی‌تفاوت از کنار این پروژه بگذریم و کار جدیدی شروع کنیم و شو تبلیغاتی راه بیندازیم، اما این کار را نکردیم.

نوروزی با بیان اینکه دولت باید طبق قوانین به حمل و نقل عمومی کمک کند، اظهار کرد: ۱۵ میلیارد تومان از سوی دولت به مترو تخصیص یافت و امروز دولت در خصوص این پروژه ۶۵ میلیارد تومان به شهرداری اصفهان بدهکار است درحالی که آن زمان مشکلات مالی چندان زیاد نبوده است.

وی ادامه داد: تاکنون دو مرتبه با رییس جمهور و معاون برنامه‌ریزی وی صحبت کردم که امیدواریم به شیوه‌های غیرنقدی، تهاتر و استفاده از سایر ظرفیت‌ها این مطالبات پرداخت شود.

شهردار اصفهان گفت: ارزش ۶۵ میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری اصفهان در سال ۹۰ با سال ۹۷ بسیار تفاوت دارد و به همین دلیل بدهی‌های زیادی بر جای مانده است.

نوروزی گفت: دولت در زمینه گازوئیل، سوخت، مترو و اتوبوس‌رانی نیز بدهی‌هایی به شهرداری اصفهان دارد در واقع امروز برای هر مسافر که از مترو استفاده می‌کند پنج هزار تومان هزینه می‌کنیم در حالی که هر مسافر تنها ۷۰۰ تومان کرایه پرداخت می‌کند اینجا است که دولت باید طبق قانون به حمل و نقل عمومی شهرداری کمک کند.

وی افزود: مترو باید ۱۰۰ هزار نفر را روزانه جابه‌جا و شهرداری باید هزینه این جا به جایی‌ها را پرداخت کند، امروز ۶۰ هزار نفر با مترو جابه‌جا می‌شوند که این آمار باید به ۱۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: اگر ۴۰ هزار مسافر به مسافران روزانه مترو اضافه شود به معنای اضافه شدن  درآمد شهرداری است که دستاورد مهم آن این است که۴۰ هزار مسافر در سطح شهر از وسیله نقلیه شخصی استفاده نمی‌کنند و ترافیک و آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

درآمدهای پایدار شهر افزایش می‌یابد

نوروزی با بیان اینکه ما برای درآمدهای پایدار و پرهیز از درآمدهای زودگذر یا فصلی قدم‌های بزرگی برداشتیم، گفت: به عنوان شهردار اصفهان و عضو کلان‌شهرها در خصوص لایحه درآمدهای پایدار که به مجلس شورای اسلامی ارسال شده، با تیم مالی اقتصادی و درآمدی شهرداری همچنین معاونت برنامه‌ریزی مذاکراتی انجام داده‌ایم و امیدواریم به مرور کدهای درآمدی افزایش یابد و درآمدهای پایدار شهر گسترش پیدا کند.

انتصابات فامیلی در شهرداری اصفهان شایعه‌ای بیش نیست

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتصابات فامیلی در شهرداری اصفهان گفت: انتصابات فامیلی، حزبی و این دست، شایعاتی بیش نیست که انسان‌های مغرض و افرادی که پیشرفت شهر را برنمی‌تابند و خواستار آسایش و آرامش مردم به معنای واقعی نیستند، مطرح می‌کنند.

شهردار اصفهان تأکید کرد: امروز کل جهان خلاصه شده در شهرداری اصفهان و عده‌ای هم دلسوز امت اسلامی و همه دنیا، آمده‌اند تا انرژی را در نورافکن‌ها تزریق و این نورافکن‌ها را به شهرداری اصفهان انداختند تا شفاف کنند در حالی  که شعار شفاف‌سازی مال ما است اما اکنون شفافیت را عده‌ای مغرض شعار می‌دهند.

نوروزی گفت: باید انصاف، عدالت و مروت رعایت شود تا نقد سازنده باشد، از وقتی که شهردار اصفهان شدم بیش از ۳۰ درصد از مدیران تثبیت شدند و بخش دیگری نیز نه اینکه تغییر کرده باشند بلکه در دایره تثبیت قرار گرفتند.

وی از معاونان خود که در نشست خبری حضور داشتند خواست تا با صدا زدن نام آنها یکی یکی برخیزند و گفت: در ستون اول این سالن معاونان من را می‌بینید «صلواتی» از قبل بوده و منتخب مدیران گذشته است، اما من گفتم فعالیت خود را ادامه بدهد. «حسینی نیا» معاون شهرسازی و معماری از مدیران قبلی شهرداری بوده است، «حقانی» سرپرست خدمات شهری شهرداری اصفهان از مدیران سابق شهرداری است، «مظفر» معاون عمرانی در دوره قبل شهرداری نیز در همین سمت فعالیت داشت، «دکتر ارباب شیرانی» استاد دانشگاه صنعتی اصفهان قبلاً در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ برنامه‌نویس شهرداری بوده و از او خواهش کردیم با توجه به آشنایی که با سیستم دارد با ما همکاری کند، «طهرانی» فرماندار سابق کاشان، مدیرکل اقتصادی استانداری و سال‌ها معاون استاندار اصفهان بوده است و اگر من رئیس‌جمهور بودم ایشان یا وزیر و یا رییس سازمان برنامه و بودجه می‌بود که از او نیز خواستم به معاونت اقتصادی مالی خدمت کند، «عیدی» همان عیدی شهرداری است که قبلاً جز مدیران هنری بود و امروز معاون فرهنگی شهرداری شده است حال ببینید چقدر شایعات با حقیقت فاصله دارد.

شهردار اصفهان تأکید کرد: هیچ‌کدام از معاونان با من نسبت فامیلی ندارند و آدم‌هایی نبودند که به این جایگاه ارتقا نبخشیده باشند و افتخاری برای جایگاه خود نباشند؛ نقد باید سازنده باشد و من برای هر لفظی که به کار می‌برم استدلالی دارم و می‌توانم درباره آن صحبت کنم.

نوروزی ادامه داد: نقد با تخریب تفاوت دارد و با استفاده برخی واژه‌ها و انتشار برخی خبرها فرق می‌کند، از جمع معاونان من «طهرانی» را نه به خاطر حزبی که در آن است، بلکه به خاطر برجستگی‌ها و توانمندی‌هایی که داشت از بیرون از مجموعه شهرداری، انتخاب کردم، زیرا در استان هیچ مدیر باسابقه و فعال اقتصادی بهتر از ایشان سراغ نداشتم.

