از انتقال آب ترکیه به عراق تا قتل روزنامه‌نگار منتقد

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما دومین نشست مشترک ایران و عراق در خصوص مراسم اربعین، رژیم جدید ویزا با عمان، قتل خبرنگار عربستانی و اجلاس مجالس کشورهای اتحادیه اوراسیا از جمله مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور همسایه است که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تاثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید.

نامه ضدایرانی عربستان به گوترش

عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل

 روز یکشنبه-۱۵ مهر- عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل و رییس شورای امنیت مدعی شد: دلایل زیادی وجود دارد که نشان دهنده دخالت ایران در یمن، حمایت موشکی از حوثی ها(انصارالله) و ایجاد ناامنی در منطقه به وسیله سلاح و مجموعه هایی همانند حزب الله در لبنان، سوریه، یمن، بحرین و عربستان است.

وی در این نامه مدعی شد: ایران اموالش را در راه حمایت از تروریست ها هدر می دهد، ما از ایران می خواهیم که رفتارهای خصمانه اش را تغییر دهد و به کشورهای همسایه و قوانین بین المللی احترام بگذارد. سیاست عربستان بر اساس عدم دخالت در امور دیگران است و دخالت دیگران در امور داخلی‌اش را نمی پذیرد.

عبدالله المعلمی مدعی شد: گزارش‌های بین المللی وجود دارد که نشان دهنده گسترش تحرکات فرماندهان گروهک القاعده در ایران است.

نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در این نامه متهم شدن عربستان به دست داشتن در حمله تروریستی اهواز در ۲۱ سپتامبر از سوی مقامات ایرانی را محکوم و اعلام کرد که کشورش این اتهامات را رد می کند.

وی مدعی شد: ایران از طریق این اتهامات می خواهد سیاست ویرانگرش در منطقه را پوشش دهد. ایران به جای اینکه سیاستش را تغییر دهد و دخالت هایش در منطقه را متوقف کند متهم کردن عربستان را انتخاب کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص اظهارات نماینده عربستان واکنش نشان داد و در مورد کذب بودن این ادعاها توضیحات لازم را ارایه کرد. 

دیدار سفیر ایران با رییس جمهور جدید عراق

مسجدی برهم صالح

روز یکشنبه- ۱۵ مهرماه، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، در دیدار با برهم صالح، رییس جمهور جدید عراق در کاخ سلام؛ با آرزوی موفقیت برای وی در انجام ماموریتش،  پیام تبریک حسن روحانی، رییس جمهور ایران را به همتای جدید وی رساند.

برهم صالح نیز در این دیدار با تمجید از روابط دوجانبه ایران و عراق و نقش جمهوری اسلامی ایران در صلح و ثبات منطقه به خصوص نقش ایران در جنگ با تروریسم و شکست گروهک تروریستی داعش به روابط تاریخی دو کشور ایران و عراق پرداخت. وی با اشاره به راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک در تمامی زمینه‌ها بر اهمیت گسترش این همکاری‌ها که به سود دو ملت است تاکید کرد.

حذف روادید ایران برای عمانی‌ها

پرچم ایران و عمان

یکشنبه- ۱۵ مهرماه-، وزارت امورخارجه عمان با انتشار یک پست در صفحه توئیتر رسمی خود اعلام کرد: با توجه به روابط حسنه میان دو کشور، مراجع مربوطه جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته‌اند به طور یک جانبه اخذ روادید ورود به این کشور را برای شهروندان عمانی لغو کنند.

 وزارت امورخارجه عمان  همچنین تصریح کرد که گذرنامه‌های شهروندان این کشور هنگام ورود یا خروج از ایران ممهور نخواهد شد. این تصمیم از تاریخ دوم اکتبر (دهم مهرماه) اجرایی شده است.

 پلیس سلطنتی عمان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که علاوه بر شهروندان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین در فهرست کشورهایی قرار گرفته‌اند که برای ورود به عمان به عنوان گردشگر از تسهیلات جدید صدور روادید  بهره مند می‌شوند.

قتل یک روزنامه نگار در میان بهت جهانی

جامعه جهانی به آسانی از کنار پرونده خاشقچی نخواهد گذشت

شبکه تلویزیونی الجزیره قطر بامداد یکشنبه-۱۵ مهر- از کشف جسد جمال خاشقچی در یکی از خیابان های استانبول ترکیه خبر داد. پس از انتشار این خبر، انگشت اتهام کارآگاهان و پلیس ترکیه به سمت عربستان نشانه رفت، چرا که این روزنامه نگار برای آخرین بار روز سه شنبه به قصد ثبت ازدواج با نامزدش،«خدیجه ازرو» به کنسولگری عربستان در استانبول رفت و دیگر هرگز نتوانست از این مرکز خارج شود.

