کامیون‌داران به دنبال ایجاد تنش نیستند/ مسئولان به وعده‌های خود عمل کنند

لنجان-رییس انجمن صنفی کامیون‌داران شهرستان لنجان گفت: کامیون‌داران به هیچ عنوان به دنبال ایجاد تنش‌ در جامعه نیستند و تنها انتظار دارند مسئولان به وعده‌های خود عمل کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، عباس سعیدی در دیدار با نماینده این شهرستان با اشاره به همکاری همه جانبه کامیون‌داران با مسئولان برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم، اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر شاهد بروز برخی مشکلات در حوزه صنف کامیون‌داران بودیم به طوری که برخی از آنها به دلیل نبود لاستیک زمین‌گیر شدند، از سوی دیگر افزایش چند برابری هزینه‌های لوازم یدکی مشکلات متعددی را برای این صنف  به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه کامیون‌داران در سال‌های جنگ تحمیلی نقش مهمی را در خدمت رسانی به رزمندگان اسلام داشتند، افزود: بسیاری از کامیون‌داران در سال های دفاع مقدس داوطلبانه جان و مال خود را در طبق اخلاص گذاشتند تا امکانات، تجهیزات و کمک‌های مردمی به جبهه‌ها برسد و گزندی به خاک و ناموس کشور وارد نشود.

رییس انجمن صنفی کامیون‌داران شهرستان لنجان با بیان اینکه امروز هم کامیون‌داران شرایط دشوار جنگ اقتصادی را درک کرده‌اند، تصریح کرد: امروز که دشمن اقتصاد کشور را مورد هدف قرار داده رانندگان کامیون در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند و این صنف قطعا همچون دوران دفاع مقدس راه درست را انتخاب و در همان مسیر قدم برخواهند داشت.

وی با بیان اینکه صنف کامیون‌داران هیچگاه به دشمنان اجازه سوء استفاده از خواسته‌های بحق‌شان را نمی دهند، ادامه داد: اعتراض‌ کامیون‌داران تنها بهانه‌ای برای رساندن صدایشان به مسئولان است، این صنف به هیچ عنوان به دنبال ایجاد تنش نیستند و تنها انتظار دارند مسئولان به وعده‌های خود عمل کنند.

سعیدی با اشاره به چالش جدی کامیون‌داران در تامین لاستیک و قطعات یدکی، متذکر شد: افزایش قیمت لاستیک و قطعات مورد نیاز کامیون‌ها از یک سو و عدم تحقق مطالبات به حق کامیون‌داران در زمینه مسایل بیمه‌ای، مالیات بر ارزش افزوده، افزایش نیافتن واقعی کرایه بار و... از سوی دیگر، سبب شده کامیون‌داران و رانندگان با مشکلات متعددی روبه رو شوند به گونه‌ای که حتی آنها در تامین مخارج زندگی خانواده خود ناتوان باشند.

کامیون‌داران لنجان به اعتراضات پایان داده‌اند

سعیدی با گلایه از فراموش شدن صنف کامیون‌داران و صنعت حمل و نقل جاده ای در سالیان اخیر، گفت: در اوضاع دشوار فعلی مشکلاتی گریبان رانندگان کامیون و کامیون‌داران را گرفته، اما بازهم در این شرایط صنف کامیون‌داران شهرستان لنجان با بصیرت مثال زدنی خود و درک شرایط حساس به وجود آمده بار دیگر به وعده‌ها و پیگیری‌های انجام شده از سوی مسئولان اعتماد کرده و پس از چند روز فعالیت خود را از روز گذشته از سر گرفتند.

وی با بیان اینکه عمده مشکلات صنف کامیون‌داران مربوط به تأمین لاستیک، روغن و قطعات است، اضافه کرد: البته این نکته را نباید فراموش کرد چیزی در حدود ۳۵ درصد از کامیون های شهرستان لنجان به دلیل مشکلات فنی و گرانی لوازم یدکی در پارکینگ ها زمین گیر شده اند، چیزی در حدود ۳۵ درصد نیز نیازمند لاستیک و... هستند، اما با شرایط فعلی فعالیت خود را از سر گرفته اند و اگر به وضعیت آنها رسیدگی نشود قطعا آنها نیز به زودی زمین گیر خواهند شد.

وی با بیان اینکه لنجان، شهرستانی صنعتی است که صنعت حمل و نقل جاده ای در آن نقش بسزایی را دارد، عنوان کرد: طی سال های اخیر با وجود پیگیری های متعدد متأسفانه آن گونه که باید به صنف کامیون‌داران شهرستان لنجان توجه نشده و نباید فراموش کرد در تیرماه سال ۱۳۹۶ خواستار بارگیری محصولات صنایعی چون ذوب آهن و فولاد سبا بودیم که متأسفانه این مهم محقق نشد.