کاهش سن و ارتقا دانش و علم مدیران شهرداری اصفهان

وی با اشاره به بکارگیری جوانان در شهرداری اصفهان اظهار کرد: گفته می‌شود جوانان را در شهرداری به کار نگرفتیم در حالی که تاکنون در شهرداری اصفهان بیشترین افرادی که به‌کارگیری شدند از جوانان و در بخش‌های مختلف بودند، به عنوان مثال «قورچانی» مدیر خلاقیت و فناوری های نوین یک فرزند شهید و جوانی تحصیل کرده است یا «دکتر شاهی » مشاور امور شفافیت و مبارزه با فساد و استاد دانشگاه است، «حجتی» تحصیل کرده دانشگاه شهید بهشتی به عنوان مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری فعالیت می‌کند، «حسینی نیا» معاون شهرسازی یک فرزند شهید است که دکترای شهرسازی او رو به اتمام بوده و جوانی باتجربه است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در شورای مشورتی از ۳۵ جوان دعوت کردم تا در بخش‌های مختلف مدیریت شهری مشورت دهند، بدون اینکه حقوقی دریافت کنند با عشق و علاقه به مجموعه کمک می کنند.

نوروزی با بیان اینکه چهار نفر از مدیران شهرداری در دوره قبل زیر دیپلم بودند، خاطرنشان کرد: در دوره‌های قبلی ۳۰ نفر از مدیران مدرک کارشناسی داشته و در حال حاضر تعداد این مدیران ۳۲ نفر شده است، همچنین شش نفر دکترا در شهرداری اصفهان جزء مدیران بوده‌اند که این تعداد در حال حاضر به هشت مدیر دارای مدرک دکترا رسیده است. تعداد مدیران دارای مدرک ارشد در دوره مدیریت جدید شهری کمتر که نشده بلکه بیشتر هم شده است؛ همچنین سن مدیران شهرداری یک سال و نیم پایین آمده و افراد جوان‌تری را به کار گرفته‌ایم، در گام‌های بعدی نیز این اتفاق بیشتر صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مغرضانه نباید حرف زد، گفت: بدون داشتن آمار و ارقام نباید قضاوت کرد، کسی که مغرضانه حرفی را می‌زند به خاطر هدفی است که در ذهن خود دارد تا به آن هدف دست پیدا کند اما نباید بدون داشتن اطلاعات لازم و کافی حرفی زده شود چرا که باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: وقتی سن مدیران در شهرداری یک سال و نیم پایین آمده و در مقابل دانش و علم مدیرانمان ارتقاء پیدا کرده چرا باید حرفهای مغرضانه زد؛ شما خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، مورد وثوق مردم هستید شما منبع خبری مردم هستید باید طوری اخبار را انعکاس کنید که موجب تشویش اذهان عمومی نشود.

نوروزی با بیان اینکه عده‌ای فکر می‌کنند من در شهرداری انتصاب فامیلی یا حزبی داشته‌ام، اضافه کرد: آیا کسی که فعال اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است می‌تواند در خانه و به تنهایی و بدون اینکه جزء حزب خاصی باشد فعالیت کند؟! بنابراین اگر فردی فعال در حوزه اجتماعی و فرهنگی و سیاسی را در شهرداری به کار گرفته‌ایم دلیل نمی‌شود که کسی بخواهد مغرضانه حرف بزند و این نشان دهنده این است که ما جریان‌ها، گروه‌ها، فعالان اجتماعی و فرهنگی را دیده‌ایم.

وی تصریح کرد: اگر ما به جای این افراد کسانی را به کار می‌گرفتیم که در هیچ کجایی فعالیت فرهنگی و اجتماعی نداشتند باعث ایجاد سؤال در ذهن‌ها نمی‌شد؛ به همین دلیل ما از فعالان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و ... استفاده کردیم. در نتیجه آمار و اطلاعاتی که داریم با مواردی که از سوی دیگران شایعه می‌شود متفاوت است.

مشخصات ۴۰۰ مدیر شهرداری را اطلاع‌رسانی می‌کنیم

شهردار اصفهان اضافه کرد: ما حاضر هستیم انتصابات تمام مدیران را شفاف‌سازی کنیم و برای همین منظور نیز قانونی وضع  و مشاوره و شخصی را به عنوان مشاور امور شفافیت و مبارزه با فساد تعیین کردیم و به همه کلان‌شهرها نیز پیشنهاد دادیم تا این کار را در شهرداری خود انجام دهند.

نوروزی از جمع خبرنگاران خواست که اگر چیزی می‌دانند که شهردار از آن اطلاع ندارد به وی پیامک کنند، گفت: شهرداری اصفهان بزرگ است و ۴۰۰ نفر مدیر در این شهر فعالیت دارند به طور مثال «حبیب‌الله ناظریان» به عنوان معاون ورزشی سازمان اجتماعی، فرهنگی ورزشی شهرداری منصوب شده است که وی از شخصیت‌های بین‌المللی در عرصه ورزش است و من باید خوبی‌های او را بر نقاط دیگری از کشور و کلان‌شهرها و از زبان دیگران بشنوم؛ پس نباید کاری کرد که مدیرانی با چنین سوابقی رنجیده شوند چرا که آن‌ها برای خدمت به مردم و آماده کردن مسیر برای دیگران در شهرداری فعالیت می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری از هفته‌نامه سیبه مبنی بر اینکه بخشی از مدیران شهرداری زیرآبی رفته‌اند و خویشاوندان خود را در پست‌های مختلفی در شهرداری به کار گرفته‌اند؟ گفت: اگر شما مستندی در این زمینه دارید حتما در رسانه خود منتشر کنید تا برای همگان شفاف‌سازی شود.

شهرداری سه میلیارد تومان برای جشنواره کودک هزینه کرد

شهردار اصفهان همچنین در پاسخ به سؤال دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه در جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال شش میلیارد تومان هزینه شد، اما حمید محمدی که در همان زمان در بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد، شهرداری به او حتی در حد یک قوطی گز کمکی هم نکرد، گفت: اینکه گفته می‌شود شهرداری اصفهان شش میلیارد تومان برای برگزاری سی و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان هزینه کرده است، دروغ بزرگی است چرا که سال گذشته هفت میلیارد تومان هزینه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در شهر اصفهان شده که در همان زمان بخش زیادی از این مبلغ پرداخت نشده و امسال میزبانی این جشنواره را به ما واگذار نمی‌کردند مگر اینکه بدهی‌های سال گذشته را تسویه می‌کردیم.