گزارشگر ویژه آزادی بیان سازمان ملل متحد روز  دوشنبه- ۱۶ مهر- اعلام کرد؛ در کنار اخبار و اطلاعاتی که حکایت از قتل خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول دارد، باید تحقیقاتی مستقل و بین المللی در این باره آغاز شود. اگر قتل خاشقجی تایید شود، کمیته آزادی بیان سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواهد خواست که از طریق برخی مکانیزم های مستقل برای مجازات و پیگیرد عاملان این عملیات، اقداماتی را صورت دهند.

درپی انتشار خبر کشته شدن خاشقچی، بسیاری از سازمان های حقوق بشری و کشورها خواستار اتخاذ اقدامات جدی در برخورد با حکومت عربستان شدند. سازمان عفو بین الملل نیز یکشنبه شب در واکنش به قتل این نویسنده و روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی، اعلام کرد، تایید مرگ خاشقچی توسط سعودی، به مثابه قتل خودسرانه و اعدام بدون محاکمه وی خواهد بود.

دیدار رؤسای مجالس ایران و روسیه

لاریجانی در نشست با رئیس دومای دولتی فدراسیون روسیه

شامگاه دوشنبه‌- ۱۶ مهر ماه- علی لاریجانی در حاشیه برگزاری سومین اجلاس مجالس کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در دیدار با رئیس دومای دولتی فدراسیون روسیه ضمن تشکر از روسیه به عنوان بنیانگذار برگزاری اجلاس اوراسیا گفت: شما ایده خوبی را پرورش دادید، از برگزاری نشست اخیر کمیسیون مشترک عالی پارلمانی جمهوری اسلامی و فدراتیو روسیه که ماه گذشته در استان ولگوگراد روسیه برگزار شد، تشکر می‌کنیم.

لاریجانی تاکید کرد؛ مجلس شورای اسلامی ایران و دومای روسیه، برای حمایت از روابط و توافقات فی‌مابین روسای جمهور و دستگاه‌های دولتی دو کشور در خصوص اجلاس مبارزه با تروریسم تلاش زیادی کردند.

لاریجانی تصریح کرد: رفتار آمریکایی‌ها در مسائل بین‌المللی خیلی تندتر و با مشکل‌تر شده است، ما برای حفظ برجام همچنان تلاش می‌کنیم و انتظار داریم اروپایی‌ها به تعهدات خود هر چه سریعتر عمل کنند، ضمن اینکه همکاری اقتصادی و بازرگانی بعد از توافقات ولگوگراد به خوبی در جریان است.

دومین جلسه مشترک ایران و عراق در زمینه مراسم اربعین 

نشست اربعین

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد:  برخی مسئولان وزارت کشور عراق و ایران روز دوشنبه- ۱۶ مهرماه- نشستی در رابطه با ایجاد برنامه امنیتی مشترک برای برگزاری مراسم اربعین و بحث در رابطه با هزینه‌های حمل و نقل هوایی و زمینی زائران برگزار کردند. در این نشست محور گفتگوی مسئولین در رابطه با ایجاد راه حل برای سه مساله از جمله حمل و نقل زائرین افغانی، تسهیل روند حمل و نقل زائرین از دو گذرگاه شلمچه و زرباطیه و همچنین تسهیل روند ورود زائران خارجی و کشورهای همسایه بوده است. 

 این دومین نشست مشترک بین مسئولین دو کشور بوده است.  قبلا جلسه مشترکی تحت عنوان «الحسین یجمعنا»، برگزار و  پیرامون  مسائل و مشکلات برگزاری مراسم اربعین حسینی و راه های حل این مشکلات بحث و تبادل نظر شده بود. «الحسین یجمعنا» شعار مراسم اربعین سال جاری است.

موافقت اردوغان با افزایش انتقال آب به عراق

image.png

محمد الحلبوسی، رییس پارلمان عراق که روز چهارشنبه-۱۸ مهر-نشستی با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه داشت، در بیانیه‌ای کوتاه گفته است موافقت رییس جمهور ترکیه با درخواست برای افزایش پمپاژ آب جهت تضمین رسیدن آب به تمامی استان‌های عراق بالاخص بصره را جلب کرده است.

وی تاکید کرد: ترکیه به سهمیه‌های آبی پایبند خواهد بود و به عراق در این مساله کمک خواهد کرد.

کمک ۱۵۰ میلیون دلاری قطر به غزه

image.png

امروز پنجشنبه-۱۹ مهر- خبرگزاری رسمی قطر اعلام کرد، به دستور امیر قطر، صندوق توسعه این کشور کمک ۱۵۰ میلیون دلاری برای ساکنان منطقه محاصره شده غزه اختصاص داده است. نوار غزه از مدت‌ها قبل با بحران شدید انسانی ناشی از تشدید محاصره اعمال شده از سال ۲۰۰۶ و مجازات‌های تشکیلات خودگردان فلسطین مواجه است که از تاریخ ۳۰ آوریل گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است.

گردآوری و تنظیم از: پاتریک ساهاکیان-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 355738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.