کوه قائمیه به قطب گردشگری اصفهان تبدیل می شود

"کوه قائمیه" یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری و تفریحی منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان به شمار می‌رود، اما این ظرفیت طی سال‌های اخیر مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اجرای طرح‌های گردشگری در کوه قائمیه می تواند در آینده‌ای نزدیک این کوه را به قطب گردشگری اصفهان تبدیل و از کوه صفه پیشی بگیرد، موضوع مهمی که مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان شرط تحقق آن را دسترسی مناسب مسیرهای منتهی به این کوه می‌داند و تاکید می‌کند: ساماندهی ورودی قائمیه، خارج شدن انتهای خیابان از بن‌بست، اتصال آن به خیابان آتشگاه و کنار گذر غرب مهمترین گام‌ برای رونق بخشی و گردشگرپذیر شدن این کوه است.

توضیحات بیشتر در این خصوص، همچنین پروژه‌های شاخص منطقه، اجرای طرح تجمیع در محله قائمیه، وضعیت بافت‌های فرسوده، نحوه استقبال انبوه سازان از بسته تشویقی ساخت و ساز، مشکلات ساکنان شهرک قدس، برنامه‌های فرهنگی منطقه، ساماندهی خیابان باغ فردوس و ... را در گفت و گوی خبرنگار ایمنا با «محمد شرفا» مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان در ادامه می‌خوانید:

از منطقه ۱۳ چه خبر؟

منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان از سمت غرب به شهر درچه، جنوب به شهر ابریشم، شرق به منطقه پنج و از شمال به منطقه ۹ منتهی می شود؛ این منطقه با داشتن حدود۱۲۰۰ هکتار مساحت بیش از ۱۳۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است.

با توجه به اینکه منطقه ۱۳ یکی از ورودی های شهر اصفهان به شمار می رود، «ترافیک» یکی از مشکلات مهم منطقه است، از این رو در سال جاری پروژه زیرگذر پل اندیشه را در دستور کار قرار دادیم تا موتورسوارانی که از شهرهای اطراف قصد ورود به شهر اصفهان را دارند، بتوانند از آن استفاده کنند.

یکی دیگر از پروژه‌های این منطقه تعریض راستگرد پل اقارب‌پرست است، همچنین در صدد رونق ساخت و ساز و رفت و آمد آسان‌تر شهروندان در محله‌های قائمیه و دستگرد هستیم، چرا که بخش عمده بافت فرسوده منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان در این محله‌ها قرار دارد؛ در تلاش هستیم تا با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان طرح هایی را در محله‌های قائمیه و دستگرد اجرا و رونق ساخت و ساز را به این نقاط بیاوریم.

امسال یکی از مشکلاتی که گریبانگیر شهرهای کشور شد، کمبود آب برای آبیاری فضاهای سبز شهری و درختان بود، در این منطقه با تامین آب از طریق پساب‌های تصفیه شده موفق به حفظ فضای سبز موجود منطقه و درختان آن شدیم. در صدد هستیم قراردادی با شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان منعقد کنیم تا بتوانیم از فاضلاب تصفیه شده شهر استفاده کنیم.

ظرفیت خوب منطقه شما کوه قائمیه است، برای رونق بخشی و تبدیل آن به یک نقطه تفریحی و گردشگری همچون کوه صفه چه برنامه‌ای دارید؟

کوه قائمیه به لحاظ چشم‌انداز زیباتر از کوه صفه است، زیرا چشم‌انداز زاینده رود و ناژوان را دارد.

خوشبختانه سال‌های گذشته اقدامات خوبی در این منطقه انجام شده است، اما در مباحث عمرانی، یکی از موارد توسعه، موضوع راه و امکان دسترسی است.

 برای رونق دادن به هر جا ابتدا باید دسترسی‌های آن مناسب باشد، متأسفانه قائمیه دسترسی مناسبی ندارد، در حالی که مسیرهای دسترسی به کوه صفه از طریق بزرگراه بسیار خوب و پارکینگ مورد نیاز شهروندان نیز تأمین شده است. به همین جهت یکی از مواردی که پیگیر تحقق آن هستیم و مقدمات آن اجرا شده، ساماندهی ورودی قائمیه است و اینکه انتهای این خیابان را باز کرده و به خیابان آتشگاه و کنار گذر غرب متصل کنیم.