وی اضافه کرد: امسال برای اینکه بتوانیم سی و یکمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان را در اصفهان برگزار کنیم باید بدهی‌های سال گذشته را پرداخت می‌کردیم، همچنین امسال علاوه بر برگزاری جشنواره، فعالیت‌های جانبی دیگری نیز انجام دادیم که جمعاً هزینه این اقدامات شش میلیارد تومان شد که سه میلیارد تومان آن را تهران پرداخت کرد. وقتی می‌گوییم اذهان عمومی را تشویش نکنید همین است چرا که برخی از آمار و اعداد اطلاعات دقیقی ندارند و با منتشر کردن این اخبار فقط افکار عمومی را بر هم می‌ریزند.

شهردار اصفهان گفت: اگر می‌خواستیم امسال نیزجشنواره فیلم کودک و نوجوان را با همان بودجه سال گذشته برگزار می‌کردیم، اما با توجه به شرایط اقتصادی کنونی هزینه‌ها را کاهش دادیم و امسال سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین جشنواره را طبق گفته‌های متخصصان و کارشناسان و با کمترین هزینه برگزار کردیم.

نوروزی در مورد کمک شهرداری اصفهان به حمید محمدی که در بستر بیماری بود، گفت: در همان زمان معاون فرهنگی شهر سه هفته در خدمت بیمارستان و آقای حمید محمدی بود، من نیز با تیمی برای عیادت از او به بیمارستان رفتیم و با تیم پزشکی این هنرمند سینما نیز گفت‌وگو کردیم و امروز این مصیبت وارده را به همه مردم شهر و خانواده فرهنگی ایران تسلیت می‌گویم؛ اما خواهشمندم حرف‌هایی که نمی‌دانید را مطرح نکنید چرا می‌گویید دریغ از یک شاخه گل که در زمان عیادت از این هنرمند ندادیم مگر شما آنجا بودید، دیده‌اید و یا خبر دارید که چه اتفاقاتی افتاده است. شما انتظار دارید ما برای کمک به یک نفر شو تبلیغاتی راه بیندازیم؛ کمک‌های ما را باید از همسر آن مرحوم بپرسید.

مخالف شو بازی و مانور هستم

وی افزود: چرا با این گفته‌ها اذهان عمومی را به انحراف می‌کشانید؟ من تا بدهی سال گذشته جشنواره را پرداخت نکردم برای برگزاری سی و یکمین دوره جشنواره در اصفهان از سوی تهران با من پای میز مذاکره نیامدند.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: تا الآن شاید ۲۰ مرتبه به بیمارستان‌های اصفهان سرزده‌ام همان روزی هم که به ملاقات مرحوم حمید محمدی در بیمارستان رفته بودم به اتاق‌های دیگر بیمارستان سر زدم و کمک‌هایی نیز به بیماران بی‌بضاعت کردیم. من مخالف شو بازی، نمایش و مانور برای دید همگان هستم، البته خوب است چنین فرصت‌هایی پیش آید تا برخی از واقعیات برای همگان مشخص شود. خوب شد که این سؤال در مورد مرحوم حمید محمدی مطرح شد چرا که اگر این مورد جای دیگری گفته می‌شد واقعیات برای همگان مشخص نمی‌شد.

نوروزی در خصوص حمایت شهرداری از روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های اصفهان گفت: ما مجتمع مطبوعاتی در اصفهان داریم که در اختیار همه هفته‌نامه‌ها، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اصفهان گذاشته‌ایم که این مجتمع مطبوعاتی مدیر و هیئت‌مدیره‌ای هم دارد، بنده یک‌بار به این مجتمع مطبوعاتی سر زدم و اکنون اینجا این سؤال را از روزنامه‌نگاران و مسئولان و مدیران نشریات و رسانه‌ها می‌پرسم که آیا از این مکان راضی هستید و حمایت شده‌اید؟! جواب حاضرین در پاسخ شهردار مثبت بود.

به دنبال افزایش بدهی‌ها نیستیم

شهردار اصفهان در خصوص بدهی‌های شهرداری گفت: در نخستین روز معارفه‌ام به همراه همه خبرنگاران در سالن کوثر ارتش گزارشی از سوی رییس شورای شهر وقت در خصوص نیروهای مازاد، بدهی شهر و موارد دیگر ارائه شد که همه با هم شنیدیم و از رسانه‌های دیداری نیز در این مراسم پخش زنده داشت؛ این بدهی یک هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان عنوان شد که این گزارش از شهرداری قبلی بوده است.

نوروزی ادامه داد: ما به دنبال افزایش بدهی‌ها نیستیم و حتی بدهی‌ها را نیز پرداخت می‌کنیم چنانچه بخش زیادی از بدهی‌های مترو و سالن اجلاس را هم پرداخت کرده‌ایم و همچنین ۴۰۰ میلیارد تومان به بانک شهر پرداختی داشتیم تا بتوانیم اقدامات دیگری انجام دهیم؛ ما آمده‌ایم که به کمک شما خبرنگاران و اصحاب رسانه و جراید بر مشکلات غلبه کنیم، بنابراین باید به ما کمک کنید تا این هدف محقق شود.

وی تصریح کرد: زمانی که مدیریت شهر را بر عهده گرفتیم با وجود اینکه شرایط اقتصادی خوب بود و مشکلات کنونی وجود نداشت، ۳۲ درصد بودجه محقق شده بود، اما زمانی که من آمدم متخصصان و کارشناسان اعلام کردند با شرایط اقتصادی کنونی پیش‌بینی می‌شود ۶۰ درصد بودجه محقق شود، اما ما تلاش کردیم و ۸۰ درصد بودجه را محقق کردیم.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: تا ۱۵ مهرماه امسال نیز ۴۳ درصد بودجه را با وجود تمامی مشکلات محقق کردیم؛ همچنین اوراق مشارکت را توانستیم برای مترو به فروش برسانیم در حالی که تهران با وجود اینکه پایتخت است نتوانسته این اوراق را به فروش برساند؛ من از شما خبرنگاران و اصحاب رسانه این سؤال را دارم که چرا این موارد را ترویج نمی‌دهید و برای همگان اعلام نمی‌کنید مگر نمی‌خواهید مردم را امیدوار به توان و امکانات کشور کنید من نمی‌خواهم مردم را به من امیدوار کنید بلکه با اطلاع‌رسانی از اقداماتی که در شهرداری در جهت رفاه حال شهروندان صورت می‌گیرد آن‌ها را به امکانات کشور و شهر امیدوار کنید.

