گناه کبیره نیست اگر از محل اعتبار عمومی پولی به شهرداری‌ها پرداخت شود

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مشارکت عموم مردم، متخصصان و فرهیختگان برای بازنگری طرح جامع شهری اصفهان رویکرد نوینی است که برای نخستین بار در کشور اجرا می شود و باید این اتفاق را ارج بنهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح الله معین صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم اعلان عمومی آغاز فرایند تهیه طرح جامع شهر اصفهان با اشاره به سابقه طولانی و ممتد ایرانیان در امر شهرسازی اظهار کرد: شاید کمتر شهری را در دنیا ببینید که از نظر داشتن ویژگی‌های شهر اصفهان بتواند از لحاظ زیبایی، معماری، شهرسازی با اصفهان برابری کند.

وی ادامه داد: متأسفانه این پیشینه بسیار درخشان و سابقه خوبی که در اصفهان و بسیاری از نقاط ایران داشتیم در دوره جدید دستخوش تغییر و تحولاتی شده است که نه ذره ای از زیبایی ها و لطافت‌های گذشته را در شهرسازی داریم و نه نظم، دسترسی ها و امتیازاتی که در شهرهای غربی امروزه وجود دارد، آثارش را در شهر خودمان می‌بینیم.

طرح‌های توسعه‌ای کلانشهرهای کشور قابل استناد برای آیندگان نیست

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: اکثر شهرها نمونه توسعه‌های جدیدی است که در شهرهای اصفهان، تهران، شیراز و... اتفاق افتاده و فکر نمی کنم این توسعه ها رضایت هیچ یک از ذی‌نفعان را به دنبال داشته باشد و یا اینکه نوع توسعه‌ای که در شهرها انجام شده قابل افتخار و استناد برای آیندگان باشد.

وی تصریح کرد: در ادوار تاریخی گذشته در شهر  اصفهان یک سری اقداماتی را شاهد بوده ایم که امروزه مایه مباهاتمان است از جمله مجموعه میدان امام علی (ع) در دوره سلجوقی که هزینه بسیار بالایی برای احیای وضعیت سابق این میدان شده است. مسجد جامع، مجموعه خیابان‌های دوطرف رودخانه زاینده رود، پل ها و از همه مهم تر میدان نقش جهان که امروزه یکی از آثار معروف میراثی دنیا به شمار می‌رود نیز از جمله افتخارات ما است.

معین خاطر نشان کرد: در ابتدای انقلاب قرار بود در یک نقطه از شهر اصفهان میدانی مشابه میدان امام علی (ع) و میدان نقش جهان با عنوان میدان نظام احداث شود و مدت‌ها برای جانمایی این میدان صحبت و نظر داده می‌شد که مرحوم کازرونی، وزیر راه و شهرسازی وقت در این زمینه نیز ورود پیدا کرد اما نهایتاً امکان احداث و جانمایی این میدان ایجاد نشد که فکر می‌کنم اگر با وضعیت فعلی آن میدان وجود داشت نه تنها هزینه زیادی بر کشور و مجموعه شهرداری متحمل نمی‌کرد، بلکه هزینه احداث خود را نیز تأمین می‌کرد.

باید برای تامین درآمد شهرداری‌ها مسئولیت پذیر باشیم

وی با تاکید بر اینکه باید برای تامین درآمد شهرداری‌ها مسئولیت پذیر باشیم و برای نگهداری شهرهایی مانند اصفهان هزینه پرداخت کنیم، افزود: گویا گناه کبیره است اگر از محل اعتبار عمومی پولی به شهرداری‌ها پرداخت شود و یا به نوعی دست شهرداری گرفته شود! البته طی یکی دوسال گذشته تحولاتی در این زمینه به وجود آمده که امیدوار هستیم ادامه دار باشد.

معین اظهار کرد: در تهیه طرح جامع شهری باید نظرات مردم اتخاذ شود و استفاده از تجربیات متخصصان و کارشناسان و مردم تجربه گران بهایی است که بهای زیادی برای آن پرداخت شده است تا طرح جامع شهری را با رویکرد جدید ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: مردم و تشکلات مردمی از جمله سازمان‌های مردم نهاد، گروه‌ها و سازمان‌های تخصصی باید در تهیه طرح جامع شهری ورود جدی پیدا کنند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در کمیسیون بررسی و تصویب طرح های عمرانی در مورد چگونگی اجرای این طرح ها بحث می‌شود، باید به جز این که دست نیاز به طرف همه تشکل ها، متخصصان و گروه‌های مردمی برای تهیه این طرح دراز می‌کنیم آن ها را نیز تشویق کنیم تا در این زمینه مشارکت فعال داشته باشند.

وی اظهار کرد: بازنگری طرح جامع با رویکرد نوین نخستین اتفاق در این زمینه در کشور است و باید این اتفاق را ارج بنهیم. مشارکت جدی و حضور فعال در این زمینه نیاز است تا گام مؤثر و پربرکتی برای شهر اصفهان و همچنین راهگشا برای سایر شهرهای کشور باشد.

کد خبر 355757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.