البته این یک ایده خام است، اما موضوع با شورای اسلامی شهر مطرح شده، همچنین مشاوری انتخاب شده تا از نظر فنی و اقتصادی بررسی‌های لازم انجام شود؛ در این راستا جلساتی نیز با اعضای شورای شهر و شهردار درچه برگزار شده، زیرا اگر قصد اجرای این طرح را داشته باشیم، بخشی از آن در شهر درچه خواهد بود، اما اطمینان دارم اگر این کار انجام شود، هدف نهایی یعنی رونق بخشی به کوه قائمیه محقق خواهد شد. موضوع بعدی تعریف پروژه‌های توسعه محور در محله قائمیه است، اگر این مهم اجرایی شود در آن محله رفت و آمدها آسان‌تر  خواهد شد.

قائمیه به لحاظ نوع شهرسازی گذرهای بسیار نامناسبی دارد، البته سراشیبی‌های این خیابان نوعی جاذبه است، اما ساخت و سازها به گونه‌ای است که نتوانستند از این مزیت به خوبی استفاده کنند.

در بسیاری از زمان‌ها برای خدمات‌رسانی به محله قائمیه با مشکل مواجه هستیم، به همین جهت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری برای رفع مشکلات و نبود دسترسی آسان بخش‌های امدادرسانی در حال فعالیت است، طرح‌هایی برای تجمیع منازل و ایجاد فضاهای عمومی نیز مطرح شده است.

قائمیه بسیار متراکم است و نیاز به فضاهای عمومی دارد، اگر دسترسی و ایجاد فضاهای عمومی در این منطقه رخ دهد، خود به خود توسعه کوه قائمیه اتفاق خواهد افتاد، البته نباید همه خدمات را به آنجا برده شود، بلکه باید بخشی از خدمات را خود منطقه ایجاد کند، به عنوان مثال صفه خودش را رشد می‌دهد و سپاه، بسیج و دیگر سازمان‌های مردم نهاد در آنجا برنامه اجرا کرده و توسعه می‌دهند.

یعنی در حال حاضر برای نوسازی محله قائمیه «طرح تجمیع» را در نظر دارید؟

بله، یک بخش از کار مربوط به اجرای طرح تجمیع است، نکته دیگر اینکه در سه نقطه باید مراکز خدماتی بزرگ از جمله بازارچه و فرهنگسرا در نظر گرفته شود. دولت اخیراً قانونی تصویب کرده که بتوانیم برای بافت فرسوده از زمین‌های دولتی استفاده کنیم و این سرمایه، پشتیبانی برای بازآفرینی و احیاء بافت فرسوده باشد.

خوشبختانه در قائمیه قطعه زمین بزرگی متعلق به اداره آب است، سال گذشته در نخستین جلسه بازآفرینی استان تصویب شد بخشی از این زمین برای بازآفرینی قائمیه در نظر گرفته شود. در حال حاضر این صورتجلسه را پیگیری می‌کنیم تا تعیین کاربری این بخش از زمین انجام و پشتوانه بافت فرسوده شود، قطعاً به لحاظ اقتصادی اگر تامین شویم می‌توانیم طرح را اجرا کنیم.

در جلسات شهرداری و سازمان نوسازی و بهسازی تصویب شد شهرداری منطقه ۱۳ برای تعیین کاربری، تملک و احداث آن زمین برای پشتوانه اقتصادی پیگیری کند و سازمان نوسازی و بهسازی نیز طراحی ساختمان‌های عمومی را پیگیری کند تا به صورت همزمان پیش رویم و بخشی از آنها را تجمیع و طرح‌ها را پیاده‌سازی کنیم.

چند درصد مساحت منطقه را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد؟ آیا برای اجرای موفق طرح تجمیع دفاتر تسهیلگری بافت فرسوده در منطقه ۱۳ تشکیل شده است؟

۸۸ هکتار از وسعت منطقه ۱۳ بافت فرسوده است، در واقع نزدیک ۱۰ درصد از منطقه را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد. برای ایجاد دفاتر بازآفرینی بافت‌های فرسوده جلساتی با سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری برگزار کردیم و سعی داریم در دستگرد یا قائمیه و یا حتی در هر دو منطقه دفاتر بازآفرینی احداث کنیم تا ارتباط بهتری با مردم داشته باشیم.

 دفاتر بازآفرینی بافت‌های فرسوده هنوز به لحاظ فیزیکی در این منطقه اجرا نشده، اما مقدمات آن فراهم شده است. در حال حاضر یک نفر را به عنوان رابط شهرداری با سازمان نوسازی در خصوص بافت‌های فرسوده منطقه معرفی کردیم، این نیرو مرتب جلساتی را در سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری، معاونت عمرانی و املاک منطقه ۱۳ برای احصاء پتانسیل‌های منطقه برگزار می‌کند.

