یک ناشر: به زودی فرهنگ تعطیل می شود

سکون و سکوت در تمام حرف های نگفته یک فرهنگ است. فرهنگی به وسعت تمام قرن‌هایی که آمد و رفت، اندیشه‌ها دیگر در میان مردم تزریق نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این قرن برای فرداها چه خواهد داشت؟ دیگران فرداها در مورد ما چه خواهند گفت؟ دوری از کتاب و گم شدن میان پیچ و خم مشکلات زندگی که روزی به اوج و روز دیگر به پایان می رسد.

در خصوص مشکلات نشر خبرنگار ایمنا با مهرانگیز بیدمشکی مدیر انتشارات "نهفت" گفت و گو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

عامل اصلی مشکلات نشر بحران اقتصادی است؟

متاسفانه چند ماه اخیر همه اصناف دچار بحران اقتصادی شده اند و تنها صنف فرهنگی کشور نیست. در همه جوامع ثبات دارند اما در کشور ایران صبح که از خواب بیدار می‌شویم مانند طلافروشان باید قیمت ارز را بررسی کنیم.

مشکلات نشر مربوط به اقتصاد فرهنگ ضعیف کشور است که همیشه  گربان گیر ناشران بوده است. در گذشته عمده مشکل ناشران توزیع، پخش کتاب و عدم مطالعه مردم بود اما در چهار سال گذشته تا کنون مسئله کتاب از بحران گذشته و به مرز نابودی رسیده  است.

 ناشران وابسته به وام هستند و توانایی چرخش سرمایه خود را ندارند و تنها تلاش آنها این است که سرمایه اولیه برگردد تا کتاب‌های دیگر را به چاپ برساند اما این چرخه در کشور معیوب است و بسیاری از ناشران شغل دیگری ندارند و برای اینکه از چرخه حذف نشوند بسیار کم کار شده اند و از طرفی شغل دیگری ندارند و  بخاطر امرار معاش توانایی تعطیلی کار ندارند و صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته اند.

عدم استقبال مردم از کتاب‌های گردشگری چیست؟

متاسفانه زیرساخت‌های کشور دچار مشکل است در صورتی که در کشورهایی مانند اسپانیا و فرانسه سوله‌های بسیار بزرگ کتاب فروشی وجود دارند که سالانه میلیون‌ها کتاب تنها در خصوص شناخت موزه‌ها به فروش می ‌رسانند. حوزه های دیگر را وارد نمی شوم و این در حالی است که کتاب‌های گردشگری ایران‌شناسی و اصفهان شناسی چند زبانه است و زمانی که توریست وارد اصفهان می شود فروش این نوع کتاب‌ها رونق پیدا می کند. البته اگر این کتاب‌ها با مسائل سیاسی درگیر نشده و چاپ آنها تعطیل نشود و غم انگیز است که درصد بسیار ناچیزی گردشگران داخلی پول برای خرید به این کتاب ها اختصاص می‌دهند.  

استقبال مردم از رمان و کتاب های ادبی به چه صورت است؟

 بیشترین علاقمند مردم به کتاب های ادبی است و همیشه پس اندازی را برای خرید به نوع کتاب ها اختصاص می دهند. ممکن است یک دانشجو مجبور به خرید کتاب های دانشگاهی باشد اما بخاطر علاقه کتاب های ادبی را خریداری می کند.  

آیا تجدید چاپ کتاب‌های موفق مشکلات ناشران را کم نمی کند؟

پنج سال گذشته هر انتشاراتی ۱۰ کتاب موفق داشت که آنها را از بحران نجات می داد اما متاسفانه از چاپ تا صحافی و کارگری که کتاب را جا به جا می کند بر صنعت نشر تاثیر گذاشته است. مواد اولیه برای نشر کتاب یا وجود ندارد یا چندین برابر شده است. وقتی در جامعه اولویت اول گرسنگی باشد فرصتی برای فکر کردن به فرهنگ ندارد.هیچ توازنی در قیمت ها وجود ندارد ناشران از فروش کتاب ها پولی دریافت نمی کنند به عنوان مثال اگر کتابی ۱۰ هزار تومان تولید شد در نهایت همان ۱۰ هزار تومان به چرخه کار ناشر برمی‌گردد. شرایط تولید کتاب چنان بحرانی شده که اتحادیه های تهران تصویب کردند که قیمت کتاب ها تغییر کند.

پیش بینی شما برای قیمت کتاب تا پایان امسال چیست؟

یکی از مشکلات اساسی کشور ما این است که خرده فروش تا عمده فروش کالاها را احتکار می کنند تا به قیمت روز به فروش برسانند و از این کار سود زیادی به جیب می زنند و این مسئله ناشران را درگیر کرده و قیمت مواد اولیه به دلیل وارداتی بودن چندین برابر شده از طرفی پروسه نشر یک کتاب بسیار طولانی و هزینه بر است و حداقل یک سال زمان می برد و مشکلات پخش و توزیع کتاب همچنان پا برجاست و ناشران متضرر می شوند و ناگزیر تا پایان سال قیمت یک کتاب چند برابر خواهد شد.

امسال چند عنوان کتاب به چاپ می رسانید؟

 هفت عنوان تجدید چاپ داشتم که شش عنوان به چاپ رسید و هشت عنوان هم در انتظار مجوز دارم اما نهایت به دلیل شرایط کنونی ترجیح می دهم صبر کنم تا شرایط بهتر شود این در حالی است که حتی علاقمندم قراردادهای جدید ببندم و کار بیشتری انجام دهم اما باید وضعیت را شناور نگه دارم و با حداقل ها کارم را نگه دارم.

به نظر شما مسئولان برای رفع مشکلات چه باید کنند؟

 مرتب اخبار را رصد می کنم اما متاسفانه ناشران به جایی رسیده اند که حرفی برای گفتن ندارند بیش از ده ها سال حرف زدیم اما گوش شنوایی وجود نداشت چون بی تاثیر است. من در همه شرایط بحرانی فعال هستم. مشکلات را مسئولان بیش از همه می دانند بی آنکه حرفی بزنند یا حمایتی کنند. واقعا در بهتم نمی دانم قرار است به کجا برسیم. حرکت‌ها و انرژی ناشران محدود است و توانایی کار نباشد بی شک یکی یکی ناشران دست از کار کشیده و فرهنگ یا جامعه تعطیل می شود.

بیشتر بخوانید:

* آرام تر ورق بزنید، گران است!

*یک ناشر: ترجیح می دهم کار نکنم

*عرصه بر ناشران تنگ‌تر می‌شود

*کتاب در بن‌بست

کد خبر 355942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.