روغن آفتابگردان؛ قاتل چربی‌های مضر

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که روغن دانه‌های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، بهترین تأثیر را برای سلامت بدن داشته و چربی‌های مضر بدن را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج بررسی‌های جدید محققان آلمانی نشان می‌دهد که جایگزین کردن چربی‌های اشباع شده با چربی‌های غیراشباع در رژیم غذایی افراد، باعث کاهش کلسترول "لیپوپروتئین کم چگال" در خون آن‌ها می‌شود. همچنین بررسی‌های جدید حاکی است که چربی‌های غیر اشباع نظیر روغن دانه آفتابگردان تاثیر بیشتری در سلامت بدن دارند.

چربی‌های غیراشباع بر خلاف چربی‌های اشباع، تری گلیسیرید (اسیدهای چرب) را کاهش داده، کلسترول خوب را افزایش می‌دهند و نقش موثری در کاهش کلسترول بد دارند. روغن زیتون یکی از مفیدترین روغن‌های گیاهی است که فواید زیادی برای سلامت بدن دارد، اما روغن دانه‌هایی نظیر آفتابگردان برای سلامت بدن بهتر است یا روغن زیتون؟

این پرسشی است که محققان آلمانی آن را بررسی کرده‌اند. آن‌ها تأثیر چندین روغن و همچنین چربی‌های جامد را  بر لیپیدهای خون ارزیابی کردند. برخی محققان نیز تأثیر جایگزینی مواد غذایی غنی از چربی‌های اشباع مانند کره را با چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون و آفتابگردان مقایسه کرده‌اند.

محققان آلمانی از یک تکنیک آماری جدید به نام "network meta-analysis" استفاده کردند. فایده این روش، مقایسه بسیاری از شیوه‌های مداخله‌گرانه برای رسیدن به یک نتیجه واحد است که نشان می‌دهد کدام نوع روغن، بهترین نتیجه را برای سلامت انسان دارد. به گفته سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، بزرگ‌ترین علت مرگ‌ و میر جهانی در طول ۱۵ سال اخیر بوده است. همچنین در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۵.۲ میلیون نفر به دلیل بیماری‌های قلبی جان خود را از دست داده‌اند.

نتیجه بررسی‌ها، نشان می‌دهد که دیس لپیدمی (dyslipidemia) یا سطح غیرطبیعی لیپیدها نظیر کلسترول، یک عامل خطرآفرین بزرگ برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است که می‌توان تاثیر آن را با رژیم غذایی تعدیل کرد. به گفته محققان جایگزین کردن اسیدهای چرب اشباع با چربی‌های غیراشباع، باعث کاهش کلسترول LDL می‌شود که یک فاکتور قوی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

محققان داده‌های سال هزار و ۹۸۰ نفر را بررسی کردند و در ۵۵ تحقیق، تأثیر چربی‌های مختلف بر بدن افراد  را در طول مدت ۳ هفته ارزیابی کردند. در این تحقیق تاثیر ۱۳ روغن و چربی جامد نظیر روغن گلرنگ، روغن آفتابگردان، روغن کلزا، روغن دانه کتان، روغن زیتون، روغن ذرت، روغن نارگیل، روغن نخل، روغن سویا، کره، چربی گوشت گاو و ... بررسی شد.

یافته‌های جدید نشان داد که از میان این چربی‌ها، روغن دانه‌های گیاهی مانند روغن گلرنگ، روغن آفتابگردان، روغن کلزا برای سلامت بدن از همه بهتر بوده و روغن‌های جامد مانند کره بدترین انتخاب بوده و چربی‌های مضر بدن را افزایش می‌دهند.

کد خبر 355861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.