در ابتدا اشاره کردید که منطقه ۱۳ یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر به شمار می رود که با شهرهایی مثل درچه در ارتباط است، آیا تاکنون مشکلی از نظر حاشیه‌ای بودن با شهرداری شهرهای اطراف به وجود نیامده است؟

شهرداران شهرهای ابریشم و درچه همکاری های خوبی با منطقه ۱۳ دارند، بسیاری از محورهای ما با هم پیوسته است، البته باید در مرزهای مشترک هماهنگی‌های داشته باشیم. خوشبختانه هماهنگی‌های لازم انجام شده و کارشناسان ما و شهرداری‌های اطراف به صورت مرتب با هم جلساتی در خصوص مباحث طراحی، گذربندی و شهرسازی دارند.

 تلاش می‌کنیم در مرزهای مشترک مردم احساس نکنند در درچه زندگی می‌کنند یا شهر اصفهان، زیرا تفاوت خدمات رسانی ممکن است برای مردم آزاردهنده باشد. تاکنون در بحث خدمات رسانی، طراحی‌ها و مباحث زیربنایی اقدامات خوبی انجام شده است.

مردم ساکن در شهرک قدس نمی‌دانند برای استفاده از خدمات شهری جزء کدام منطقه هستند؟

محدوده شهر مشخص و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد، مشکل خط بدنه است که در برخی نقاط از وسط منازل عبور می‌کند، بخشی از شهرک قدس جزء اصفهان و بخشی در محدوده شهر ابریشم قرار دارد؛ در این راستا در دوره‌های قبل و فعلی جلساتی با شهردار شهر ابریشم برگزار و تقسیم وظایف را انجام شده است.

 سعی شد در جمع آوری پسماند شهر ابریشم و در بخش فضای سبز منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان کمک کند، البته اخیرا جلسه‌ای برای تعامل هر چه بیشتر برگزار کردیم تا مرز را اصلاح و منطقی کنیم؛ مرز باید در یک عارضه طبیعی مثل مادی‌ها و معابر باشد نه اینکه از منازل عبور کند. در خصوص خط مرز و محدوده شهرابریشم و اصفهان قرار شده اقدامات فیزیکی انجام و مرز خیابان سازی و المان گذاری انجام شود.

البته طی دیداری که با ساکنان شهرک قدس داشتم، دو مجتمع در این شهرک ساخته شده بود که به لحاظ آسفالت، پیاده روسازی و فضای سبز مشکلاتی داشت که در حال رفع آنها هستیم.

استقبال از بسته تشویقی ساخت و ساز در این منطقه چگونه بوده است؟

منطقه ۱۳ در بلند مرتبه‌سازی جزء مناطق فعال شهر اصفهان است، البته شرایط اقتصادی انگیزه ساخت و ساز را کاهش داده، اما خوشبختانه اوضاع ساخت و ساز در این منطقه نسبت به سایر مناطق شهر خوب بوده است.

تلاش داریم مسیر صدور پروانه را برای انبوه‌سازان و سرمایه گذاران آسان کرده و فارغ از بسته‌های تشویقی مشکلات احتمالی آنها را در کمترین زمان ممکن برطرف کنیم. جلسات زیادی با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان برگزارکردیم تا به لحاظ شهرسازی خواسته‌های به حق انبوه‌سازان رفع شود.

روند صدور پروانه‌های ساختمانی نسبت به سال گذشته چگونه بوده است؟

به لحاظ درآمدی صدور پروانه ساختمانی در این منطقه طی شش ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد یا کاهش چندانی نداشته و برابر بوده است.

پروژه‌های شاخص منطقه ۱۳ کدامند؟

پروژه زیرگذر پل اندیشه از مهمترین طرح های این منطقه است چرا که راست گرد کندرو در پل اندیشه قطع می‌شد و به لحاظ تردد موتورسیکلت سواران  تصادفات زیادی اتفاق می‌افتاد.

یکی دیگر از طرح های منطقه ایمن سازی و اصلاح راست گرد اقارب‌پرست است، همچنین فار نخست ادامه خیابان آزادگان که ابتدای امسال اجرایی شد، آزادسازی فاز دوم را نیز تا پایان سال‌جاری انجام و وارد مباحث عمرانی می‌شویم.

