خطرخشکسالی اجتماعی در کمین اصفهان

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: امیدوارم قبل از مواجهه با خشکسالی آیینی، اقدام لازم برای جلوگیری از خشکسالی طبیعی انجام شود تا همچنان آب و آیین را در کنار هم در اصفهان شاهد باشیم.

محمد عیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اگر بار دیگر آب در رودخانه زاینده رود جریان پیدا کند، فرهنگ شکل گرفته چند هزار ساله حول محور آن نجات پیدا کرده زیرا با خشکی آب، آیین هم از بین می‌رود با این تفاوت که شاید آب برگردد اما آیین‌ها باید مسیر تجربه زمان را طی کنند و در خلال هزارها سال مجددا شکل بگیرند.

وی افزود: بدترین حالت در خشکسالی، مرحله چهارم آن یعنی خشکسالی فرهنگی اجتماعی است بنابراین امیدوارم قبل از روبه‌رو شدن با خشکسالی آیینی اقدام لازم برای جلوگیری از خشکسالی طبیعی انجام شود تا همچنان آب و آیین را در کنار هم در اصفهان شاهد باشیم.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: جاری شدن آب در زاینده رود و تولید این جریان فرهنگی، همگرایی مدنی، رسمی و حتی بین استانی را می‌طلبد تا با انجام این وظیفه همگانی شاهد ایرانی شادتر از پیش باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت بیشتر رویدادهای مردمی نسبت به رویدادهایی که دستگاه‌های رسمی متولی آن هستند مانند جشنواره‌ها، تصریح کرد: آیین‌ها و رویدادها از بطن جامعه شکل گرفته و انسان‌ها و جوامع  مبتنی بر ضرورت‌های زیستی خود آن را شکل می‌دهند و بدین سبب نشاط اجتماعی بسیار بالا می‌رود.

عیدی پیوند زاینده رود را با کلیت ایران جدانشدنی دانست و تاکید کرد: جغرافیای فرهنگی ایران، هویت خاورمیانه را ساخته و خدمتی که این فرهنگ به جهان کرده باعث می‌شود زاینده‌رود را از منظری جهانی بنگریم نه اینکه تنها ساکنان و نهادهای رسمی خود اصفهان دغدغه احیای آن را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید این حقیقت را فرهنگسازی کنیم که زاینده‌رود مسئله ایران و خاورمیانه است و اگر این اکوسیستم از بین رود بیم آن است که خشکسالی فرهنگی ناشی از آن ضربه‌ای بزرگ به تجربه بشری بزند.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان عنوان کرد:  این معاونت در راستای حفظ روابط بین فرهنگی استان‌های واقع در خط سیر کنار زاینده رود و فلات مرکزی ایران که هسته تمدنی کشور را تشکیل می‌دهند، هیئت‌هایی را به شهرکرد و یزد اعزام کرد تا اعلام کند اگر با بحران آب مواجه هستیم باید انسجام فرهنگی خود را حفظ کنیم؛ در این زمینه به صورت مدنی گام های خوبی برداشته شده که نمونه‌ آن ارتباط خوب نهادهای مطبوعاتی اصفهان و شهرکرد با یکدیگر است.

کد خبر 355931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.