هیچ‌یک از شهروندان از آلودگی بصری در امان نیستند

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آلودگی بصری پس از آلودگی هوا شهروندان را رنج می‌دهد و هیچ‌یک از شهروندان از این آلودگی مصون نیستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نطق پیش از دستور خود در پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن گرامی‌داشت روز حافظ و روز جهانی کودک  و دختر اظهار کرد: علت نام‌گذاری چنین روزهایی جلب اذهان به اهمیت این موضوعات و برنامه‌ریزی برای تحقق کامل حقوق ایشان است. کودکان نه تنها آینده‌سازان این سرزمین هستند بلکه خود به مثابه یک انسان و شهروند، دارای حقوقی هستند که باید در هر برنامه‌ریزی برای امروز و آینده ایشان لحاظ شود.

وی با بیان اینکه هرگونه برنامه‌ریزی برای کودکان باید با توجه به مصالح کودک و متناسب با کودکی آنها باشد، اضافه کرد: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، گامی مهم و ارزشمند در حمایت از کودکان و نوجوانان برداشته است. این اتفاق مهم اگر چه بسیار دیر اما بالاخره انجام شد و اینک در انتظار تایید نهایی از جانب شورای نگهبان است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در جامعه امروز که هر روز خبری از قتل و کودک آزاری قلب مردم را به درد می‌آورد، تأیید نهایی این قانون می‌تواند خلأ قانونی در حمایت ویژه از کودکان را برطرف کند.

وی با بیان اینکه در سراسر دنیا دختر بچه‌ها همواره با تبعیض بیشتری نسبت به پسران رو به رو بوده‌اند، اضافه کرد: دختران همچنان به صِرف جنسیتشان، از فرصت‌های برابر برخوردار نیستند، مورد خشونت واقع می‌شوند، ازدواج زودهنگام دارند، از تحصیل محروم می‌شوند و در عصر اطلاعات، دسترسی‌شان به اطلاعات و ارتباطات محدود می‌شود. با این حال دختران مقاومت می‌کنند و در تلاش هستند تا مشارکت خود را در اداره شهرها و کشورهایشان افزایش دهند و در اداره دنیای امروز نقش افزون‌تری داشته باشند.

لزوم تغییر دیدگاه مسئولان نسبت به کودکان

روشن با بیان اینکه در گام نخست باید مسئولان  دیدگاه‌ خود را نسبت به کودکان و به ویژه دختران تغییر دهند، اضافه کرد: فرصت‌های مختلف پیش روی کودکان برای کسب دانش و ایفای نقش اجتماعی محروم مدیریت شود؛ نیازهای خاص آنها را بشناسیم، موانع پیش رویشان را برطرف کنیم و با حذف دیدگاه‌های مبتنی بر کلیشه‌های جنسیتی، حقوق اساسی‌شان را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه اقدامات شهرداری در هفته گرامی‌داشت کودک بیانگر باور مسئولان مدیریت شهری نسبت به حقوق کودکان است، افزود: با توجه به انتخاب شهر اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک انتظار می‌رود که توسعه و ارتقای کیفی انواع  فضاهای بازی استاندارد و قابل دسترس برای همه کودکان در فضاهای عمومی شهر، هرچه زودتر انجام گیرد.

 روشن  ضمن گرامیداشت روز استاندارد با عنایت به اینکه زندگی در دنیای امروز، زیستن در یک دهکده جهانی است، تمام ابعاد و وجوه زندگی ما و تولیدات و ابزار و لوازم زندگی‌مان متأثر از این واقعیت است، ادامه داد: در کلانشهر اصفهان که یک شهر جهانی به شمار می‌آید و از ابعاد مختلف مورد توجه جهانیان است، در نظر داشتن استانداردهای جهانی امری‌ ضروری است. از این رو فعالیت‌های مدیریت شهری با این مقوله پیوند عمیقی دارد و با عنایت به اینکه توسعه پایدار از مهم‌ترین راهبردهای شهرداری است و استاندارد، از ارکان اساسی مباحث مرتبط با توسعه پایدار، ضرورت دارد شهرداری در پیوند و تعامل تنگاتنگ با سازمان‌ها و نهادهای استاندارد باشد.

امنیت و آرامش ابتدایی‌ترین نیاز نابینایان است

وی ضمن گرامی‌داشت روز جهانی عصای سپید نیز اظهار کرد: یکی از ابتدایی‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای نابینایان بهره‌مندی از امنیت و آرامش و استفاده از خدمات اولیه رفاهی جامعه است. استاندارد بودن معابر و خیابان‌ها، ناوگان حمل و نقل عمومی، پارک‌ها و فضای سبز و مکان‌های آموزشی، رفاهی و تفریحی و ...، همچنین قابل دسترس بودن این امکانات و خدمات برای نابینایان از مسائلی است که باید جدی گرفته شود.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین به چالش‌های اصفهان در حوزه تبلیغات محیطی و آلودگی بصری اشاره کرد و افزود: این آلودگی‌ها پس از آلودگی هوا از انواع زیانبار آلودگی است و همه روزه همه شهروندان با آن درگیر هستند.

وی با بیان اینکه هیچ‌یک از شهروندان از آلودگی بصری مصون نیستند، ادامه داد: تبلیغات محیطی که یکی از مهم‌ترین ابزارهای رسانه‌ای در فضای باز شهری است و جزیی از محیط شهری محسوب می‌شود که تاثیر شگرفی بر درک بصری و روان اجتماعی دارد، پدیده‌ای با جنبه‌های مثبت و منفی  است.

روشن با بیان اینکه در شهر اصفهان نیز، تبلیغات محیطی با حجم انبوه خود، جانمایی ناصحیح، عدم رعایت اصول متن‌نویسی، استفاده از تصاویر نازیبا و طرح‌های گرافیکی نامناسب و عدم استفاده از نور مناسب و ...، سیما و منظر شهری را تخریب کرده و موجب آلودگی‌های شدید بصری شده است، ادامه داد: این آلودگی‌ها تاثیرات نامطلوب روحی و روانی بر شهروندان دارد و از همه مهم‌تر با توجه به اینکه اصفهان یک شهر تاریخی و فرهنگی است، این آلودگی‌ها و نابسامانی‌ها، فضا و محیط فرهنگی شهر را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی با بیان اینکه تبلیغات محیطی در فضای شهری، جزئی از حقوق شهروندی است که علاوه بر کارکرد رسانه‌ای و تبلیغی خود، می‌بایست کارکرد زیباسازی شهر را نیز داشته باشد، ادامه داد: از این رو ساماندهی و سازماندهی تبلیغات محیطی در راستای تحقق حقوق شهروندی، یکی از وظایف مهم و غیرقابل انکار مدیریت شهری است و در این راستا به منظور کاهش آلودگی‌های بصری و افزایش عملکرد تبلیغات محیطی، با در نظر داشتن عناصر و فاکتورهای هویتی و زیباشناختی شهر، باید سیاست‌ها و راهبردهایی متکی بر مطالعات دقیق علمی و منطبق با استانداردها اتخاذ شود و ابزار نظارتی و ارزیابی در این زمینه تقویت شود.

روشن تصریح کرد: برای ساماندهی وضعیت فضای بصری شهر اصفهان تعامل و همکایر بین بخشی امری ضروری است و باید مورد توجه همه دستگاه‌ها قرار گیرد.

کد خبر 355995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.