نوروزی تأکید کرد: ما کاری می‌کنیم که بتوانیم پاسخگو باشیم و این توان نیز وجود دارد که به اهدافمان دست پیدا کنیم. ما زمانی که در جلساتی در کلان‌شهرهای کشور و مجلس حضور داریم حرف‌هایی برای گفتن وجود دارد اینکه اصفهان یک استان قومیتی نیست ما اصفهانی‌ها وقتی به تهران می‌رویم به ما می‌گویند شما برخودار هستید؛ این در حالی است که ما با گفتن نقطه نظراتمان کاری می‌کنیم که اصفهان در کشور اول شود. 

وی خاطرنشان کرد: اصفهان در کشور باند ندارد حتی شهرهای همسایه استان اصفهان نیز می‌گویند اصفهان حق ما را خورده است، اما چرا با وجود این موارد اصفهان در کشور اول می‌شود، ما نخستین شهری بودیم که قانون شفافیت را اجرایی و از نهاد و نهادگرایی عبور کردیم و به سوی سازمان رفتیم و مشاوری برای سازمان برگزیدیم و برای شهرها نیز الگو شدیم.

شفاف‌سازی می‌شود تا دست رانت‌خواران کوتاه شود

شهردار اصفهان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه مبلغ قرارداد شهرداری با سازمان صدا و سیمای اصفهان برای برنامه صدای شهر و اینجا اصفهان و همچنین مبلغ قرارداد شهرداری با شرکت‌های خصوصی جهت تأمین لوازم را با قید مشخصات افراد آن‌ها طی ۱۰ روز آینده شفاف‌سازی کنید، گفت: چیزی را که قانون اجازه داده منتشر کنیم را باید منتشر کرد ما آمده‌ایم همه چیز را شفاف و دسترسی مردم را به حقایق ایجاد کنیم تا دست رانت‌خواران کوتاه شود. این طور نیست که من بدون کمک شما خبرنگاران و اصحاب رسانه از اتفاقاتی که می‌افتد مطلع شوم باید به من کمک کنید در شهرداری نیز مانند جاهای دیگر ممکن است اتفاقاتی بیفتد ما آمده‌ایم که دست رانت‌خواران را یکی‌یکی قطع کنیم.

جوسازی نکنیم

نوروزی در خصوص تجمع کارکنان اتوبوس‌رانی اصفهان در هفته جاری گفت: اتوبوس‌رانی در ایران پر سابقه‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی است و تجمع چند روز قبل کارکنان این شرکت بارها در گذشته اتفاق افتاده بود، اما مهم این است که عکس‌العمل‌های درستی برای آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مهرماه امسال شش میلیارد تومان پول به اتوبوس‌رانی پرداخت شده است، گفت: اتوبوس‌رانی دستگاهی است که مردم تنها جزئی از هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنند، در واقع اتوبوس‌رانی پولی ندارد تنها پول اندکی از فروش بلیط دریافت می‌کنند به خصوص اکنون که هزینه‌های لاستیک، واسکازین، فیلتر و ... سه برابر شده است، اما آیا شهروندان سه برابر به اتوبوس‌رانی پول می‌دهند؟

شهردار اصفهان با بیان اینکه تاکنون بخشی از حقوق شهریورماه و حق بیمه مردادماه امسال پرداخت شده است، گفت: ۲۰ روز حقوق رانندگان اتوبوس‌رانی به تأخیر افتاده بود، اما پاداش و بیمه پرداخت شده در حالی که در بعضی از بخش‌ها چهارماه حقوق عقب افتاده بود؛ یک روز قبل از تجمع بخشی از پول از بانک به حساب اتوبوس‌رانی آمده بود و گفته بودند که همان روز پرداخت می‌شود اما فردی حرکاتی انجام داده بود بدون اینکه مطلع باشد که آخرین وضعیت پرداخت چگونه است.

نوروزی با بیان اینکه برای رفع مسائل نباید گره‌ای اضافه و یا جوسازی انجام شود، تأکید کرد: اگر واقعاً قصد افراد کمک به رانندگان است برای رفع مشکل نباید حرکات بدی انجام داد؛ ما به اتوبوس‌رانی رفتیم و مشخص شد حقوق قبل از اعتصاب پرداخت شده است.

وی با اشاره به اعتصاب کارکنان شرکت عمران گفت: بحث شرکت عمران متفاوت است؛ شرکت پروژه‌ای عمل می‌کند یعنی وقتی پروژه ای به اتمام رسید و سازندگان کاری برای انجام دادن ندارند، قرارداد آنها تمام می شود، اما اشتباهی که از اول شده و نباید ادامه پیدا کند  این است که از حالت سازمان را از حالت انجام پروژه خارج کرده و کارگران نگه داشته می‌شدند تا قراداد پروژه بعدی امضا شود و به همین دلیل این سازمان ۶۰۰ نیرو بدون توجیه حقوقی دارد حال ما باید چه کنیم، معادله سختی پیش رو داریم.

شهردار اصفهان ادامه داد: وقتی کار خود را آغاز کردیم بیش از چهارماه از حقوق کارکنان سازمان عمران پرداخت نشده بود و تلاش کردیم شب عید تعداد مطالبات آن‌ها را کاهش دهیم، حالا این مطالبات به پنج ماه رسیده اما شرکت عمران باید ماهانه هشت میلیارد تومان کار کند تا بتواند حقوق کارکنان را بپردازد، اما ندارد و اگر قرار باشد تنها چهار میلیارد تومان پروژه بگیرد باید تعدیل نیرو انجام دهد به این معنا که از توان کارکنان خود در بخش‌های دیگر استفاده کند.

نوروزی افزود: درصدد هستیم با مشارکت کارگران این موضوع به ارث رسیده را به گونه‌ای مدیریت کنیم که هم سازمان عمران فعال شود و هم بخشی از کارگران.

