سونامی سالمندی در مسیر اصفهان/۳۵ درصد مناسب‌سازی‌ انجام شد

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه سونامی سالمندی در مسیر اصفهان است، گفت: در حال حاضر ۵۴۰ هزار سالمند در استان داریم که تا سال ۱۴۳۰ بیش از ۳۰ درصد جمعیت استان سالمند خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید اصغر فیاض پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی به مناسبت روز عصای سپید اظهار کرد: نامگذاری چنین هفته‌هایی تلنگری به مسئولان و مردم جامعه است که به مردم حضور معلولان در جامعه را یادآوری کنیم.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی تنها متولی امور معلولان نیست، افزود: افراد عادی جامعه مانند معلولان برای امور مختلف زندگی خود به دستگاه‌های مختلفی مراجعه می کنند و هیچ دلیلی وجود ندارد که معلولان ویلچرنشین یا هرنوع معلولیت دیگری که به دستگاه ها مراجعه می‌کنند را به بهزیستی ارجاع می دهند بلکه همه دستگاه ها در مقابل معلولان مسئول هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به تدوین قانون جامع حمایت از معلولان در سال ۸۴ اظهار کرد: این امر با پیگیری خود معلولان بوده است و از اردیبهشت سال ۹۷ این قانون مصوب و ابلاغ شد که بهزیستی تنها تدوین کننده بخش هایی از آن بوده است و مابقی حاصل تلاش انجمن‌ها و تشکل‌های معلولان بوده است.

فیاض با بیان اینکه در بحث مددکاری اجتماعی همه دستگاه‌ها در برابر افراد فارغ از مذهب، رنگ و نژاد، معلولیت و سلامت مسئول هستند، تصریح کرد: در استان اصفهان هشت هزار و ۳۰۰ نابینا و کم بینا ساکن هستند که در بانک اطلاعاتی بهزیستی ثبت شده اند و خدمات ارائه شده توسط بهزیستی تنها ۱۰درصد از خواسته ها و نیازهای آنها به دلیل کمبود اعتبارات پوشش می‌دهد.

مناسب‌سازی معابر شهری ۷۰ درصد از مشکلات معلولان را برطرف می‌کند

وی با اشاره به اینکه بخش عمده مشکلات معلولان و نابینایان مربوط به بحث مناسب سازی شهری است، افزود: اگر مناسب سازی به خوبی صورت گیرد معلولان نیازمند کمک افراد دیگر نیستند، متأسفانه رمپ‌ها با شیب بسیار، خطوط بی آرتی نامناسب در شبکه حمل و نقل شهری، پیاده روهای منتهی به چاله، تیر برق یا جوی آب و یا پارک خودروها در معابر مشکلات بسیاری برای این قشر ایجاد کرده که اگر مناسب سازی استاندارد صورت بگیرد بیش از ۷۰درصد مشکلات معلولان حل خواهد شد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه سونامی سالمندی در مسیر اصفهان است،  اظهار کرد: در حال حاضر ۵۴۰ هزار سالمند در استان داریم که تا سال ۱۴۳۰ بیش از ۳۰ درصد جمعیت استان سالمند خواهند بود که مشکلات این سالمندان هم با معلولان تفاوتی نخواهد داشت و مناسب‌سازی نه تنها برای معلولان که برای سالمندان هم از اهم موضوعات مورد پیگیری در بهزیستی است.

فیاض درخصوص تأمین هزینه تحصیل معلولان گفت: بیش از ۲۲ هزار دانشجو تحت پوشش بهزیستی کشور قرار دارد که بیش از هزار نفر از آن ها در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، شبانه تحت پوشش بهزیستی استان اصفهان هستند.

خرید تجهیزات مورد نیاز معلولان تنها به صورت نقدی امکان‌پذیر است

وی در خصوص ارائه وسایل کمک توانبخشی گفت: تا سال گذشته در بحث خرید تجهیزات مشکلی نداشتیم و در سه استان به صورت پایلوت تمام خریدهای کالاها در سامانه اقتصاد دارایی ثبت و انجام می‌شد و تمام شرکت ها بدون درخواست هیچ مبلغی در ابتدای کار اجناس مورد نظر را برای بهزیستی ارسال می‌کردند و تسویه حساب با فاصله زمانی بیشتری انجام می‌شد. اما امسال شرکت‌ها تنها در صورت پرداخت پول نقدی نسبت به ارسال جنس اقدام می‌کنند و به این دلیل برای تامین عصای نابینایان و ویلچر و تشک ویلچر قیمت با مشکل رو به رو شدیم.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در خصوص مستمری مددجویان بهزیستی گفت: در حال حاضر ۲۲ هزار نفر مستمری بگیر در استان تحت پوشش بهزیستی هستند که به هر خانواده ۱۶۱ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود.

فیاض با انتقاد از قانون حذف مستمری پس از دریافت وام اشتغال مددجویان بهزیستی گفت: قانونی در حوزه اجتماعی بهزیستی وجود دارد که خانواده‌های دریافت کننده وام اشتغال را پس از شش ماه از دریافت مستمری محروم می‌کند که باید این قانون حذف شود چرا که ۲۰ میلیون وام اشتغال جوابگوی هزینه‌های یک خانواده نیست.

وی با اشاره به تعریف مستمری جداگانه برای معلولان مختلف گفت: کنوانسیون جهانی معلولان در تمام دنیا دولت ها را به در نظر گرفتن مستمری برای همه سطوح معلولان اعم از خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید برای جبران عدم کارایی آن‌ها مکلف کرده است اما در ایران به دلیل کمبود اعتبارات تنها معلولان خیلی شدید، بیکار و از کار افتاده مستمری دریافت می‌کنند. همچنین سال گذشته بخشنامه‌ای در بهزیستی ابلاغ شد که خانواده‌ها و معلولانی که زیر ۷۰۰ هزار تومان درآمد دارند هم وارد سیستم مستمری بگیری شوند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با تأکید بر اینکه سیستم دولتی باید نسبت به پرداخت مستقیم هزینه‌ها به معلول توجه داشته باشد، افزود: اگر به صورت مستقیم هزینه های یک معلول پرداخت شود دیگر نیازی به مراجعه معلولان برای تأمین هرخواسته ای به بهزیستی نیست و خود معلولان اجازه انتخاب وسایل کمک توانبخشی خود را دارند که این امر خود به نوعی مناسب سازی فکری است و تنها در صورت وجود بودجه کافی می‌توان این شیوه را اجرا کرد.

تنها یک سوم مناسب‌سازی معابر اصفهان استاندارد است

فیاض در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در خصوص مناسب‌سازی ادارات و امتیاز آن در جشنواره شهید رجایی گفت: اصفهان تنها به ۳۵ درصد از مناسب سازی شهری دست یافته که از این میزان تنها یک سوم مناسب‌سازی استاندارد است. قرار بود سالانه ۱۰ درصد مناسب‌سازی در اصفهان انجام که تاکنون تنها ۳۵ درصد این امر محقق شده است.

وی با اشاره به وجود بیش از ۳۰ مرکز آموزش فنی و حرفه ای در استان گفت: باتوجه به عدم خروجی مناسب در مراکز فنی و حرفه ای معلولان ذهنی از سال گذشته پروانه فعالیت و تابلوی سردرب مراکز حرفه ای درحال تغییر به آموزش توانبخشی حرفه‌ای بالای ۱۴سال است که مراکز مکلف به برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلولیت‌های مختلف به صورت جداگانه شدند.

کد خبر 355915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.