رییس انجمن صنفی کامیون‌داران خاطرنشان کرد: خشکسالی های اخیر سبب شده بسیاری از افراد که به کشاورزی و دامداری مشغول بودند حرفه خود را رها کرده و به دلیل صنعتی بودن شهرستان به صنعت حمل و نقل جاده ای جذب شوند که این مسئله افزایش چشم گیری را نیز در این حوزه رقم زده و این مهم سبب شده انجمن صنفی کامیون‌داران این شهرستان نتواند خدمات شایسته ای را به این صنف ارایه کند.

کامیون‌داری همچنان جزء مشاغل سخت محسوب نمی‌شود

سعیدی ضمن یادآوری این مهم که با وجود سختی کار، حوادث جاده‌ای، سرما و گرما و... شغل رانندگی و کامیون‌دارای همچنان جزء مشاغل سخت محسوب نمی‌شوند، افزود: رانندگان و کامیون‌داران واقف بر مشکلات اقتصادی کشور هستند و قطعا در راستای تحقق اهداف عالی نظام تمام تلاش خود را انجام می‌دهند اما با توجه به مشکلات پیش روی این صنف از مسئولان دولتی می‌خواهیم مشکلات را مدیریت کرده و با حمایت از کامیون‌داران و رانندگان، امکان تداوم فعالیت این صنف را فراهم کنند، در این مسیر صفر کردن مالیات بر ارزش افزوده برای کامیون‌داران و ارایه‌ی وام کم‌بهره با دوره ی بازپرداخت طولانی مدت برای افرادی که قصد نوسازی ناوگان‌شان را دارند، بخشی از حمایت‌هایی است که می‌تواند از سوی مسئولان انجام گیرد.

رانندگان خواستار محاسبه کرایه کامیون بر مبنای تن بر کیلومتر هستند

در ادامه سلیمیان نماینده رانندگان شهرستان لنجان نیز با بیان اینکه در حال حاضر عمده‌ترین مشکل کامیون‌داران تأمین لوازم یدکی و لوازم مصرفی از جمله لاستیک است، اظهار کرد: در ماه های اخیر افزایش قیمت کالاهای مصرفی خودروهای سنگین و گرانی لوازم یدکی کامیون و تریلی سبب شده رانندگان کامیون برای تأمین دو قلم جنس پر مصرف خودرو سنگین شامل لاستیک و روغن دچار مشکلات متعدد شوند چرا که قیمت این اقلام، افزایش سرسام آور داشته است.

وی افزود: متأسفانه قیمت لاستیک و روغن نسبت به ماه های اخیر چندین برابر افزایش یافته و تا حدودی نیز کمیاب شده است، از این رو با توجه به اینکه لاستیک نقش مهمی را در حفظ امنیت کامیون‌ها در جاده‌ها ایفا می کند نوسانات شدید قیمتی و نداشتن توان خرید این قلم جنس پر مصرف، قدرت تصمیم‌گیری صحیح را از کامیون‌داران سلب کرده است.

نماینده رانندگان شهرستان لنجان تصریح کرد: افزایش نیافتن حقیقی کرایه‌ها در برابر افزایش چندین برابری قیمت لاستیک، لوازم یدکی، روغن و...سبب شده درآمد و هزینه‌ کامیون‌داران با یکدیگر همخوانی نداشته باشد ، از این رو از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمل و نقل جاده ای انتظار می رود به این مسائل توجه ویژه ای داشته باشند.

سلیمیان ادامه داد: امروز شاهد هستیم همچنان نرخ کرایه حمل بار به صورت توافقی بوده و این مسئله یکی از مشکلات صنفی رانندگان است بر همین اساس در راستای حمایت از این صنف یکی از خواسته کامیون‌داران تعیین نرخ کرایه حمل و نقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس «تن بر کیلومتر» است.

وی اضافه کرد: نیاز است همه بدانند که نرخ «تن بر کیلومتر» کرایه حمل یک تن کالا در یک کیلومتر بوده و در واقع این مهم در یک نظام نرم‌افزاری و هوشمند در نرخ‌گذاری حمل تعریف شده و اجرای آن به خودی خود باعث تبعیت تمام مسیرهای حمل کالا از یک قاعده خواهد شد که دو پارامتر وزن محموله و طول مسیر همواره بر نرخ تمام شده حمل موثر خواهد بود و قطعا رضایتمندی طرفین را نیز رقم خواهد زد.

نماینده رانندگان شهرستان لنجان با بیان اینکه رانندگان شهرستان لنجان با نگاه ویژه و آگاهانه خود اقدام به جابه جایی بار کرده و به اعتراضات صنفی خود پایان داده اند، عنوان کرد: کامیون‌داران همان‌طور که در دوران دفاع مقدس گذشت و فداکاری کرده و پای نظام و انقلاب ایستادند امروز نیز به انقلاب وفادار هستند و با توجه به اینکه کامیون‌داران شغل بسیار سختی دارند انتظار می رود شغل آنان در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گیرد.

کد خبر 356023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.