با مش عباس‌ها برای احداث بازارهای کوثر مشورت می کنیم

وی با اشاره به رویکرد مدیریت شهری در خصوص فعالیت فروشگاه‌های کوثر گفت: برای ادامه فعالیت فروشگاه‌های کوثر باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که مش عباس‌ها، بقال‌ها و خورده فروشان نیز مورد مشورت قرار گیرند تا اگر در محله آن‌ها فروشگاه کوثری احداث شد در عرصه و اعیان آن شریک باشند و به فعالیت خود ادامه دهند.

شهردار اصفهان تأکید کرد: ما نمی‌توانیم از انجام برخی اقدمات که در دنیا تجربه شده و اقبال عمومی را به همراه دارد صرفه نظر کنیم، بنابراین باید از تجربیات موفق دنیا استفاده و حقوق تک تک افرادی که شاید حقوق آن‌ها در این راستا ضایع شود را در نظر بگیریم.

اصفهان می‌تواند به حلقه جهانی وصل شود

نوروزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر توجه شهرداری به موضوع کارآفرینی، رونق کسب و کار و تکنولوژی‌های نوین گفت: معتقدم که اصفهان شهری است که دیگر ظرفیت صنعت را ندارد، اصفهان شهری فراصنعتی است بنابراین باید به حلقه جهانی وصل شویم.

وی تصریح کرد: ما استعدادهای توانمندی داریم که باید بین‌المللی باشد، باید در شهر فراصنعتی تولیدکننده با استفاده از سایت تولیدات خود را به دنیا معرفی کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه نباید فکر کنیم اصفهان یک خواب شهر است، گفت: اصفهان نباید با نگاه خواب شهری دیده شود و زندگی معمولی در آن جریان داشته باشد، بلکه باید محل خلق ارزش باشد. تربیت انسان‌های خلاق این شهر نباید به مکان‌های فیزیکی نیاز داشته باشد، پس باید به سمت مراکز تولید ثروت در شهر برویم.

نوروزی ادامه داد: شهر انسان‌محور و تکنولوژی محور یعنی اینکه بازارچه‌های فناوری درست کنیم و بازارچه‌هایی که به سمت مشاغل نخبگی برود.

وی ادامه داد: نباید فقط شهرداری را نقد کنید، بلکه هنرمندان، مدیران و دانشمندان دیگر را نیز نقد کنید، چه کسانی باید مشاغل نخبگی ایجاد و شهر ما را بین‌المللی کنند به راستی چرا بر روی این مسائل تمرکز نمی‌کنید و اینکه چرا شهر ما از آنچه نیاز جامعه است دور افتاده؟

اصفهان باید رشد درون‌زا داشته باشد

شهردار اصفهان گفت: در اصفهان نخستین کارخانه صنعتی ساخته شده و حلقه اولیه مهندسان پتروشیمی و گاز در ذوب آهن اصفهان بوده است و حتی شهرسازی ایران ریشه در شهرسازی اصفهان دارد و با توجه به اینکه اصفهان استعداد انسانی بالایی دارد، باید این استعدادها را بین‌المللی کنیم.

نوروزی ادامه داد: روز گذشته سفری به تهران داشتم؛ در مرحله نخست با معاون اول رییس جمهور برای آب در خصوص فناوری‌های نوین مذاکره کردیم و تفاهم‌نامه‌ای امضا شد تا اصفهان به مرکز کارآفرینی تبدیل شود سپس با «ترکان» در خصوص بافت فرسوده ساعت‌ها صحبت و توافقاتی داشتیم زیرا اعتقاد داریم اصفهان باید رشد درون‌زا داشته باشد و در کالبد باید از توسعه پرهیز شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در بخش عظیمی از این مذاکرات «معاون مالی و رییس شورا» همراه ما بودند، گفت: ما می‌توانستیم از ورود به اتاق رییس جمهور تا ... را به یک شوی تبلیغاتی تبدیل کنیم، اما تصمیم داریم کمک کنیم مسائل رفع شود و از توان موجود در شهرداری بییشتر استفاده کنیم.

نوروزی با شاره به انتخابش به عنوان  شهردار منتخب شورای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور  خاطرنشان کرد: از این به بعد درباره تمام شهرها و روستاهای ایران  حرف می‌زنم، شورای سازمان شهرداری‌های کشور حق ندارد اگر شهرداری از یک جای دور بخواهد معاون وزیر را ببیند، متوسل به نماینده مجلس شود بلکه باید درها باز شود تا حرفهای آن‌ها که درد مردم را می‌دانند، شنیده شود.

وی با اشاره به قرارداد دو روز قبل در خصوص فعالیت یک شرکت کارآفرینی در ساختمان جهان‌نما گفت: بر اساس این قرارداد بخشی از ساختمان جهان‌نما به مرکز کارآفرینی تبدیل می‌شود و شهر فراصنعتی یعنی همین؛ اینکه تکنولوژی،  نوآوری و خلاقیت در شهر به وفور دیده شود.

شهردار اصفهان افزود: برخی می‌گویند دستاوردهای سفر من به لهستان چه بوده است؛ در این سفر به ۲۵۰ شهردار دنیا  اعلام کردیم اصفهان شهری خلاق است، اما متأسفانه ما حتی نتوانستیم به اعضای شورای شهر گزارش کاملی را در اینباره ارائه کنیم در حالی که این جلسات و بیس ها باید ثبت و ضبط شده تا برای آیندگان زیرساخت‌ها آماده شود.

وی خطاب به اصحاب رسانه گفت: از شما می‌خواهم در فضاهایی که نیاز شهر است ورود پیدا کنید تا جوانان درس‌خوانده و هوشمند فعالیت کنند؛ بگذارید در اتاق دو در دو با کامپیوتر تولید ثروت کنند نه فقط به کار در فولاد مبارکه فکر کنند.

۸۰ پروژه در سطح مناطق شهر اصفهان فعال است

شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ پروژه در سطح مناطق شهر اصفهان فعال است، اظهار کرد: تنها در مرکز همایش‌ها ۱۶ پروژه و شش پروژه در میدان امام علی (ع) داریم و ۳۶۵ قرارداد پروژه وجود دارد که برای آن‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان پول پرداخت شده است.

