کم‌آبی، مهمترین مشکل عشایر شهرضا

شهرضا - رییس اداره امور عشایر شهرضا گفت: مهمترین مشکلی که در حال حاضر عشایر منطقه با آن دست به گریبان هستند، کم‌آبی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، نورالدین سهرابی در جلسه بررسی مسایل و مشکلات کوچ عشایر شهرستان‌های شهرضا و دهاقان، با بیان اینکه خدمت رسانی به عشایر به معنی تقویت زیرساخت‌های اقتصادی کشور است، اظهار کرد: زندگی عشایری الگوی مناسبی برای اقتصاد مقاومتی است، آنان با تلاش و کوشش شبانه روزی برای تأمین نیازهای خود و دیگر افراد جامعه تلاش و باتولید مواد لبنی و پروتئینی به مردم خدمت می‌کنند.

وی مهمترین معضل عشایر منطقه را کم‌آبی و خشکسالی دانست و افزود: طرح آبرسانی سیار به ظرفیت  روزانه ۱۲۰ هزار لیتر، برای تأمین آب شرب انسان و دام برای مقابله و کاهش اثرات این وضعیت اجرا شده است.

رییس اداره امور عشایر شهرضا ساخت استخرهای ذخیره آب را از دیگر راهکارهای مقابله با کم آبی در مناطق عشایری برشمرد و اظهار کرد: از ابتدای امسال ۱۰ استخر ذخیره آب به ظرفیت دو هزار لیتر ساخته شده پروژه‌های لوله‌گذاری انتقال آب کشاورزی به طول دو هزار و ۵۰۰ متر نیز اجرا شده است.

سهرابی با تأکید بر ضرورت همکاری همه ادارت برای حل مشکلات عشایر، تصریح کرد: در بهار امسال بارندگی شدید در مناطق عشایری شهرستان‌های شهرضا و دهاقان مشکلات زیادی را ایجاد و سبب اتلاف دام‌های عشایری شد؛ امسال با همکاری ادارات امدادرسان از افزایش اثرات بلایای طبیعی جلوگیری شد و لازم است این فرایند در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌هایی با هدف اصلاح راه‌ها و مسیرهای کوچ و تردد عشایر، خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال ۳۵۰ کیلومتر از جاده‌های عشایری منطقه تیغ زنی شده و با اختصاص اعتباری بالغ بر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی، پل عشایری ماشک احداث و پروژه احداث جاده هونجان به گرموک اجرا شد.

رییس اداره امور عشایر شهرضا همچنین از واگذاری دو میلیارد ریال تسهیلات مبارزه با خشکسالی به عشایر منطقه خبر داد و افزود: تسهیلات اشتغالزایی به ارزش ۲۰ میلیارد ریال بین عشایر توزیع شده است.

سهرابی با بیان اینکه حضور مسئولان در مناطق عشایری سبب آشنا شدن آنان با مشکلات و سبک زندگی عشایر می‌شود، تصریح کرد: کوچ دیرهنگام عشایر به علت خشکسالی و کاهش چشمگیر بارش‌ها در مناطق قشلاقی، مشکلاتی را ایجاد کرده است که باید با برنامه ریزی برای اریه خدمات در میان‌بندها و طول مسیر کوچ، از اثرات منفی آن کاسته شود.

به گزارش ایمنا، اداره امور عشایر شهرضا به مسائل عشایر شهرستان دهاقان نیز رسیدگی می‌کند.

کد خبر 355801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.