کشف شیوه‌ای جدید برای درمان زوال عقل

زوال عقل (dementia) یکی از بیماری‌های شایع دوران سالمندی است که مبتلایان به آن معمولاً به افسردگی نیز دچار می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان کانادایی نشان می‌دهد داروهایی که برای درمان افسردگی به کار می‌روند، نه تنها افسردگی را درمان می‌کنند، برای بهبود زوال عقل نیز مفید هستند. به گفته آن‌ها این داروها با مکانیزم زوال عقل در مغز مقابله می‌کنند.

داده‌های مربوط به انجمن آلزایمر نشان می‌هد که یک نفر از هر ۱۰ نفر در سن ۶۵ سالگی و بالاتر از آن به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شود و نشانه‌های اصلی آن شامل از دست رفتن حافظه، گم کردن مسیرها، اختلال در تمرکز و اختلال در انجام فعالیت‌های عادی روزمره می‌باشد. همچنین مبتلایان به آلزایمر احتمال ابتلا به مشکلات سلامت روان به ویژه افسردگی را نیز دارند.

به همین دلیل متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است داروهای مهارکننده سروتونین را (SSRIs) که نوعی از داروهای ضد افسردگی هستند، برای مبتلایان به زوال عقل تجویز کنند. محققان دانشگاه "واترلو" کانادا به تازگی مکانیزم شگفت‌انگیزی با نام " SSRIs" کشف کرده‌اند که مانع از شکل گیری و گسترش زوال عقل در مغز افراد می‌شود.

یافته‌های جدید نه تنها برای مبتلایان به بیماری آلزایمر و افسردگی سودمند است، بلکه بینش جدیدی برای توسعه داروهایی برای درمان بیماری در اختیار محققان قرار می‌دهد. یکی از مکانیزم‌های اصلی بیماری آلزایمر، ایجاد پلاک‌های سمی در مغز است که از پروتئین‌های "بتا آمیلوئید" (beta-amyloid proteins) تشکیل شده‌اند.

پلاک‌های بتا آمیلوئید در فرآیند ارسال سیگنال‌هایی که نورون‌ها به یکدیگر انتقال می‌دهند، دخالت کرده، مانع انتقال اطلاعات در مغز شده و در نتیجه باعث گسترش بیماری زوال عقل می‌شود. موضوع مهم اینکه درمان‌های کنونی آلزایمر بر مدیریت نشانه‌های این بیماری متمرکز است، اما هیچکدام از آن‌ها مکانیسم اصلی آلزایمر را هدف قرار نمی‌دهند. علاوه بر این توسعه داروهای جدید برای مهار  آلزایمر میتواند بسیار پرهزینه و وقت‌گیر باشد.

به همین دلیل محققان دانشگاه واترلو در حال یافتن پاسخی برای این پرسش بوده‌اند که آیا داروهای موجود می‌تواند در درمان زوال عقل مفید باشد یا خیر؟

در بررسی‌های صورت گرفته، محققان تاثیر داروهای SSRIs به ویژه "fluvoxamine"، "fluoxetine"، "paroxetine"، "sertraline" و "escitalopram" را بر وضعیت پلاک‌های آمیلوئید بتا در مغز ارزیابی کردند. پس از آن محققان انواع و مقادیر مختلف داروهای SSRI را در آزمایشگاه و با هدف تعیین اینکه چه نوع دارو و کدام دوز آن ممکن است به افراد مبتلا به زوال عقل کمک کند، بررسی کردند.

یافته‌های جدید محققان کانادایی نشان داد که داروهای "fluoxetine" و "paroxetine" در این میان بیشترین تاثیر را داشته و رشد پلاک‌های آمیلوئید بتا را به ترتیب ۷۴.۸ و ۷۶ درصد متوقف می‌کنند.

کد خبر 356121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.