نوروزی با اشاره به احداث خط دو مترو اصفهان گفت: در این مدت چهار ایستگاه برای خط دو زیرزمین در حال احداث است که دیده نمی‌شود.

هشت میلیارد تومان بدهی گذشته به صدا و سیما است

نوروزی تأکید کرد: در دوره قبل روزانه یک تا دو ساعت از زمان تلویزیون اصفهان در اختیار شهرداری بوده تا اقدامات خود را برای مردم مطرح کند و هشت میلیارد تومان نیز بدهکاری داشت که بخشی از آن‌ها را در این دوره پرداخت کردیم؛ اگر ما نیز روزانه یک ساعت امکان صحبت با مردم را داشته باشیم می‌توانیم حقایق را بگوییم و امید را به جامعه بازگردانیم.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم هشت میلیارد تومان بدهی به صدا و سیما را پرداخت کنیم می‌توانم از تلویزیون گزارش فعالیت ارائه کنم و تا زمان پرداخت شدن بدهی‌ها این کار را انجام نمی‌دهم، زیرا نمی‌خواهیم بدهی‌ها را افزایش بدهیم.

شهردار اصفهان با اشاره به تعامل خوبی که میان صدا و سیما و شهرداری برقرا است،  ادامه داد: باید به حدیث معصوم عمل کنیم که فرمودند«عرق کارگرها خشک نشده مزد را پرداخت کنید» اگر ندهیم این بدهی‌ها تلنبار می‌شود و شهرداری را زمین‌گیر می‌کند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۳ درصد از بودجه سه هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان تحقق پیدا کرده است، گفت: از این ۴۳ درصد ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه امسال را در خط دو مترو به کار گرفتیم وچهار ایستگاه آن در حال ساخت و بخشی از بدهی‌ها در حال پرداخت است.

وی با بیان اینکه روزانه سه میلیارد تومان هزینه های جاری شهر اصفهان است، افزود: ماهانه ۹۰میلیارد تومان در بخش جاری شهر هزینه می شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: ۲۱۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی است که ۱۱۰۰ میلیارد تومان آن بودجه خالص عمرانی در سال جاری است که از این رقم ۷۰۰ میلیارد تومان مربوط به قطار شهری است؛ از بخش ۴۰۰ میلیارد تومانی عمران تاکنون ۳۰درصد تأمین اعتبار شده است.

نوروزی با اشاره به پرداخت بدهی های معوق در پروژه اجلاس گفت: در یک سال گذشته این پروژه ۴۸ درصد پیشرفت کرده است همچنین در این دوره پروژه های شاخص دیگری همچون دوربرگردان خروجی اجلاس انجام شد بدون اینکه تبلیغی برای آن انجام شود همچنین پروژه  نمایشگاه بین المللی که عمده سهم آن با شهرداری است پیشرفت های خوبی داشته به طوری که میزان پیشرفت نمایشگاه از ۱۹درصد به ۴۸ درصد رسیده است.

وی تأکید کرد: سیاست معاونت عمران شهرداری روکش آسفالت روی آسفالت ها نبود، اما  زیرسازی و آسفالت تراشی را انجام دادیم، البته این اقدامات جدای از اهتمام ویژه شهرداری به قطار شهری بوده است.

نوروزی با اشاره به اقدامات انجام شده در خط دو قطار شهری تصریح کرد: با تمام توان و با استفاده از تکنولوژی های جدید، ایستگاه آیت الله غفاری در زیر زمین در حال احداث است، بدون اینکه مزاحمت ترافیکی برای شهروندان و هزینه های زیاد برای شهرداری داشته باشد، اما عده ای فکر می کنند، اقدامی در شهر نمی شود.

وی با بیان اینکه پروژه ادامه بلوار فرزانگان که خواسته ۲۰ ساله مردم بوده، تحقق پیدا خواهد کرد، گفت: ۱.۵ کیلومتر از رینگ چهارم در دستور کار امسال شهرداری قرار گرفته که در این راستا تقاطع غیرهمسطح اردستانی و کارخانه قند کلنگ زنی خواهد شد.

تعاملات خوبی با ارتش داریم

شهردار اصفهان با اشاره به تعاملات شهرداری با ارتش گفت: در این مدت تعاملات خوبی با ارتش داشتیم  و گره هایی زیادی باز خواهد شد چرا که امیر ارتش معتقد است نباید ساخت و سازهای خلاف انجام شود و اقدمات باید مسیر قانونی خود را طی کند.

نوروزی ابراز امیدواری کرد در این تعاملات از توانایی ارتش و شهرداری برای توسعه متوازن شهر به نفع مردم استفاده شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای فعالیت شعار مشارکت مردم را سرداده ایم، گفت: روز پنجشنبه اتفاق خوبی در اصفهان رقم خورد که جزء پنج دستاورد شهرداری اصفهان بود؛ اینکه اصفهان در ایران به عنوان شهر پایلوت طرح جامع شهری شناخته شد و تفاهم نامه ای با وزرات راه و شهرسازی امضا کردیم که طرح جامع شهری در اصفهان آغاز به کار کند.

شهردار اصفهان به ویژگی های طرح جامع اشاره کرد و گفت: این طرح مسئله محور است و مسائلی که سال ها در شهر گره خورده بود با این طرح باز خواهد شد؛ این طرح جامع با کمک ذینفعان و مشارکت مردم، اصناف، تشکل ها و سمن ها طراحی می‌شود؛ کار بزرگ مردمی و بر اساس توسعه پایدار تحقق می‌یابد.

نوروزی با بیان اینکه باید مسائل امروز شهر برطرف و امکانات خوبی برای زیست مردم تعلق گیرد، افزود: با این روند آینده نسل‌های بعد را نیز تضمین کرده ایم، بنابراین پشتوانه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و سیاسی پشت این طرح جامع نیاز است.

وی با تأکید بر اینکه طرح جامع شهری اقتصاد را رونق می دهد، افزود: در بعد اجتماعی طرح جامع نه تنها معضلات اجتماعی را رفع خواهد کرد بلکه باعث می شود معضلات جدید اجتماعی در شهر اتفاق نیفتد.

نوروزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هنوز تعدادی از خودروها در میدان امام تردد دارند، گفت: گاهی در مواقع ضروری باید خودرو تردد داشته باشد. آن هم خودروهای امداد رسانی از جمله آتش نشانی یا پلیس البته گاهی وانت نیز برای تدارک برگزاری برنامه ها یا نمایشگاه عبور می کند، اما اصل این است که خودرویی وارد میدان مگر در مواقع استثنایی نشود.