در سطح منطقه آسفالت معابر، پیاده روسازی، توسعه و نگهداری فضای سبز انجام شده است، البته طراحی ادامه قائمیه و اتصال به رینگ چهارم که یک ایده است را در نظر داریم که اگر طراحی آن انجام شود، سال آینده برای تامین اعتبار اقدامات لازم انجام می شود.

گویا ساماندهی خیابان باغ فردوس ساماندهی تدریجی است، برای رفع مشکلات آن چه برنامه ای دارید؟

همانطور که خودتان اشاره کردید خیابان باغ فردوس توسعه تدریجی دارد، این خیابان  به لحاظ بافت و تراکم جمعیت و نوع استفاده و اینکه یکی از دسترسی‌ها به ناژوان است، تراکم بالایی دارد؛ البته شلوغی این خیابان می‌تواند به لحاظ اقتصادی برای مردم حاشیه خیابان فرصتی باشد، اما متأسفانه گاهی فرصت‌ها را تهدید قلمداد می‌کنیم.

می‌توان بسیاری از مشاغل خانگی را در خیابان باغ فردوس ترویج داد، هر چند برای دستگرد و باغ فردوس باید کار کرد؛ این خیابان نمی‌تواند جدا از ساماندهی ناژوان باشد بنابراین باید با هم دیده شود، البته در ناژوان نیز فعالیت‌های خوبی در حال انجام است.

خیابان باغ فردوس می‌تواند مکمل طراحی منطقه ناژوان باشد، امیدواریم بتوانیم از ظرفیتی که این خیابان می‌تواند برای اقتصاد و مباحث اجتماعی دستگرد داشته باشد، استفاده کنیم در این راستا نباید صرفا به دنبال تعریض خیابان باشیم، می‌توان فضابندی مناسبی در خیابان باغ فردوس برای استفاده مردم داشته باشیم، البته برای سال آینده چارهاندیشی خواهد شد.

پایانه اندیشه جزء منطقه ۱۳ است؟

این پروژه در منطقه ۱۳ اجرا می شود، اما به لحاظ اجرایی دست منطقه نبوده است. جلساتی با سازمان پایانههای مسافربری شهرداری برگزار شده تا چنانچه موافقت‌های اصولی انجام شود، به عنوان ترمینال غرب اصفهان جزء پروژه‌های شاخص منطقه قرار گیرد و بتوانیم اعتباری برای آن در نظر بگیریم و برای تملک و اقدامات حقوقی اقدام کنیم.

با وجود کم‌آبی توسعه فضای سبز در محله‌های منطقه داشته‌اید؟

تلاش ما حفظ فضای سبز موجود و توسعه سیستم مدرن آبیاری است تا بتوانیم فضای سبز را نگهداری کنیم. در نظر داریم با استفاده از توسعه سیستم مدرن آبیاری، بتوانیم فضای سبز را نگهداری کنیم؛ برای آبیاری قطره ای و آبیاری تحت فشار اقداماتی انجام شده و برای استفاده از پساب تصفیه شده نیز اقدام کرده ایم.

در سطح این منطقه چه برنامه‌های فرهنگی منطقه اجرا شده است؟

برنامه‌های خوبی در قالب «نشاطستان» برگزار و ۲۷ برنامه در سطح شهر اجرا شد که استقبال باشکوه مردم را به همراه داشت.

اجرای ویژه برنامه «روز بدون خودرو» نیز مورد استقبال قرار گرفت، اجرای برنامه های «روز بدون نایلون»، تئاترهای خیابانی و مسابقاتی با موضوع مضرات استفاده از نایلون از دیگر برنامه‌های فرهنگی منطقه ۱۳ بوده است. فرهنگسراهای خوبی در سطح منطقه قرار دارد که در آنها به طور مرتب برنامه‌های متنوع اجرا می‌شود.

تلاش داریم برنامه ها با هدفمندی انجام شود؛ این برنامه‌ها شاید نشاط موضعی ایجاد کند، اما در تلاش هستیم برنامه مدونی در منطقه ۱۳ داشته باشیم تا در پروسه سه ساله برنامه‌های هدفمند منطقه را به نقطه توسعه یافتگی برساند.

کد خبر 355822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهریار IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    0 0
    میدان انتهای بلوار شفق (به سمت نیروگاه) چندان جالب طراحی نشده و پیچ‌های تندش می‌تونه باعث افزایش احتمال تصادف بشه. لطفاً این میدان را اصلاح کنید.