به گزارش ایمنا، این طرح که پس از اعتراضات خردادماه سال جاری از سوی رانندگان وارد برنامههای سازمان راهداری شد و مسئولان این سازمان پس از چند ماه بررسی سرانجام کلیات آن را لحاظ کردند، با تصویب شورای عالی ترابری کشور رسما نهایی شده و به مرحله اجرا خواهد رسید.
در این جلسه اعضای این شورا طرح توجیهی سازمان راهداری را تایید کرده و به این ترتیب یکی از اصلیترین دغدغههای رانندگان در طول ماههای گذشته را وارد فاز اجرایی کردند.
سازمان راهداری در تشریح چگونگی اجرای این شیوه جدید محاسبه اعلام کرده که در چارچوب محاسبه کرایه بر اساس تن ــ کیلومتر هزینهها به دو بخش مجزا تقسیم شده است. بر این اساس هزینههایی مانند بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث، عوارض سالانه خودرو، دستمزد راننده و کمک راننده، بیمه آنها و موارد این چنینی جزو هزینههای ثابت به شمار میروند و مسائلی مانند تعمیر و نگه داری خودرو، هزینه لاستیک، هزینه سوخت و عوارض آزادراهی به عنوان هزینههای متغییر در نظر گرفته شده است.
در این شیوه جدایی از نرخ هزینههای ثابت که متناسب با هر خودرو در نظر گرفته شده است، هزینههای متغییر نیز در رابطه با مسائل جزئی دیگری که در حمل و نقل وجود دارد، در نظر گرفته میشود و در این چارچوب نرخ نهایی بر اساس جابه جایی هر یک تُن در هر یک کیلومتر اجرایی میشود.
سازمان راهداری پیشبینی کرده است که بر این اساس احتمالا نرخ کرایه در قیاس با روش های قبلی محاسبه افزایشی نسبی پیدا خواهد کرد.
در طرح جدید خودروهای سنگین به هفت کلاس مختلف تقسیم بندی شده و به نسبت شرایطی که بار دارند، محمولهها نیز در هفت مدل مختلف تقسیم بندی خواهند شد که نرخ هر یک از آنها متفاوت میشود.
منبع: ایسنا
نظر شما