تا ۱۱ سال آینده خدمت گزار مردم خواهم بود

وی در خصوص قانون منع فعالیت بازنشستگان در شهرداری و تعداد مدیرانی که مشمول این قانون می شوند، گفت: من اگر تا ۱۱ سال دیگر استاد تمام نشوم بازنشسته خواهم شد، چون استاد دانشگاه هستم و ۲۴ سال سابقه فعالیت دارم؛ اگر طبق روال قانون پس از ۳۵ سال فعالیت باز نشستگی انجام شود تا ۱۱ سال آینده خدمت گزار مردم خواهم بود یا حداقل به عنوان استاد دانشگاه فعالیت خواهم کرد البته اگر استاد تمامی بگیرم تا ۷۰ سالگی نیز می توانم به فعالیت در دانشگاه ادامه دهم.

وی گفت: سابقه زیادی از فعالیت من نگذشته البته حضور در دوران دفاع مقدس جز سابقه کارهای دولتی محسوب نشده است.

شهردار اصفهان تأکید کرد: در میان مدیران و معاونان نیز کسی مشمول قانون بازنشستگی نمی شود؛ قانون می گوید کسانی که بازنشسته بوده اند و حالا سرکار آمده اند حق فعالیت ندارند، اما ما افرادی داریم که سن آن ها به بازنشستگی رسیده و طبق قانون بازنشسته خواهند شد و درصدد هستیم تا با جایگزینی مناسب، تغییراتی را انجام دهیم.

موافق احیاء کامل زاینده رود هستیم​

نوروزی با اشاره به موضوع زاینده رود و طرح بازچرخانی آب گفت: عده ای نامه شهرداری به استانداری را در خصوص طرح بازچرخانی نوعی مخالفت با این طرح تلقی کرده اند؛ وقتی می گوییم احیاء زاینده رود صحبت ما در خصوص ۳۴۰ کیلومتر مسیر رودخانه است نه فقط ۱۲ کیلومتر. از این رو دنبال هستیم تا مشکلات احداث سد سوم و بهشت آباد رفع شود.

نوروزی ادامه داد: در دیدار با رییس جمهور به ایشان گفتم که شما در میدان امام اصفهان و در جمع مردم تأکید کردید که بعد از دریاچه ارومیه نوبت زاینده رود است پس چه شد؟ حتی با معاون اول رییس جمهور چندین مرتبه مذاکره انجام دادیم و تأکید داشتیم باید زاینده رود را احیاء کنیم؛ ما پیگیری های لازم را انجام دادیم حتی با مشورت مشاور عالی رهبر در چند صفحه تحلیل هایی انجام و صحبت هایی با سردار رحیم صفوی داشتیم. ابتکار این اقدامات از من است، اما با رده های مربوطه مشورت می کنم.

نوروزی اظهار کرد: اولین دغدغه من آب است در طرح بازچرخانی با استاندار اختلاف نظر ندارم، اما  می گویم هر طرحی باید مطالعات لازم و توجیه فنی مالی، فرهنگ ، اقتصادی، اکولوژیک و محیطی داشته باشد.

وی تأکید کرد: اگر آب با لوله و یا هرچیز دیگر به ناژوان برسد از آنجا به بعد باید مطالعات انجام و مشخص شود چه نوع آبی را بچرخانیم چرا که هرکاری باید پلان بندی داشته باشد؛ احیاء زاینده رود باید بر اساس بهداشت محیط و سلامت مردم انجام شود، وقتی این امر تحقق می یابد که دیگر دغدغه ریزگردهای تالاب را نداشته باشیم.

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه به زاینده رود نگاه میراثی دارم، گفت: اصفهان در یک کاسه‌ای قرار گرفته که آلایندگی های صنعت به آن فشار می‌آورد؛ زیر زمین باید آب باشد، آب به سفره های زیرزمینی نفوذ کند در غیر اینصورت موضوع قهریه با عنوان فرونشست زمین ایجاد می شود. اگر کوچکترین فرونشستی در آثار تاریخی اصفهان اتفاق افتاد این شهر دیگر شهر جهانی، تاریخی و میراثی نخواهد بود، البته شهر تاریخی باقی می ماند اما شهری می شود که پرونده آن در یونسکو مختومه شده؛ بنابراین آب را باید به گونه ای بیاوریم که به زیر زمین نفوذ کند و البته مادی های شهر  احیاء شود.

وی افزود: اگر طرح بازچرخانی اجرا شود شاید از بعد اجتماعی، فشار روانی بر مردم کاهش یابد، اما احیا رودخانه باید در ۳۴۰ کیلومتر انجام شود؛ من مخالف شادابی نیستم، بلکه مأمور ایجاد نشاط و شادابی در شهر هستم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در طرح بازچرخانی سلامت مردم، حفظ میراث و بهداشت محیط باید مورد توجه قرار گیرد و استدلال ها و توجیهات قوی داشته باشد.

نوروزی با بیان اینکه یک هشتم سهم شرکتی که می خواهد آب از خلیج فارس به اصفهان بیاورد را خریداری کرده ایم، گفت: میراث و هویت شهر نیاز به کمک ما دارد و باید در این باره دغدغه داشته باشیم.

وی با اشاره به آغاز به کار نخستین کارخانه موتورسیکلت برقی در شهرضا اظهار کرد: این اتفاق بزرگ روز گذشته رقم خورد و این کارخانه که در حال حاضر به عنوان نخستین کارخانه تولید موتوربرقی فعال شده در سال ۱۰ هزار موتورسیکلت تولید خواهد کرد و ظرفیت تولید تا ۱۲۰ هزار دستگاه در سال را نیز دارد.

مسجدها باید به کانون‌های فرهنگی چند منظوره تبدیل شوند

شهردار اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر احداث مسجد در شهرک‌ها و محلات جدید گفت: در هر شهرک که در شهر ساخته می شود باید برای رعایت حقوق شهروندی تمامی امکانات از جمله مهدکودک، مدرسه، مسجد و پکیج کاملی از امکانات رفاهی احداث شود تا دسترسی مردم به شهر آسان شود.

