گلایه کوهکن از سرعت کند اجرای متروی اصفهان-زرین شهر

لنجان- نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: سرعت کار در آغاز پروژه متروی اصفهان_زرین شهر بسیار کند است و در این باره از وزارت راه و شهرسازی گلایه مند هستیم.

محسن کوهکن در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت مترو اصفهان_زرین شهر و طرح صحبت هایی در خصوص احتمال خروج شرکت سهامی ذوب آهن از تفاهم مشارکت در اجرای این طرح، اظهار کرد: شاید به دلیل بی اطلاعی و یا کم اطلاعی برخی افراد چنین احتمالاتی مطرح می شود، چراکه در گذشته با طرح اجرای مترو اصفهان_زرین شهر و عبور از زمین های کشاورزی هیچگونه صحبتی در خصوص مشارکت کارخانه ذوب آهن در این پروژه وجود نداشت، اما با تغییر واریانت بحث مشارکت شرکت سهامی ذوب آهن به میان آمد.

وی افزود: انتخاب اشتباه عبور خط مترو از زمین‌های زراعی توسط کارشناسان و مشاورانی که این مسیر را مورد بررسی قرار داده بودند، باعث شد این طرح نیمه تمام باقی بماند، چراکه کارشناسان این طرح با مسایل اجتماعی تملک بیش از هزار قطعه زمین کشاورزی آشنایی نداشتند.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته مهم و قابل تامل آن است که مجریان طرح در طول چهار سال به جای تملک هزار پلاک زمین، تنها تعداد محدودی از زمین‌های کشاورزی را تملک کرده و عدم تحقق این مهم باعث شد ۹۰ میلیارد تومان اعتبار این پروژه در طول این چند سال، در دیگر پروژه‌های عمرانی استان هزینه شود.

حرکت کند وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح واریانت اصفهان_زرین شهر

وی با انتقاد از حرکت کند وزارت راه و شهرسازی در خصوص اصلاح واریانت اصفهان_زرین شهر، اضافه کرد: با آغاز بکار مجلس دهم، در طول مدت گذشته جلسات متعددی در راستای تغییر واریانت در شهرستان لنجان، استان اصفهان و تهران برگزار شد تا بتوانیم به کارشناسان و مسئولان امر تفهیم کنیم نکته‌ای که پنج سال پیش در جلسه کارشناسی مطرح کردیم، (خط مترو باید از یکی از باندهای اتوبان ذوب‌آهن اجرا شود، نه در زمین‌های کشاورزی و...) به چه علت بوده است.

کوهکن عنوان کرد: بر همین اساس متاسفانه مجددا کار کارشناسی به مشاور قبلی این پروژه داده شد و پس از آن، مشاور طرح، مجددا اعلام کرد، اجرای خط مترو از مسیر اتوبان ذوب آهن هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و از مسیر زمین‌های کشاورزی هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد و دوباره اهمیتی به اصل موضوع داده نشد که به دلیل نظر اشتباه، ظرف چهار سال پروژه ۲۷۰ میلیارد تومانی به پروژه‌ای هزار و ۲۰۰ میلیاردی تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت با برخوردهایی که با مشاور انجام شد، مسیر عبور مترو از زمین های کشاورزی تغییر داده شد و مسئولان امر قبول کردند واریانت مترو باید بر روی یکی از باندهای اتوبان ذوب‌آهن اجرا شود در این میان زمانی که این مسئله به تصویب رسید شرکت سهامی ذوب آهن خود برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: توجیه مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن از طرح این پیشنهاد این بود که وقتی این پروژه بر روی یکی از باندهای اتوبان ذوب آهن اجرایی شود این پروژه نیازمند خاکبرداری، احداث دال های بتونی، بتن ریزی و... است و مطرح می کردند کارخانه مجهز به کارگاه بوده و به جای مطالبات خود از کارخانه سیمان سپاهان و ارایه سرباره از این کارخانه سیمان دریافت می کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر آنها معتقد بودند میلگرد مورد نیاز این پروژه در کارخانه ذوب آهن تولید شده و نیروی مازادی نیز که در این مجموعه وجود دارد در این پروژه به کارگیری خواهد شد و این توجیه اقتصادی سبب شد شرکت سهامی ذوب آهن تقاضای مشارکت در این طرح را داشته باشد.

کوهکن یادآور شد: استدالال آنان نیز در برآورد اولیه این بود، زمانی که برآورد کلی پروژه انجام شود، این مجموعه در ازای سهم خود از ظرفیت های بالقوه ای که در مجموعه وجود دارد، استفاده می کند و نباید این نکته را فراموش کرد که ذوب آهن بدون منطق در این پروژه ورود پیدا نکرده است و چنانچه مطلبی مطرح شده که ذوب آهن موافق مشارکت در این پروژه نیست این صحبت ها رسمی نبوده و اگر چنین بحثی مطرح شود در مقابل آن پاسخ هایی وجود دارد.

تغییر مدیریتی نباید در اجرای پروژه ها اختلالی ایجاد کند

وی تصریح کرد: طرح اینگونه مسایل نیز یک ایراد است، چراکه در چنین پروژه هایی با شخص روبه رو نیستیم بلکه شرکت سهامی ذوب آهن را می شناسیم و معنایی ندارد که زمانی ذوب آهن برای مشارکت اعلام آمادگی کند و به یکباره با تغییر مدیریت مطرح کنند که در این پروژه ورود پیدا نخواهند کرد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برخوردهای غیرکارشناسانه سبب شده کشور آسیب های بسیاری ببیند چراکه به جای اینکه کارها به استناد مسایل کارشناسی باشد، شخص تصمیم می گیرد و باعث بروز بسیاری از مشکلات در اجرای طرح های بزرگ می شود.

وی خاطرنشان کرد: البته چنین شنیده ایم که شرکت سهامی ذوب آهن به دنبال آن است، تا بداند سهم آنها در این پروژه به چه میزان بوده تا توانمندی های خود را برای مشارکت در این طرح بسنجند که البته تحقق این خواسته نیز دور از دسترس نیست.

کوهکن متذکر شد: سرعت کار در آغاز پروژه متروی اصفهان_زرین شهر بسیار کند است و در این خصوص نیز از وزارت راه و شهرسازی گلایه مند هستیم البته در این باره سوالاتی با وزیر مطرح شده است.

کد خبر 355734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.