توسعه پایدار باید با توجه به منافع نسل‌های آینده صورت گیرد

عضو هیئت مدیره جمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست پیام سبز گفت: فعالان محیط زیست مخالف توسعه بی‌رویه، تخریب و آلودگی منابع حیاتی محیط زیست هستند و در هر پروژه‌ای باید جنبه‌های زیست محیطی آن قبل از شروع سنجیده شود و توسعه پایدار باید با توجه به منافع نسل‌های آینده صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود سلطانی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست مطبوعاتی بیست و پنجمین سالگرد ایجاد این انجمن در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جو حاکم بر کشورمان در دوره‌های مختلف تغییر می‌کند برای مثال در دوره جنگ محیط زیست به نوعی محیط ایست بود و مسائل محیط زیست به طور کلی از آن زمان مغفول واقع شد.

وی با تاکید بر اینکه هر ساله موضوعات جدیدی باعث به حاشیه رانده شدن مسائل محیط زیستی می‌شود، افزود: بعد از جنگ مباحثی مانند بازسازی، مبارزه با اعتیاد، اشتغال، توسعه و تحریم‌ها همگی از دلایل غفلت از منابع طبیعی و محیط زیست شد در حالی که منابع طبیعی ما در حال تخریب بودند حال آنکه بسیاری از آنها تجدیدپذیر نیستند اما روند تخریبی سریعی را طی می‌کنند.

این کارشناس محیط زیست با تاکید بر اینکه فعالان محیط زیستی با توسعه مخالف نیستند، تصریح کرد: فعالان این حوزه مخالف توسعه بی‌رویه، تخریب و آلودگی منابع حیاتی محیط زیست هستند و معتقدیم بسیاری از فعالیت‌ها بدون رعایت مسائل زیست محیطی انجام شده است در حالی که در هر پروژه‌ای باید جنبه‌های زیست محیطی آن قبل از شروع سنجیده شود و توسعه پایدار باید با توجه به منافع نسل‌های آینده صورت گیرد.

وی با انتقاد از بارگذاری بیش از حد صنعت در اصفهان اظهار کرد: اصفهان شهری تاریخی و فرهنگی است اما به قدری نگاه مدرن به آن شده است که صنایع بسیار راه عبور هوای پاک را بسته‌اند و در هر دوره‌ای این شهر تحت تاثیر سیاست‌های درست یا نادرستی قرار گرفته که تنها تخریب‌ها را افزایش داده است.

عضو هیئت مدیره جمعیت پیام سبز هدف این جمعیت را ایجاد احساس مسئولیت در مردم دانست و افزود: جمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست پیام سبز دومین جمعیت در کشور است که با حضور فعالان و اساتید دانشگاه بعد از گذشت ۲۵ سال تا به حال توانسته به فعالیت خود ادامه دهد و دیگر تشکل‌ها همگی یا پراکنده و یا تعطیل شدند.

سلطانی در خصوص اقدامات این جمعیت گفت: جمعیت پیام سبز اصفهان تا به حال در زمینه‌های مختلف محیط زیستی فعالیت‌های بسیاری داشته همچنین مخالفت خود را با چیدمان غیراصولی صنایع در شهر اصفهان بارها اعلام داشته و نسبت به مسائل مختلف در نقاط شهر حتی برخوردها و شفاف سازی‌هایی هم داشته است.

برگزاری بیست و پنجمین سالگرد جمعیت پیام سبز

در ادامه این نشست حسن سلیمان‌پور، کارشناس ارشد اکولوژی، بوم‌شناس و عضو هیئت مدیره پیام سبز اظهار کرد: این نشست پیش درآمدی برای مراسم بیست و پنجمین سالگرد حضور جمعیت محیط زیستی پیام سبز است که روز پنجشنبه ۲۸ مهرماه در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار می‌شود.

وی در خصوص نقطه شروع فعالیت این جمعیت افزود: این جمعیت زمانی کار خود را آغاز کرد که موضوعات محیط زیستی مباحثی فانتزی محسوب می‌شد در حالی که روند تخریب از همان سال‌ها شروع شده بود.

این کارشناس ارشد اکولوژی با بیان اینکه جمعیت پیام سبز با وجود تمام تهدیدها امسال بیست و پنجمین سال حضور خود را جشن می‌گیرد، اظهار کرد: از سال‌ها پیش که زاینده‌رود پرآب بود این جمعیت هشدارهایی مبنی بر لزوم کاهش شیب روند توسعه در اصفهان داده بود و امروز سال سوم خشکی زاینده‌رود را شاهد هستیم در حالی که هشدار عدم تحمل این حجم از صنعت در اصفهان را جمعیت پیام سبز قبلا داده بود.

سلیمان‌پور با اشاره به برگزاری همایش‌های مختلف در این جمعیت گفت: در سال‌هایی که سدسازی نماد توسعه و پیشرفت بود این جمعیت همایش ناگفته‌های سدسازی را برگزار کرد که به تازگی متخصصان این امر حکایت از اشتباه بودن سدسازی دارند.

عضو هیئت مدیره پیام سبز در خصوص انقراض گونه‌های طبیعی در استان اصفهان گفت: این جمعیت بیش از شش سال برداشت‌های بی‌رویه و انقراض گونه کرفس کوهی در منطقه فریدونشهر را دنبال کرد که در این خصوص به دریافت جایزه ملی محیط زیست، لوح تقدیر از جشنواره دکتر تقی ابتکار و لوح تقدیر از UNDP را دریافت کرد.

وی با اشاره به مطرح کردن موضوع بازیافت کاغذ برای اولین بار در اصفهان توسط پیام سبز تصریح کرد: این جمعیت اقدامات بیشماری در خصوص مباحث منابع طبیعی و محیط زیست داشته است که اجرای همایش‌های متعدد، نمایشگاه‌های عکس، تورهای طبیعت‌گردی، ارائه بیانیه‌های موضوعات مختلف، انتشار کتاب، انتشار محجموعه مقالات همایش‌های مختلف همکاری در پایان‌نامه‌های دانشجویی و تهیه فیلم‌های آموزشی از اقدامات این جمعیت محیط زیستی بوده است.

کد خبر 356099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.