نوروزی گفت: نگاه ما به مسجد منفی نیست بلکه نگاه متفاوتی به مسجد داریم، مسجد را مجموعه‌ای می دانم که باید برنامه‌های مختلفی همچون صدراسلام که در مساجد قضاوت و مباحث مختلف فرهنگی و نماز برگزار می‌شد، اکنون نیز این کارها در مساجد صورت گیرد؛ مسجدها باید به کانون‌های فرهنگی چند منظوره تبدیل شوند تا جوانان در این محل‌ها بیشتر حضور داشته باشند. در حال حاضر در مساجدی که در سطح شهر وجود دارد تنها در طول شبانه روز سه بار و فقط برای برپایی نماز در مساجد باز است، اما باید در مساجد به آموزش زبان‌های خارجی، مسائل فرهنگی و ورزشی پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: مسجد ابزاری برای خدمت به مردم است باید در اوقاتی از روز در این مکان مقدس، اعمال مقدس و عبادات انجام شود.

شهردار اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا واقعیت دارد که کارکنان بخش عمرانی قرار است اخراج شوند، گفت: من به شما پیشنهاد می کنم در سازمان صدا و سیما نیز از واژه های درست به کار ببرید؛ واژه اخراج به معنای مجازات است و زمانی به کار برده می شود که دستگاهی می خواهد شخصی را مجازات کند ما اینکار را در شهرداری انجام نمی دهم؛ پیام من به همه کارکنان شهرداری این است به کسی نمی‌گویم برو، بلکه ما در شهرداری یک پروسه داریم و یک پروژه، خدمات رسانی امری دائمی و مستمر است ازجمله نظافت شهر که روزانه انجام می‌گیرد، اما برخی کارها پروژه ای است مثل احداث پل شهید اردستانی و تقاطع غیرهمسطح کارخانه قند، وقتی پروژه ای تمام می‌شود، افراد زیادی که برای فعالیت در این پروژه به کارگیری شده بودند، بیکار می شوند.

نوروزی خاطرنشان کرد: من به دنبال این هستم با توجه به شرایط اقتصادی کنونی پروژه های بیشتری را تعریف کنیم تا بتوانیم افرادی که در پروژه های قبلی به کارگیری شده بودند و در حال حاضر بیکار هستند را دوباره به کار بگیریم؛ ما همواره سیاست تعدیل را دنبال می کنیم، اما اخراج محدودیت اجتماعی ایجاد می‌کند و ما این کلمه را به کار نمی‌بریم.

وی در پاسخ به این سوال که برای سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های شهرداری که زیان‌ده هستند چه برنامه ای در نظر دارید، گفت: باید بگویم جمله سازمان زیان‌ده اشتباه است، چرا که همه سازمان‌ها زیان ده هستند از جمله سازمان آتش نشانی که سودی ندارد و باید برای خرید تجهیزات هزینه‌های زیادی انجام دهیم تا در صورت اتفاق شخصی را نجات دهیم، همچنین سازمان اتوبوسرانی برای ما سودی ندارد، مترو نیز بیشترین زیان را دارد و ماهانه میلیاردها تومان زیان می دهد.

شهردار اصفهان ادامه داد: ممکن است برخی شرکت ها زیان ده باشند که در این زمینه نیز تنها می توانیم شرکت هایی را مورد بررسی قرار دهیم که سهام شهرداری در آن شرکت بیش از ۵۰ درصد باشد و در شرکت هایی که سهام شهرداری کمتر از ۵۰درصد است نمی توانیم تصمیمی برای آنها بگیریم. البته که در شرکت هایی که شهرداری بیش از ۵۰ درصدسهام دارد برنامه هایی در دست اقدام است تا فیتیله شرکت هایی که ضرر دارند را پایین بکشیم.

رفع حاشیه نشینی کار جمعی می طلبد

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اقدمات شهرداری در جهت کاهش رشد حاشیه نشینی در اصفهان گفت: این برنامه یکی از اهداف مهم ما است البته نمی توانم قاطعانه بگویم اقداماتی برای این کار انجام داده ایم، اما حرکت هایی کرده ایم. حاشیه نشینی معضل اجتماعی است که باید با تشکیل جلسات برای آن ها راهکاری اتخاذ شود، البته که یکی از مشکلات امروزه اصفهان حاشیه نشینی است. ادعای گزافی است که بگویم با تمام مشکلات حاشیه نشینی را رفع می کنیم چرا که حل مشکلات نیاز به زیرساخت دارد در نتیجه رفع شدن مسئله حاشیه نشینی کار جمعی را می طلبد.

نوروزی خاطرنشان کرد: کمیته محرومیت زدایی را تشکیل داده ایم تا برای رفع این معضل برنامه ریزی کنیم اگر برای من امکان داشت برخی از بافت های فرسوده را خریداری و مردمان آن منطقه را به نقطه ای از شهر منتقل می کردم تا با واگذاری به بخش خصوصی آن بافت فرسوده را تغییر کاربری داده و استفاده بهینه از آن بخش ببریم، اما متأسفانه این کار نیازمند بودجه است؛ در حال حاضر نیز اکثر فعالیت هایمان در مناطق محروم شهر است چرا که کار در این مناطق به معنای محدودیت حاشینه نشینی است.

وی در مورد بدهی های شهرداری گفت: بدهی ها چند دسته هستند نقدی، عمرانی، غرامتی، اقساط بانک ها غیره ۲۷۱ میلیارد تومان به بانک شهر بدهکار بودیم که در زمان تسویه در این شرایط اقتصادی این مبلغ به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است که البته این مهم تسویه شده است و البته بدهی های دیگری به بانک شهر داریم ۳۵ میلیارد تومان به سازمان قطار شهری بدهکار بودیم که در زمان تسویه این مبلغ به ۸۰۰ میلیارد تومان رسید و ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر بدهکار شدیم؛ ۲۵ میلیارد تومان به شرکت مپنا بدهکار بودیم که این موضوع نیز حل شد چون قول داده بودیم مترو را به صفه برسانیم و همین کار نیز انجام شد.

نوروزی خاطرنشان کرد: با وجود مخالفان و موافقانی که در شهر دارم در هر صورت من شهردار همه شهروندان هستم، بنابراین از همه کمک می خواهم تا برای شهروندان آسایش و آرامش را فراهم کنیم و با کمک یکدیگر یک قدم به جلو حرکت کنیم.

کد خبر 356149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.