شکافی ۳۰ کیلومتری در یخچال‌های قطب جنوب

تصاویر ماهواره‌ای نشان از شکافی طولانی و ناهموار در طول بخش غربی جزیره "پاین" در قطب جنوب می‌دهد.

به گزارش ایمنا، مطالعات جدید نشان می‌دهد که شکافی حدوداً ۳۰ کیلومتری از میان یک صفحه یخی در محل برخورد صفحه به جریان آب‌های گرم اقیانوسی دیده شده است که باعث ذوب شدن یخچال‌های قطبی از قسمت‌های زیرین می‌شود. این شکاف تنها حدود ۱۰ کیلومتر تا رسیدن به یک یا چند کوه یخ و شکستن یخچال قطبی فاصله دارد. چنین حادثه‌ای در سال گذشته نیز رخ داد و یک کوه یخ که حدودا ۴.۵ برابر منهتن بود باعث شکستن یکی از یخچال‌های طبیعی جزیره پاین شد.

امسال نیز تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از یخچال‌های طبیعی بیانگر ایجاد شکافی جدید است و چنانچه قطعه‌ای از یکی از این کوه‌های یخی بشکند، شکستگی بزرگی به مساحت ۳۰۰ کیلومتر مربع را در بر خواهد داشت که بسیار بزرگ‌تر از آنچه در سال گذشته رخ داد، خواهد بود. از سال ۲۰۰۱ تا کنون این ششمین رویداد از شکسته شدن یخچال‌های طبیعی جزیره پاین قطب جنوب است.

مسلما ایجاد صفحات یخی در محل یخچال‌ها امری طبیعی است ولی نکته جالب در مورد یخچال‌های جزیره "پاین" این است که در این جزیره صفحات یخی بیش از حد معمول ایجاد و سبب گسترش سطوح یخ می‌شوند. البته اهمیت وجود این صفحات را نمی‌توان نادیده گرفت چرا که مانع از ورود تمام کوه‌ها و یخچال‌های قطبی به سایر نقاط اقیانوس می‌شوند اما ترک خوردن آن‌ها باعث ایجاد شکاف در کوه‌های یخ و در نتیجه آسیب به یخچال‌ها و نهایتا منجر به افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها می‌شود.

 البته در صورت وقوع شکست چنانچه قطعات یخی با صفحات قطور یخی قطب جنوب برخورد کند همچنان یخ زده باقی می‌ماند، اما اگر جریان‌های اقیانوسی آن‌ها را به سمت شمال ببرد، در برخورد با آب‌های گرم آن نواحی ذوب خواهند شد. این امر علاوه بر تأثیر بر زندگی شهرها و مناطق نزدیک به دریا سبب غرق شدگی آن‌ها، دشواری کشتیرانی و استفاده از منابع نفتی اقیانوسی نیز می‌شود.

علاوه بر این، تحقیقات "علوم پیشرفته" نشان می دهد، تغییرات سطح آب دریاها بر گردش کره زمین تاثیرگذار است و از آنجایی که یخچال طبیعی جزیره پاین یکی از سریع‌ترین یخچال‌های طبیعی روان موجود در قطب جنوب است که سالیانه حدود ۴۵ میلیون تُن یخ از دست می‌دهد، افزایش یک میلیمتری سطح دریا را طی هشت سال آینده سبب می‌شود و چنانچه این روند ادامه یابد و باعث ذوب شدن کل یخ های قطبی شود سطح دریا نیم متر افزایش خواهد داشت که همین امر بروز حوادث مختلف را به دنبال دارد.

البته باید گفت که کوه یخ مذکور هنوز استوار است ولی واقعیت اینجاست که شکاف تقریبا سراسر یخچال را تهدید می‌کند و ممکن است هر چه زودتر بر آن تأثیر بگذارد. لازم به ذکر است که نمی‌توان در این رابطه نظر قطعی داد چرا که این حادثه ممکن است طی چند هفته، چند ماه و یا چند سال به طول انجامد ولی رخ دادن آن سبب عقب نشینی شش کیلومتری یخچالهای طبیعی جزیره پاین و افزوده شدن به سطح آب‌ها خواهد شد.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 355750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    0 0
    کاش مردم یکم به فکر میافتادن و از عواملی که باعث گرم شدن زمین و رخ دادن اینجور حوادث میشه کم میکردن. چون مطمئنا تغییرات اب و هوایی باعث این فاجعه شده
  • نفیسه IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    0 0
    پس کاش که همه ش به صفحات قطور قطب جنوب برخورد کنن