شیوه ای موثر برای کنترل دیابت نوع دو

محققان کانادایی به تازگی دریافته‌اند که روزه داری شیوه موثری برای کنترل دیابت نوع دو است که ﺷﺎﻳﻊ‌ﺗﺮﻳﻦ ﻧﻮع دﻳﺎﺑﺖ برشمرده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تغییر سبک زندگی، یکی از شیوه‌های مهم و تاثیرگذار در کنترل دیابت نوع دو است که به عنوان ﺷﺎﻳﻊ‌ﺗﺮﻳﻦ ﻧﻮع دﻳﺎﺑﺖ محسوب می‌شود. چاقی یکی از دلایل اصلی ابتلا به دیابت نوع دو است و موارد دیگر ابتلا به بیماری شامل نداشتن تحرک، فشار خون بالا و پایین بودن HDL خون است.

بررسی‌های جدید محققان کانادایی نشان می‌دهد که روزه‌داری متناوب، نقش اساسی را در پیشگیری از دیابت نوع دو ایفا می‌کند. پزشکان به بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، رژیم غذایی خاصی را پیشنهاد می‌کنند که برای افراد مختلف، متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان گفت که دیابتی‌ها باید از مصرف غذاهای فرآوری شده، قندهای مصنوعی و کربوهیدرات‌های تصفیه شده جلوگیری کنند.

اما آیا روزه گرفتن تاثیری بر کنترل دیابت نوع دو دارد؟ روزه داری متناوب یک نوع رژیم غذایی است که طی آن فرد برای مدت ۱۶ ساعت روزه  و تنها مجاز است هشت ساعت از شبانه روز مواد غذایی میل کند. برای مثال فرد می‌تواند شام خود را حدود ساعت هفت بعدازظهر میل کرده و از خوردن صبحانه در روز بعد خودداری کنند. سپس وعده ناهار را راس ساعت ۱۱ میل کند.

دیگر شکل‌های روزه داری برای کنترل دیابت نوع دو می‌توان به روزه داری ۲۴ ساعته برای مدت یک یا دو روز در هفته اشاره کرد. محققان کانادایی به تازگی روزه داری متناوب را شیوه ای موثر برای کاهش علائم دیابت نوع دو عنوان کرده‌اند. در این تحقیق سه مرد مبتلا به فشار خون و کلسترول بالا با میانگین سنی ۶۷-۴۰ سال که روزانه دارو و انسولین مصرف می‌کردند، مورد بررسی قرار گرفتند. قبل از تحقیق این افراد در سمینار تغذیه شرکت کردند که هدف از آن آگاهی سازی در مورد بیماری دیابت و چگونگی کنترل آن با رعایت رژیم غذایی بود.

سپس از دو نفر از شرکت کنندگان خواسته شد تا یک روز در میان روزه ۲۴ ساعته بگیرند و از نفر سوم درخواست شد سه روز در هفته روزه بگیرد. در هنگام روزه داری این افراد می‌توانستند نوشیدنی‌های کم کالری مانند آب، چای و قهوه میل کرده و یا هنگام غروب یک غذای کم کالری مصرف کنند. این تحقیق برای مدت ۱۰ ماه بدون هیچ مشکلی ادامه یافت و پس از آن وزن و قند خون افراد ارزیابی شد.

نتیجه بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که وزن هر سه فرد و همچنین قند خون آن‌ها کاهش یافته و پس از مدت یک هفته این افراد توانستند مصرف انسولین را کنار بگذارند. همچنین دو نفر از آن‌ها داروهای دیابت خود را نیز کنار گذاشتند. اگرچه این تحقیق بر روی افراد محدودی صورت گرفته و بررسی‌های بیشتری پیرامون این موضوع لازم است، یافته‌های جدید نشان می‌دهد که روزه داری متناوب، شیوه جدیدی برای بهبود و کنترل بیماری دیابت است.

کد خبر 355935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.